Dossier /
Krantenoverzicht: schrijvende lefgozers en de stilte van Zwagerman
NRC Handelsblad
De identiteit van Hanna Bervoets
NRC interviewde Hanna Bervoets naar aanleiding van haar nieuwste roman Ivanov. De krant waardeert het boek met vier sterren, net als Hebban-recensent Guy Doms. Hij zegt: 'Identiteit is een terugkerend thema in het werk van Bervoets; in Ivanov is dit niet anders. Als vrouw kruipt deze auteur onder de huid van Felix, blijkbaar voor haar een koud kunstje.'
Over identiteit gaat het ook in het interview. Bervoets: 'Voor mij zijn romans als dromen, waarin je alles mixt wat je overdag hebt meegemaakt met wat je hebt gezien of gelezen, en met je herinneringen. In mijn romans ben ik degene uit wie de gedachten en woorden komen, dus gaan ze over mij. Wat je interesseert, dat ben je.” En dus is haar werk autobiografischer dan menigeen denkt. 'Oh, het is totáál autobiografisch, maar op een indirecte manier. Mensen die me kennen zeiden me ook dat ze mijn roman Lieve Céline niet konden uitlezen, omdat de hoofdpersoon hen zo aan mij deed denken. Mijzelf in het lichaam van een gehandicapte vrouw dan.'
Lees het volledige artikel op Blendle.
Merijn de Boer is schrijver met lef
'Een schrijver met zoveel lef kom je niet vaak tegen,' zegt NRC over Merijn de Boer, auteur van het derde Buzzboek 't Jagthuys. De bespreking van het boek is lovend: 'De Boer heeft zijn programma, dat samen te vatten valt als morrelen aan de verwachtingen van de lezer en dus tornen aan de clichés van de geest, in zoverre ontwikkeld dat je geregeld paf staat. Dit wordt veroorzaakt door zijn lef om de kansen om effect te genereren via een anti-climax in de soep te laten lopen.' Merijn de Boer is 'een jonge schrijver met een afwijkende stem van wie we nog veel gaan horen,' aldus de krant.
Op Hebban verscheen deze week een groot aantal recensies van gelukkige lezers die 't Jagthuys met voorrang mochten lezen. Gemiddeld krijgt het boek van hen 3 1/2 ster. 'Absolute aanrader', 'mooie schrijfstijl' en 'prachtig verhaal' zijn enkele van de uitspraken die deze Buzz'ers deden.
Lees het volledige artikel op Blendle.
Recensies en ballen
Ivanov – Hanna Bervoets ★★★★ (Hebban-recensie: ★★★★)
Seizoensroddel – Jan Baeke ★★★★
Den Haag – Martin Schouten ★★★
’t Jagthuys – Merijn de Boer ★★★★
Sinds het zwijgen begon – Jesse Ball ★★★★
De ontsnappingen van David Slaney – Lisa Moore ★★★
Verzamelde werken 2 – L.V. Tolstoj ★★★★★ (Hebban-recensie: ★★★★★)
Vrede of vrijheid? – Christie Miedema ★★★
Hans Fallada – Anne Folkertsma ★★★★
De Volkskrant
'Een recensie is geen boekverslag.'
In de Volkskrant geeft hoogleraar Nederlandse letterkunde Jos Joosten een minicollege voor het schrijven van een recensie. 'Of een boek nu goed is, of slecht, of iets daartussen-in, de recensie ervan moet in elk geval leuk zijn om te lezen. Over het saaiste boek kan nog altijd een boeiende recensie worden geschreven. Mits de recensent een niet al te brave schrijfstijl heeft: hij mag zich in zijn stuk best wat brutaliteit en zo nu en dan wat overdrijving permitteren,' vindt Joosten. Ook hekelt hij de huidige tijd waarin kranten steeds meer bezuinigen op de ruimte voor recensies. ''Je ziet nu stukjes in de krant die nog korter zijn dan de flaptekst achter op het besproken boek.'
Lees het volledige artikel op Blendle.
Weer met plezier naar het werk
In een interview vertelt Mark Pieters, sinds een half jaar de grote baas bij uitgeverij Van Oorschot, over de veranderingen die hij daar wil doorvoeren. 'Ik wil iets meer non-fictie gaan doen. Schrijvers uit de wetenschap die echt weten waar ze het over hebben én kunnen schrijven. Daarvan zijn er niet zoveel.'
Geconfronteerd met de uitspraken en plannen van het onlangs opgerichte Das Mag Uitgevers, zegt Pieters: 'Ach. Als ik nu jonger was en opnieuw zou beginnen, zou ik ook zeggen dat ik alles anders ga doen. Ze gaan hun auteurs een iets hoger percentage betalen dan gangbaar is, heb ik begrepen, en eigenlijk overal meer geld aan uitgeven; ik vraag me af waar ze dat van gaan doen. Verder kramen ze nog wel meer onzin uit, bijvoorbeeld als ze zeggen dat uitgevers geen enkele moeite meer doen een boek mooi uit te geven, dat is natuurlijk flauwekul.'
Lees het volledige artikel op Blendle.
Recensies en sterren
Alles moest anders - Biografie van Peter Schat, deel 1 - Bas van Putten ★★★★
Biefstuk - Judith Eykelenboom ★★★★
Van Frankrijk móét je houden: Hoe Fransen hun eigenheid verdedigen - Leo Prick ★★★★
De Canon: De 50 + 1 mooiste literaire werken uit de Nederlanden ★★★★
Homoseksualiteit in Afrika: Een gevaarlijke liefde - Bart Luirink en Madeleine Maurick ★★★★
Zeven korte beschouwingen over natuurkunde - Carlo Rovelli ★★★★
Kierkegaard anders gezien – Jan Keij ★★★★
Als water in de woestijn – Ida Simons ★★★★
Trouw
Stilte in expositie Zwagerman
Trouw schrijft over de expositie Silence Out Loud, die sinds 15 december 2015 en tot 12 juni 2016 te bewonderen is in museum Kranenburgh in Bergen. Bijzonder aan de tentoonstelling is dat deze volledig is samengesteld door de vorig jaar overleden schrijver Joost Zwagerman. De expositie staat in het teken van 'stilte', dat een inspiratiebron vormde voor vele kunstenaars en een fenomeen is dat de auteur en kunstliefhebber zijn leven lang intrigeerde.
Voor de tentoonstellling koos Zwagerman 150 werken van 80 Nederlandse en Vlaamse hedendaagse en moderne kunstenaars en schreef daar de teksten bij. Ook de inrichting van de zalen nam hij voor zijn rekening. Vijf dagen later stapte hij uit het leven. In overleg met de familie besloot het museum om de expositie door te laten gaan. Meer informatie over de tentoonstelling is hier te vinden.
Lees het volledige artikel op Blendle.
De Standaard
Vluchten is van alle tijden
In de Standaard vertelt Dimitri Verhulst over zijn novelle Problemski Hotel, waarvoor de Vlaamse schrijver rond Kerstmis 2001 undercover ging in het asielzoekerscentrum van Arendonk. Daarin beschrijft de auteur alles wat hij zag: de mensen van wie de dromen in duigen zijn gevallen, de gruwelen van de vlucht nog in het achterhoofd, de spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen in het centrum en de moeilijke omstandigheden daar. Deze novelle is nu verfilmd door de Limburgse documentaireregisseur Manu Riche en vanaf 13 januari in Vlaamse bioscopen te bewonderen.
In het uitgebreide en interessante interview vertelt Verhulst over zijn ervaringen (‘Voor mij werd het pijnlijk zodra ze wisten dat ik een schrijver was.') en deelt zijn visie op de vluchtelingencrisis, die volgens hem van alle tijden is. Niet gespeend van zijn herkenbare, cynische humor: 'Maar kijk eens naar de eerste pagina’s in een historische atlas, naar die enorme volksverhuizingen met gekleurde pijltjes, het lijkt wel Frank Deboosere die het weer bespreekt. Zo was de mens toen, en ik denk dat we daar weer heen gaan. Een veel grotere geografische onafhankelijkheid. Ik vind dat een bevrijdende gedachte, dat niet iedereen zo op zijn vierkante meter blijft zitten.’
Lees het volledige artikel op Blendle.