Interview /
Jolien Tonnon - Hebban Fantasy Awards, 2e plek
Hoe was het verloop van deze verkiezingen voor jou? Van Longlist, naar shortlist, naar dat podium en uiteindelijk de 2e plek?
Heel spannend, een beetje het gevoel van een achtbaan. Ik heb de nominatie meteen op facebook geplaatst en voor ik het wist belde de Nijmeegse tv, N1, en stond het in de lokale krant. Bij het bekendmaken van de shortlist heb ik een rondje door de kamer gedanst van pure vreugde en opluchting. Het is zo bijzonder als mensen op jouw boek stemmen, ook mensen die ik niet persoonlijk ken. Het was een explosie van vreugde en tegelijkertijd ook van zenuwen, want opeens werd het echt. Ik heb zondag met bonkend hart naar de top 10 op het scherm gekeken.
Vertel eens wat er door je heen ging toen je daar je je boekcover op het scherm zag en je het podium op mocht/moest?
Op mocht natuurlijk! Toen de top drie in beeld kwam en Aiya's strijd er tussen stond bestierf ik het zo ongeveer van de zenuwen en tegelijkertijd voelde ik me intens gelukkig. Ik dacht, wat hebben er veel mensen op me gestemd, en waar zal dit eindigen?
Wat heb je na de Awardshow gedaan? Hoe zag jouw zondagavond eruit?
Ik ben heerlijk met mijn ouders en vriend uit eten gegaan. Natuurlijk hebben we op mijn Award geproost met een glas bubbels. Het liefst wilde ik het aan iedereen in het restaurant vertellen. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, maar het is een gek gevoel van extase. Maandag leek het onwerkelijk en pas dinsdag drong het echt tot me door, toen een van mijn role-playing game vrienden grapte dat hij nu met een 'award winning author' in de groep speelde. Mijn eerste gedachte was, ja dat is wel heel cool en pas daarna, o jee dat ben ik. Wow, dat ben ik.
Hoe ben je met schrijven begonnen en hoe is dit boek tot stand gekomen?
Ik ben zo iemand die als kind al allerlei personages en verhalen verzon. Toch heeft het schrijven van Aiya's Strijd nog lang op zich laten wachten. Ik liep al een tijdje met het idee rond. Ik wilde een verhaal schrijven dat zou laten zien dat goed en kwaad afhankelijk is van 'the eye of the beholder', en ook een personage dat een persoonlijke strijd, een transitie zou doormaken. Vanaf de een op de andere dag besloot ik er aan te beginnen. Ik ben er voor gaan zitten en kon niet meer stoppen. Aiya en heer Vicor waren meteen heel duidelijk aanwezig, ze drukten een stempel op het verhaal. Aanvankelijk wilde ik het epischer maken, maar ik merkte dat de kracht van Aiya's Strijd juist zit in het kleine en persoonlijke. Ook merkte ik al schrijvend dat ik mijn eigen ervaringen die ik had opgedaan tijdens een onderzoek in Zuid-Amerika aan het verwerken was. Ik was nog maar net, of eigenlijk nog niet helemaal , klaar toen de deadline voor de manuscriptenwedstrijd van Luitingh sloot. Ik twijfelde of het al goed genoeg was om mee te doen, maar behaalde met de allereerste ruwe versie van mijn manuscript gelijk de longlist waardoor ik een contract kreeg bij Zilverbron. Ik ben heel blij dat ik de stap gezet heb.
Wat betekent Aiya’s Strijd voor jou?
Wat een moeilijke vraag. Tijdens het schrijven was Aiya's Strijd alles voor me en ik moet mijn vrienden er tot vervelens toe over verteld hebben. Ik ademde Aiya, ik vroeg me bij bijna alles af hoe mijn personages dat zouden doen en in die zin namen ze mijn leven tijdelijk over. Tegelijkertijd had ik het gevoel, en dat was al vanaf de eerste pagina, dat ik in het schrijven mijn bestemming had gevonden. Ik had al zoveel gedaan; antropologie gestudeerd, een dansopleiding gedaan, een coachopleiding, en zelfs een blauwe maandag de kunstacademie. In het schrijven vond ik eindelijk een rust die ik eerder niet kende. Ik vond en vind het heerlijk. Voor elke schrijver is zijn of haar boek een beetje een kindje, zeker een debuut, en dat is voor mij niet anders. Aiya's Strijd zal altijd bijzonder voor me blijven en hopelijk ook voor de lezers. Daarbij hoop ik ook dat Aiya's Strijd niet alleen een eerste stap op het schrijverspad is, maar dat er nog vele zullen volgen.
Denk je nu anders over je schrijverscarrière dan voor het winnen van de Hebban Fantasy Awards? Je hebt immers op hetzelfde podium gestaan als Esther Verhoef en andere groten en je hebt een van de allereerste Hebban Fantasy Awards in handen. Hoe voelt dat?
Dat voelt fantastisch! Wat een eer. Het dringt langzamerhand tot me door dat dit eigenlijk heel erg 'cool' is. Het geeft een enorme boost en ik ga hierdoor met meer vertrouwen verder schrijven. Ik had dit nooit kunnen denken. Natuurlijk hoop ik dat hierdoor nieuwe deuren opengaan. Ik maak er geen geheim van dat ik droom van een Engelse vertaling. Wie weet lukt het ooit. Deze Award haalt die droom wellicht een beetje dichterbij. Natuurlijk ga ik nu gewoon weer door met schrijven, dat is inderdaad de realiteit. Deze week doe ik dat met een brede grijns op mijn gezicht. Maar mijn verhalen zullen er niet door veranderen. Ik wil maatschappijkritisch schrijven en dicht op de personages blijven zitten. Maar wie weet denk ik daar over een paar jaar heel anders over.
Wat komt er na Aiya’s Strijd? Ben je al met een manuscript of verhaal bezig? Is het een vervolg?
Er borrelt van alles. Ik ben inderdaad met een vervolg bezig maar heb dat even aan de kant gezet voor een ander verhaal dat nu mijn aandacht vraagt. Uiteraard draait ook dit weer om een maatschappelijk thema. Ik hou van maatschappijsystemen en de onmogelijkheid om iets perfects te creëren.
Wie zijn jouw favoriete auteurs en boeken? Waar haal je inspiratie vandaan?
Ik hou van boeken die me mee sleuren, die me ook nog bezighouden als ik andere dingen doe en waar ik nog af en toe in kan verkeren. Ik vind het fijn als boeken mij aan het denken zetten over de maatschappij of over mezelf en de personages moeten rond en goed uitgewerkt zijn, sommige boeken hebben nog iets extra's. Recentelijk zijn mijn genrefavorieten Patrick Rothfuss en Neil Gaiman. Rothfuss door de muziek die hij in zijn woorden legt, de prachtige metaforen en soms haast mythologische raamvertelling. Ik las hem terwijl ik aan Aiya's Strijd werkte en had het gevoel dat ik er zelf ook beter van ging schrijven. Neil Gaimans Sandman veroverde mijn hart door zijn fantastische personages. Zowel de sympathieke Dead als de getergde Dream zijn prachtig uitgewerkt. Terecht wordt het literaire fantasy genoemd. Hij is ook een voorbeeld omdat hij genregrenzen overstijgt. Om ook wat vrouwen te noemen, Robin Hobb heeft me ooit tot de fantasy verleid. Ze schept een rijke wereld waarin je ondanks de narigheid wilt wonen. Ook 'de Bezieling' van Fiona McIntosh heeft me ooit geraakt. George Martins kracht zit hem in het epische grote verhaal waar elke familie, en elk afzonderlijk lid daarvan, eigen motieven heeft. Hij laat net zoals ik dat heb geprobeerd zien dat elke strijd meerder kanten heeft. Waar hij het groots maakt heb ik het juist klein willen houden. Ik heb een enorm ontzag voor zijn epos en wacht met smart op zowel de nieuwe Rothfuss als de nieuwe Martin die allebei deze maand zullen verschijnen (red. respectievelijk The Slow Regard of Silent Things en The World of Ice and Fire, an Untold History of Westeros and the Game of Thrones). Ondertussen ga ik wellicht de nieuwe Robin Hobb lezen en Heksenwaan natuurlijk. Mijn inspiratie komt op de gekste momenten, ik kan het niet opzoeken. Vorige week liep ik bijvoorbeeld op een oorlogsmonument van de eerste wereldoorlog in Vimy (Frankrijk). Ik weet daar niet zo veel van en ging mee omdat mijn vriend dat graag wilde. Onverwacht triggerde het me enorm en dan wil ik daar van alles mee. Soms kan het ook een enkele uitspraak zijn of een blik van iemand. Uiteraard lees ik veel, kijk ik veel series en films en daag ik mezelf uit mijn grenzen te beproeven en intens te leven. Maar wanneer iets me creatief raakt is niet te voorspellen.
Heb je een gouden tip voor een beginnende schrijver die net zo knallend wil debuteren als jij?
Lees zoveel als je kunt en als iets je raakt onderzoek dan waardoor dat komt, leer van anderen. Wees niet te bang om je werk al in een vroeg stadium te laten lezen en luister naar de kritieken. Dat kan je enorm helpen en je ook creatief inspireren. Dwing jezelf ook om door te schrijven en luister naar je personages, maak ze echt. Leer de ongeschreven regels van het schrijven, gebruik ze waar ze je helpen en durf ze te overtreden als het beter voelt. En misschien nog belangrijker; volg je hart, als je voelt dat iets werkt en je hart gaat er sneller van kloppen laat je dan door niemand tegenhouden.