Nieuws /
Jihadisten in nieuwe thriller Jacob Vis
Wie de eerste regels van de flaptekst van de thriler Madame H., die in februari 2016 bij uitgeverij Ellessy Crime verschijnt, tot zich neemt, zal nauwelijks vermoeden dat misdaadauteur Jacob Vis in het boek ook de jihad ter sprake zal brengen.
In de thriller passeert Vis' held, commissaris Ben van Arkel, de revue, evenals Lynn Vos, een andere oude bekende. Vos, de mooie molenaarsdochter uit Overijssel die een beroemde filmster werd in Engeland, keert terug naar haar geboortestreek om haar vader te helpen die door een ongeluk is uitgeschakeld. Maar ze wil ook het contact herstellen met Van Arkel met wie ze vroeger een relatie heeft gehad en die ze, ondanks de glamour van haar huidige status en talloze huwelijksaanzoeken van haar aanbidders, maar niet kan vergeten.
Ondertussen heeft Helga van Beuningen, een voormalige society-beauty uit IJsselmonde, een gevangenisstraf uitgezeten voor de dubbele moord op haar man en zijn minnares waarvoor Ben van Arkel haar in 1995 arresteerde. Nu woont ze in Frankrijk met Rob Baan, een gepensioneerd geneticus die al sinds hun jeugd verliefd op haar is, maar een rustige levensavond met zijn geliefde is hem niet gegeven. Helga wordt verteerd door wraak op de man die haar van haar vrijheid beroofde: een obsessie die haar leven en dat van haar minnaar dreigt te beheersen.
Ben van Arkel weet niets van Helga’s wraakgevoelens. Hij koestert de hernieuwde relatie met Lynn die echter onder druk komt te staan als ze betrokken raken bij de jihad, de heilige oorlog, die via de Marokkaanse broers Ahmed en Hassan al-Rachid beangstigend dichtbij komt.
Volgens uitgever Larry Iburg stipt de jongste prijswinnaar van De Diamanten Kogel een actueel thema aan. Vanaf hoofdstuk 11 komen Nederlands-Marokkaanse jihadisten uitgebreid aan bod, met de werving van Syriëgangers en hun keiharde opleiding en strijd in de woestijn. Ook schrijft Vis over de beduchtheid van de Nederlandse veiligheidsdiensten voor die jihadisten en doet de auteur uitgebreid verhaal van de bloedige aanslag in het museum in Tunis en de nasleep ervan. Iburg: 'Hoogst actueel en, hoe gruwelijk ook, een aanbeveling voor de lezer die niet bang is voor heftige scènes.'
In de thriller passeert Vis' held, commissaris Ben van Arkel, de revue, evenals Lynn Vos, een andere oude bekende. Vos, de mooie molenaarsdochter uit Overijssel die een beroemde filmster werd in Engeland, keert terug naar haar geboortestreek om haar vader te helpen die door een ongeluk is uitgeschakeld. Maar ze wil ook het contact herstellen met Van Arkel met wie ze vroeger een relatie heeft gehad en die ze, ondanks de glamour van haar huidige status en talloze huwelijksaanzoeken van haar aanbidders, maar niet kan vergeten.
Ondertussen heeft Helga van Beuningen, een voormalige society-beauty uit IJsselmonde, een gevangenisstraf uitgezeten voor de dubbele moord op haar man en zijn minnares waarvoor Ben van Arkel haar in 1995 arresteerde. Nu woont ze in Frankrijk met Rob Baan, een gepensioneerd geneticus die al sinds hun jeugd verliefd op haar is, maar een rustige levensavond met zijn geliefde is hem niet gegeven. Helga wordt verteerd door wraak op de man die haar van haar vrijheid beroofde: een obsessie die haar leven en dat van haar minnaar dreigt te beheersen.
Ben van Arkel weet niets van Helga’s wraakgevoelens. Hij koestert de hernieuwde relatie met Lynn die echter onder druk komt te staan als ze betrokken raken bij de jihad, de heilige oorlog, die via de Marokkaanse broers Ahmed en Hassan al-Rachid beangstigend dichtbij komt.
Volgens uitgever Larry Iburg stipt de jongste prijswinnaar van De Diamanten Kogel een actueel thema aan. Vanaf hoofdstuk 11 komen Nederlands-Marokkaanse jihadisten uitgebreid aan bod, met de werving van Syriëgangers en hun keiharde opleiding en strijd in de woestijn. Ook schrijft Vis over de beduchtheid van de Nederlandse veiligheidsdiensten voor die jihadisten en doet de auteur uitgebreid verhaal van de bloedige aanslag in het museum in Tunis en de nasleep ervan. Iburg: 'Hoogst actueel en, hoe gruwelijk ook, een aanbeveling voor de lezer die niet bang is voor heftige scènes.'