Moord en mysterie voor de dochter van een begrafenisondernemer
Als thrillerredacteur word ik iedere week weer verwend met alle nieuwe boeken die in een vertaling verschijnen. Toch denk ik ook regelmatig aan de auteurs waarvan ik met veel plezier een spannend boek las, maar het al enige tijd stil is of waarvan er de laatste jaren geen vertalingen meer zijn verschenen. Toen ik tijdens mijn vakantie in New York de nieuwe thriller van Sara Blaedel in meerdere boekhandels terugvond in de bestsellerlijsten, werd ik weer herenigd met zo'n auteur die ik dreigde te vergeten.
De Deense schrijfster Sara Blaedel ken je wellicht van haar thrillers rond de stoere rechercheur Louise Rick die gedurende de reeks van de moordbrigade bij de politie van Kopenhagen een transfer maakt naar de Deense veiligheidsdienst. In haar laatste thriller Bedemandens datter, die in 2016 al in Denemarken verscheen maar begin dit jaar in de VS als The Undertaker's Daughter werd gepresenteerd, maken we kennis met een andere stijl van Blaedel die laat zien dat ze klaar is voor de start van een nieuwe reeks spannende boeken. Persoonlijk vind ik de cover van de Deense editie nog gaver en passender bij de bijzondere invalshoek van het verhaal.
Ilka Nichols Jensen heeft een niet noemenswaardig leven in Kopenhagen waar ze haar brood verdient met het bedrijf van haar overleden man in schoolfotografie. Tot een onverwacht bericht haar leven op zijn kop zet: haar vader, die zo'n dertig jaar geleden tijdens haar jeugd het gezin in de steek liet om vervolgens nooit meer terug te keren, is overleden en heeft haar aangewezen om zijn begrafenisonderneming in Racine (Wisconsin) over te nemen.
De Deense Ilka komt terecht in een volledig nieuwe wereld waarin de typisch Amerikaanse manieren niet haar enige kopzorg zijn. Pa Jensen was eigenlijk bankroet en lag in de clinch met alle leveranciers die de voorzieningen voor zijn business moesten leveren. Aan Ilka de taak om alles weer in goede banen te leiden. Tot het lijk van een verloren bewoner van Racine wordt gevonden. Het idyllische dorp blijkt duistere geheimen te verbergen.
Blaedel hanteerde in haar Louise Rick-boeken een hardere stijl en schuwde het gebruik van geweld niet, terwijl ze in haar nieuwe thriller trouw blijft aan het sluimerige dat we gewend zijn in het subgenre van Nordic Noir. Het verrassende is de macabere twist die ze aanbrengt in dit verhaal; de lezer krijgt namelijk een kijkje in de 'keuken' van het begrafeniswezen en alle beslommeringen die erbij komen kijken. Erg hilarisch is de scène waarin Ilka zo bij de pakken neer zit omdat de leverancier van kisten haar niet besluit te helpen, dat ze naar Costco (een keten van warenhuizen in de Verenigde Staten) gaat om daar een nieuwe aanwinst uit te zoeken. De nuchtere Deense tegenover een overdreven vriendelijke Amerikaan zal voor iedere Noord-Europeaan herkenbaar zijn.
Haar personages heeft ze allemaal iets karakteristieks gegeven waardoor je ze niet snel zal vergeten. Hoofdpersonage Ilka is chaotisch en ongeremd, pikt rustig een 'one night stand' op in een lokale bar om even haar gedachten te verzetten, maar is tegelijkertijd vasthoudend als een pitbull. Persoonlijke favoriet is bijpersonage Artie, een voormalig kunstenaar uit Florida die voor de begrafenisonderneming werkzaam is om de doden weer toonbaar te maken. Tenslotte zijn Amerikanen bijna verzot op het fenomeen van een begrafenis met een open kist waardoor Artie zich soms in allerlei bochten moet wringen om zwaar aangetaste gezichten weer te retoucheren. De in Hawaï-hemden gestoken forse Amerikaan die wel van een alcoholisch drankje houdt, zorgt voor de komische noot in het verhaal.
Het personage brengt een Deense invalshoek mee in de Amerikaanse setting van een dorp waar een 'ons kent ons'-gevoel overheerst. Daarnaast heeft het verhaal een authentiek karakter door de research die Blaedel heeft verricht in de wereld van uitvaarten. Van het balsemen van het lichaam van een overledene tot de administratie die komt kijken bij het regelen van een uitvaart, de schrijfster brengt het op een boeiende en af en toe humoristische wijze. Voeg daar een moordmysterie toe dat Racine al jaren tergt en door de vondst van een nieuw lichaam weer 'the talk of the town' is en je hebt een thriller die bestaat uit een fijne mix van verhaallijnen.
Slim, grappig en macaber; het is Blaedel gelukt om een fraaie thriller neer te zetten. De schrijfster vond de inspiratie voor dit verhaal in haar eigen leven toen haar ouders en peettante binnen zeer korte tijd achter elkaar stierven. Hun begrafenissen werden uitgevoerd door dezelfde begrafenisondernemer waardoor Blaedel wist dat haar volgende seriepersonage een begrafenisondernemer moest worden. Afgaande op het prikkelende einde kon de schrijfster nog geen afscheid van haar personage nemen. In november 2017 is het tweede deel in Denemarken verschenen onder de titel Ilkas arv.
Is het niet eens tijd dat we Nederlandstalige lezers weer herenigen met het werk van Sara Blaedel, uitgevers in Nederland en België?
The Undertaker's Daughter is in de VS verschenen bij uitgeverij Grand Central en werd uit het Deens vertaald door Mark Kline.
Meer Hebban Crew Reviews lezen? Je vindt ze allemaal hier terug.