Kristien Hemmerechts: 'Ik had vrij snel het gevoel dat ik nooit authentiek kon zijn in een andere taal'
In de klas
Tijdens de Literatour gaan jongeren in gesprek met auteurs en bespreken ze literatuur in de klas. Het bijbehorende lesmateriaal van deze video én alle andere video's van Het Voorwoord Live vind je hier.
In deze aflevering
In deze aflevering spreken Kristien Hemmerechts en Philip Huff met elkaar over het klassieke beeld van de schrijver, over film en over het schrijven in verschillende talen. Zo heeft Hemmerechts een tegenovergestelde beweging gemaakt dan Huff in de taal waarin ze schrijft. 'Ik ben eigenlijk eerst in het Engels gaan schrijven,' vertelt ze.
'Dat was uit een soort schroom. Het Engels bood me een vrijheid om dingen te zeggen die ik niet zou durven zeggen in het Nederlands. Ik had vrij snel het gevoel dat ik nooit authentiek kon zijn in die andere taal.'
Hemmerechts vindt het mooi als je in teksten kunt zien wat iemand écht wil zeggen. 'Dat kan fictie zijn, maar je voelt dat het de spijker op de kop slaat. Daarvoor heb ik echt mijn eigen taal nodig, zoals die in Vlaanderen wordt gesproken.'
Huff onderschrijft veel van wat Hemmerechts zegt. 'Ik heb in Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten gewoond. Het is onherroepelijk dat je de taal waarmee je je uitdrukt, zeker als je wil schrijven, zo trefzeker mogelijk moet zijn,' zegt hij.
'Het ingewikkelde van taal is ook dat het een vrij algemeen medium is. We gebruiken het allemaal om elkaar te begrijpen, maar hoe zorg je er dan voor als je een verhaal schrijft dat het een hoogstpersoonlijke toon krijgt? Een onderdeel van waarom ik een tijd in het buitenland wilde zitten was om met afstand mijn eigen cultuur, jeugd en mezelf te bekijken.'
Isolement
Huff besluit zelf een vraag aan Hemmerechts te stellen. 'Eén van jouw meest recente boeken gaat over het isolement van de patiënt, het teruggeworpen worden in je eigen lichaam. Hoe heb je dat isolement aangewend om te schrijven?' Hij vertelt zelf ook een geschiedenis met ziekte te hebben. Hemmerechts: 'Ik heb borstkanker gehad. Toen ik dat hoorde heb ik heel snel besloten een dagboek bij te houden. Dat hielp mij enorm, omdat ik vaak aan het denken was. Ik had dat schrift bij me, ook als ik ergens moest wachten voor een onderzoek. Ik dacht meer aan zinnen dan aan het feit dat ik ziek was.' Hemmerechts vond dat handig.
'Ik heb het eigenlijk niet zo zeer ervaren als isolement, maar meer als identiteits- en controleverlies. Ik was altijd schrijfster, docente, moeder, echtgenote. Plotseling word je patiënt. Ik vond dat heel moeilijk.'
Kijk alle uitgezonden afleveringen van Het voorwoord Live hier terug.
Beluister alle eerder uitgezonden podcastafleveringen hier terug op Spotify.
De auteurs
Kristien Hemmerechts
Kristien Hemmerechts debuteerde in 1987 met Een zuil van zout en schreef sindsdien meer dan twintig romans, verhalenbundels en essays. Voor de Boekenweek van 2003 schreef ze een essay over de dood.
Philip Huff
Philip Huff debuteerde in 2009 met de roman Dagen van gras. Huff schrijft in het Engels en Nederlands. In 2020 ging Huffs eerste korte film als regisseur, Bosrandgeluk, in première.
Het voorwoord van de Boekenweek
De Boekenweek vindt plaats van 29 mei tot en met 6 juni 2021. Omdat je het boek nooit genoeg kunt vieren en jouw favoriete boekhandel ook de komende tijd alle steun kan gebruiken, inspireren we je en laten we je genieten van auteurs en boeken(tips) in de aanloop naar de Boekenweek. Hoofdsponsor NS is in 2021 twintig jaar verbonden aan de Boekenweek. Kijk voor meer leesinspiratie op www.ns.nl/treinlezer.