Lees mee in de Hebban Leesclub met 'De oranjebloesem'
Lijkt het je leuk om over dit boek te praten met andere gepassioneerde Hebban-lezers? Schrijf je dan snel in voor de Hebban Leesclub. We verloten 15 leesexemplaren onder gemotiveerde lezers voor een groepsbespreking van dit boek op Hebban. Je kunt inschrijven tot en met 22 augustus.
'Zij praat aan een stuk door en somt me de hele tijd alle regels op zodat ik precies weet wanneer ik ongehoorzaam ben. Maar mijn vader zwijgt vaak, waardoor ik nooit weet wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat hij van me houdt.' – Uit: De oranjebloesem
Over het boek
Het is 1960 en de vijftienjarige Oliva Denaro woont in een klein dorp op Sicilië. Ze leert graag moeilijke woorden, is goed in kikkers vangen en tekent stiekem filmsterren na uit tijdschriften. Toch is ze vaak jaloers op haar tweelingbroer Cosimino die veel meer mag dan zij, want zoals haar moeder haar steeds voorhoudt: 'Een meisje is als een kruik: wie haar breekt, moet haar houden.'
Als de verstikkende, stilzwijgende familietradities Oliva dwingen haar lot te accepteren, komt ze in opstand. Ze besluit niet te trouwen met de man die vastbesloten is haar de zijne te maken, en geeft daarmee een allesbepalende wending aan haar leven.
Leesfragment
Ben jij benieuwd naar de manier waarop Viola Ardone de vaak knellende onderlinge verhoudingen beschrijft in een traditionele Italiaanse gemeenschap, en wat er gebeurt als iemand daarvan af durft te wijken? Lees hieronder alvast een sneak preview van De oranjebloesem, vertaald door Astrid Molenberg.
Achter het boek
Oliva Denaro is een anagram van Viola Ardone, de auteur van De oranjebloesem. Eerder schreef ze De kindertrein, haar debuut en internationale doorbraak. Het is geen toeval dat Ardone voor deze naam koos voor haar hoofdpersonage. Het had haar verhaal kunnen zijn, vertaald naar een ander tijdperk. 'Dat meisje ben ik,' vertelt ze in een interview met Maremosso Magazine.
'Het verhaal van Oliva Denaro is ook van mij: het verhaal van een vrouw is het verhaal van alle vrouwen.'
Ze laat Oliva aan het woord, maar door haar stem probeerde Ardone die van anderen te laten horen. Van haar familie, vrienden, echtgenotes uit het hele land. Door de roman heen spreekt het sterke besef van de systematische onderdrukking die vrouwen vandaag de dag – net zoals vroeger – nog steeds voelen. Ze jongleren tussen sociale druk en het verlangen naar vrijheid.
Oliva is echter geen voorvechter. De auteur schiep haar bewust als een meisje zoals vele anderen. 'Ze is geen rebel en dat had ze op dat moment en in die context niet kunnen zijn,' vertelt Ardone in een interview met Thriller Nord. Toch telt Oliva's 'nee' niet minder dan die van de vrouwen die aan de frontlinie hebben gevochten voor hun rechten.
Deze tweede roman is verbonden aan haar eerste boek. 'In 1945 (wanneer De kindertrein zich afspeelt) gaan vrouwen voor het eerst stemmen, komen ze uit onzichtbaarheid,' laat de auteur weten. 'Met deze roman wilde ik naar de jaren zeventig kijken om te zien waar ze zijn in hun reis, en ik vond Oliva.' Vanuit verhalend oogpunt zijn de romans verbonden door Maddalena Criscuolo. Lezers die haar kennen als de gids van de kinderen in De kindertrein zullen haar in De oranjebloesem opnieuw een belangrijke rol zien spelen.
'Een ontroerend verhaal over hechting en onthechting.' – Het Parool over De kindertrein
Lijkt het je leuk om over dit boek te praten met andere gepassioneerde Hebban-lezers? Schrijf je dan snel in voor de Hebban Leesclub. We verloten 15 leesexemplaren onder gemotiveerde lezers voor een groepsbespreking van dit boek op Hebban. Je kunt inschrijven tot en met 22 augustus.
Lezen voor de Hebban Reading Challenge
Denk jij erover om De oranjebloesem te lezen voor de Hebban Reading Challenge? Je kunt met dit boek ook een categorie van de checklist afvinken! Lees het boek en zet een vinkje bij:
- Een historische roman