Kort nieuws /
Manon Uphoff richt museumkamer in
Hoewel bedacht en gerealiseerd door de schrijfster zelf omschrijft Manon Uphoff Kamer met Minotaurus als een ‘familieportret’ omdat haar installatie opgebouwd is uit elementen die hun oorsprong elders hebben. Zo maakte haar neef Nathan Uphoff haar tekeningen (zeer klein op hout en in verf en inkt) geschikt voor drukken op groot formaat en zijn de boeken in de kamer bewerkingen van knipsels uit oude kunstboeken van haar vader.
De ‘Griekse’ beeldjes zijn erfstukken uit het ouderlijk huis. De blokken op de vloer en de tafel – 286 stuks in totaal – zijn gezaagd uit een naaktschilderij van haar moeder, ooit gemaakt door haar vader. De achterkant van deze blokken zijn door Uphoff zwart geschilderd en her en daar voorzien van tekens die met elkaar 'de formule voor licht' vormen. De blokken werden gezaagd door haar man terwijl haar broer, Michel Uphoff, uitrekende hoeveel mogelijkheden er zijn om met de blokken een herschikking van haar moeders afbeelding te maken. Uitkomst: 1.346.10752. Manon Uphoff: 'Dat zijn zo ongelofelijk veel mogelijkheden dat als we alle mensen die ooit geleefd hebben en iedereen die nu leeft allemaal iedere seconde een steentje willekeurig zouden laten leggen, ze er vele miljarden keren langer over zouden doen dan het heelal oud is om die ene oorspronkelijke afbeelding te krijgen.'
De tentoonstelling What Remains in CODA Museum (te zien tot en met 22 januari 2017) gaat over dat wat (over)blijft, niet vergaat en het residu is van ons leven. Vaak blijkt daarin het meest krachtige en het onvergankelijke zich op te houden. In oude mensen zit hun jongere ik vervat, alle lagen van hun bestaan. In kapotte, afgedankte spullen laat het gebruik en de omgang zich lezen.
Bron: Persbericht