Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Column /

Luistervink #2 | De stem van een schrijver

door Soraya Vink (crew) 13 reacties
Hebban redacteur Soraya Vink krijgt weleens te horen dat ze bijna in staat zou zijn om een fysiek boek en luisterboek tegelijk te 'lezen'. In haar nieuwe column Luistervink praat ze je maandelijks bij over de laatste ontwikkelingen op het gebied van luisterboeken en geeft ze je nieuwe luistertips. In deze editie aandacht voor de 'stem' van een schrijver.


Een van de eerste dingen die ik mijzelf aanleerde tijdens het schrijven van mijn eerste boek was om teksten hardop voor te lezen. Aan mezelf, verder aan niemand in het bijzonder. Soms wordt er het beeld van een schrijver geschetst die tijdens het proces zo vereenzaamt dat het schrijven hallucinerend werkt. Dus nee, lieve mensen; ik zat niet te raaskallen achter mijn laptop in de hoop dat een mijn personages terug zou praten, ik probeerde uit hoe de klank van een zin zou zijn. Hoe de woorden samenhang vinden bij elkaar, zodat ze ook prettig weglezen.

Dat is de uitdaging van het opnemen van een luisterboek; tekst die prachtig lijkt op papier, kan een ware tongtwister zijn. Toch heb je als schrijver een bijzondere connectie met de teksten die je zelf schreef. Je leeft je in om je personages emoties door te laten maken, doet via 'show don't tell' een opbouw naar een plotwendig of zoekt de universaliteit van het leven op. Daarom neem ik mijn figuurlijke hoed af voor alle voorlezers die zich dermate inleven in de tekst zodat de essentie van de schrijver behouden blijft. 

Extra stoer is het als auteurs zelf in de opname cabine plaatsnemen. Ik ben mij voor deze Hebban Reading Challenge meer gaan verdiepen in levensverhalen en scrol regelmatig door de sectie 'biografieën' in mijn audio apps. Ik werd verliefd op de biografie Born to Run van Bruce Springsteen, waarvoor hij het Engelstalige luisterboek zelf insprak. Het voelt dan alsof je bij iemand op de bank zit, die jou zijn of haar anekdotes vertelt. Het grappige aan het luisterboek van Born to Run is dat Springsteen met zoveel levenslust over de pieken en dalen in zijn leven vertelt, dat je vanzelf zijn gezichtsuitdrukking erbij fantaseert. Natuurlijk is het bekendste voorbeeld van de afgelopen tijd Becoming (Mijn verhaal) van Michelle Obama, waarvoor een wereldwijde boektournee werd uitgestippeld. 

Maar Nederlandstalige auteurs kunnen er ook wat van, zeker op het gebied van fictie! Onlangs luisterde ik naar de tweede roman van schrijver en acteur Lykele Muus, We doen wat we kunnen. Een aangrijpend verhaal over een keuze waarvoor twee koppels worden gesteld nadat hun tienerdochters een gruwelijk ongeluk krijgen. Ondanks dat de perspectieven van vier verschillende personages worden vertolkt door een stem, weet Muus ieder personage een eigen kleur mee te geven. Erg knap, omdat de worsteling met (toekomstig) verlies van Gwen, Tom, Danny en Esther heel anders is. 

Een luisterboek voorgelezen door de auteur, kan dus nog waardevoller zijn omdat iedere vezel van de tekst nog harder bij je binnenkomt. En dat is het bijzondere aan een luisterboek; er komt een extra dimensie bij een tekst kijken.

Wat vind jij; is de auteur als voorlezer waardevoller voor een luisterboek? Laat het weten in een reactie onder deze column!

Meer luistertips voor boeken die worden voorgelezen door de auteur?



Soraya Vink (1992) is redacteur bij Hebban.nl en auteur (Persona, 2018). Gekscherend wordt weleens gezegd dat ze een verborgen voorraad aan tijd heeft waardoor ze extra letters, woorden, zinnen en hoofdstukken tot zich kan nemen als ze zelf niet schrijft. In haar column Luistervink neemt ze je mee in de wondere wereld van het luisterboek.

Kijk voor meer artikelen over luisterboeken op het speciale kanaal op Hebban.



Over de auteur

Soraya Vink (crew)

8 volgers
0 boeken
0 favorieten


Reacties op: Luistervink #2 | De stem van een schrijver

 

Gerelateerd