Anne Eekhout: 'Dat het boek zo aanslaat bij jongeren is een cadeau'
Anne Eekhout debuteerde in 2014 met de roman Dogma, die werd genomineerd voor de Bronzen Uil voor het beste debuut, op de longlist stond van de AKO Literatuurprijs en die wordt vertaald in het Duits. In 2016 verscheen Op een nacht (genomineerd voor de BNG Literatuurprijs) en in 2019 Nicolas en de verdwijning van de wereld, dat de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren won. In november 2021 verscheen de roman Mary waarin met verbluffende verbeeldingskracht de achttienjarige schepper van het meesterwerk Frankenstein tot leven wordt gewekt.
Voor alle interviews met Literatour-auteurs kijk je hier.
'Mijn nieuwste roman heet Mary en gaat over de tienerjaren van Mary Shelley, de schrijfster van onder andere Frankenstein. Zij was nog maar achttien toen ze dit meesterwerk schreef en ik wilde uitzoeken én bedenken hoe ze op dit idee gekomen is. In mijn roman wissel ik het begin van haar schrijfproces af met de maanden die ze vier jaar daarvoor, toen ze veertien was, in Schotland doorbracht bij een bevriende familie. Hier ontwikkelde ze een zeer innige vriendschap met Isabella, de dochter des huizes en ontwikkelden ze hun verbeelding aan de hand van bekende en onbekende Schotse mythische verhalen. En dan is er nog die man, de zwager van Isabella, die geen zuivere bedoelingen lijkt te hebben. Hoe meer Mary zich haar tijd in Schotland herinnert, hoe duidelijker het verhaal van Frankenstein tot haar komt.'
Hebban vraagt
1
Je nieuwste boek Mary vertelt over de bedenker van het succesverhaal Frankenstein. Wat was voor jou de aanleiding om dit boek te schrijven?
Ik was een aantal jaar geleden met een vriendin in Rome in het Keats-Shelley House, een klein museum gewijd aan deze dichters uit de Engelse Romantische periode. Hier hoorde ik voor het eerst over de spookverhalenwedstrijd waar Frankenstein uit voortgekomen is. Mary Shelley verbleef de zomer van 1816 samen met haar geliefde, de dichter Percy Shelley, en haar stiefzus Claire aan het Meer van Genève. Ze gingen vaak op bezoek bij vrienden die een paar honderd meter verderop woonden: de beroemde dichter Lord Byron en zijn lijfarts en vriend John Polidori. Het weer was erg slecht, het regende en stormde voortdurend deze zomer en ze lazen elkaar spookverhalen voor. Op een avond zei Byron: laten we ieder een spookverhaal schrijven en wie het engste verhaal schrijft, wint. Hier begon Mary aan Frankenstein. Ik vond dat een prachtig gegeven, maar er moest meer zijn in dit verhaal. Ik ben dingen gaan uitzoeken en het bleek dat er weinig bekend is over haar tijd in Schotland, vier jaar eerder, maar dat ze wel heeft gezegd dat die tijd van groot belang is geweest voor de ontwikkeling van haar verbeelding. Hieruit is mijn verhaal ontstaan.
2
In je werk vervaagt regelmatig de grens tussen waan en werkelijkheid. Waar komt die fascinatie precies vandaan?
Ik denk dat schoonheid en waarheid vaak zit in die tussenwereld. Ik denk dat kunst hier ontstaat. Zonder verbeelding geen verandering. En soms is er geen logische verklaring waarom je iets mooi vindt, waarom iets 'klopt', waarom het 'waar' voelt. Met sommige schilderijen is dat bijvoorbeeld zo. Die doen iets met je. De kunstenaar heeft iets uit die tussenwereld gehaald en jij mag dat ervaren.
3
Hoe voel jij je als je een boek hebt afgerond?
Wisselend. Overwegend blij en trots. Soms onzeker.
4
In 2020 won je het Beste Boek voor Jongeren met Nicolas en de verdwijning van de wereld. Hoe was dat?
Fenomenaal. Het was een grote verrassing en heel erg goed om te merken dat het boek – dat ik niet eens per se met het oog op jongeren geschreven had – zo bij deze doelgroep aansloeg. De hoofdpersoon is een achtjarige jongen en ik heb het geschreven voor een volwassen leespubliek. Dat het vervolgens zo aanslaat bij jongeren is een cadeau. Dit jaar wordt Nicolas in de Grote Lijster-reeks opgenomen, wat ik ook een enorme eer vind. Dat zou denk ik niet gebeurd zijn zonder deze prijs.
5
Je geeft ook schrijflessen aan volwassen en jongeren. Welk advies zou je jongeren willen geven die graag willen schrijven, maar niet zo goed durven?
Doen. Al is het (voorlopig) alleen nog voor jezelf. Je mag alles schrijven. Jouw pen is van jou. Schrijf je veel en lees je veel, dan ga je vanzelf merken dat je beter wordt. Je wordt zekerder.
6
Wat vind jij het leukste aan een schoolbezoek en het ontmoeten van jonge lezers?
Ik ben ontzettend benieuwd wat jonge lezers aantrekt in boeken – en wat niet. Waarover willen ze lezen? Daarnaast vind ik het heel leuk om te vertellen over mijn leven als schrijver.
7
Welke vraag zou jij graag beantwoorden tijdens een schoolbezoek en waarom?
Of ik als scholier van lezen hield. Ik was namelijk helemaal geen lezer, tot één bepaald boek op mijn pad kwam. Wat dat voor uitwerking op mij had, daar zou ik graag over vertellen.
8
Wat heeft bij jou goed geholpen als tiener om de liefde voor lezen aan te wakkeren?
Schrijven! Ik schreef, voor ik echt ging lezen. Het is zo bevredigend om je eigen wereld te creëren, je eigen mensen, je eigen gebeurtenissen. Je kunt je eigen verhaal precies zo maken als jij wilt; schrijf wat jij zou willen lezen. Langzamerhand merkte ik dat lezen me hielp om beter te schrijven en werden het twee onlosmakelijke onderdelen in mijn leven.
9
Hoe zie jij de toekomst van het boek voor jongeren?
Ik denk dat boeken een op- en neerwaarts gaande stroom meemaken. Nadat spelcomputers en YouTube hun intrede deden werd er minder gelezen, nu heb ik het idee dat we weer aan het begin van een grote golf staan. Het wordt herontdekt. Lezen is weer cool aan het worden.
10
Welke toekomstdromen heb je nog?
Voor mezelf? Ik wil nog heel veel romans schrijven. En een paar kinderboeken, voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik hoop ook nog met heel veel lezers in gesprek te kunnen gaan en jongeren enthousiast te maken voor lezen.
Boekentips van Anne
Literatour
Van de Boekenweek van Jongeren tot aan de schoolbezoeken in februari worden er op Hebban regelmatig interviews geplaatst met één van de enthousiaste auteurs uit het Literatour-team. Op de overzichtspagina vind je alle deelnemende auteurs, hier kun je ook de al gepubliceerde interviews teruglezen.
Auteursfoto: © Keke Keukelaar via CPNB