Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Dossier /

Natuurwonderen: het oeuvre van Mariken Heitman

door Martijn (Hebban Crew) 28 reacties
In augustus 2024 verscheen het derde boek van Libris Literatuur Prijs winnaar Mariken Heitman: 'De mierenkaravaan'. Het is een persoonlijk en eigenzinnig verhaal met een ongewone stijl, die de lezer óf snel binnen trekt, of juist buiten houdt. Heitmans bekende thema’s als natuur, gender en identiteit worden in deze nieuwe roman vermengd met een zeer persoonlijk onderwerp: een progressieve ziekte.

Kun je bij een auteur met drie boeken op haar naam spreken van een oeuvre? In het geval van Mariken Heitman zeker, natuurlijk omdat ze met Wormmaan de Libris Literatuur Prijs won, maar vooral doordat ze in alle drie boeken dezelfde onderwerpen oppakt, uitwerkt en in elk volgend boek een nieuwe laag toevoegt. Haar drie boeken zijn De wateraap (2019), Wormmaan (2021) en De mierenkaravaan (2024), allen verschenen bij Atlas Contact.

De wateraap

Elke studeert biologie en helpt haar oud-tante met het in het gareel houden van haar tuin, maar ondertussen weet ze niet zo goed wat ze met zichzelf en het leven aan moet. Ze wil gaan afstuderen, maar op welk onderwerp? En hoe zit het eigenlijk met haarzelf? Waarom moet ze een vrouw zijn? Dan komt de wateraap op haar pad: een niet bewezen link tussen aap en mens. Twijfelde die net zo aan zijn identiteit als Elke doet? Als haar afgeraden wordt de wateraap als onderwerp voor haar afstuderen te kiezen, gaat ze – natuurlijk – naar Wenen, waar de enige expert op dat gebied woont en werkt.

Binnen een paar zinnen zit je in Elkes belevingswereld, een bijna magisch-realistische blik op onze werkelijkheid. Ze ziet overal de dieren en planten, terwijl daar meestal langs en omheen gekeken wordt. De vondst van de dode vos – die zij en haar oud-tante tegen beter weten in met ontdooide, voor slangen bedoelde muizen voerden – op de eerste pagina opent deuren naar allerlei verschillende overwegingen, gedachten en beschouwingen. De gebeurtenissen in Nederland, Wenen en later weer in Nederland zijn van belang voor het verhaal en de ontwikkeling van Elke, maar vooral de ideeënrijkdom en prachtige observaties over natuur, omgeving en mensen dragen het boek.

Het debuut van Heitman werd genomineerd voor de Bronzen Uil, de Anton Wachter Prijs (beide voor debuten) en de Jan Wolkers Prijs (voor het beste Nederlandse natuurboek).

Wormmaan

Het wordt niet heel expliciet – buiten de naam – maar ook het tweede boek van Heitman gaat over Elke. Een oudere en wijzere Elke, die al jaren als gewasveredelaar werkt maar, na afgetroefd te zijn door een concurrent, ontslag neemt en besluit een oud erwtenras te ontedelen. In dit boek krijgt Elke gezelschap van een tweede hoofdpersoon: Ra, een voorhistorisch persoon, die zich net als Elke tussen man- en vrouw-zijn in beweegt. Een tussenmens, zoals ze beschreven wordt. Ra is alleen op reis, op zoek naar een nieuwe gemeenschap om bij aan te sluiten, als zij en twee anderen belaagd worden door een enorme stier. Ra weet het beest te bedwingen door één van de erwtenplantjes die ze bij zich draagt aan hem op te offeren.

Met erwten, tussenmensen en haar bijzondere vertelstijl weet Heitman de twee verhalen, waar negenduizend jaar tussen zit, met elkaar te verbinden. In beide verhaallijnen komen ook nog sterk uitgewerkte mentale gesprekspartners en perspectieven voor: 'de vrouw die ze nooit werd' en een kluit in rijm sprekende wormen (waar de titel aan ontleend is) in Elkes tijd, en de voorouders in die van Ra.

Een fascinerende zoektocht door tijd en werkelijkheden – met uitstapjes naar eilanden waar dwergolifanten en reuzenratten elkaar beconcurreren – wordt filosofisch in elkaar gepast tot een kloppend mozaïek.

Wormmaan won de Libris Literatuur Prijs in 2022.

De mierenkaravaan

Elke maakt geen opwachting in Heitmans derde, meest recente boek. Dit keer is het tuinder Kiek die het meest aan het woord komt, maar net als in Wormmaan zijn er meerdere perspectieven en ook wonderlijke plekken en vertelstemmen. Naast de gendervragen die in de eerdere boeken belangrijk waren, komt nu nog een ander autobiografisch element naar voren. Kiek krijgt de diagnose multiple sclerose (MS) en moet leren omgaan met die nieuwe realiteit. Ze verzet zich, terwijl ze hard doorwerkt in haar uitgebreide tuin, die ze samen met vrijwilligers en stagiairs beheert. Ze identificeert ook nog een externe tegenstander: een haas die ze af en toe in haar gebied ziet en die ze wil weren van haar gewassen.

Het boek volgt het ritme van de seizoenen en speelt eigenlijk alleen binnen de grenzen van de tuin. Alle beheerders en bezoekers – ook de haas en de verschillende groenten – komen aan het woord. En is dat ene terugkerende perspectief nou de tuin zelf?

Aan de ene kant staat dit boek meer met de poten in de klei van de huidige realiteit dan Wormmaan, aan de andere kant laten het taalgebruik, de prachtige observaties en beschrijvingen, de verschillende blikken op de kleine beschreven plek op de wereld, het verhaal zweven.

Thema's

In Heitmans hele oeuvre spelen natuur en tuinbouw een prominente rol. Flora en fauna zijn voortdurend en op allerlei ook onverwachte plekken aanwezig. Ze worden niet alleen beschreven, maar als integraal onderdeel van de verhaalwereld, de beleving van de personages én de lezer, verweven met de verhalen. De natuur, het groeien van gekweekte planten, het oogsten, het leven en de dood van dieren (en mensen) zijn overal aanwezig en leveren bijzondere inzichten op over onze plek als mensen in de wereld. Vele planten krijgen een uitgebreide, soms antropomorfische beschrijving en zelfs af en toe een vertellende rol.

Verwant daarmee is het thema van gender en identiteit (die vaak in elkaar overlopen). Heitmans personages – zeker (de) Elke(s) en Ra – voelen zich niet op hun gemak in de rol van vrouw en doen, bewust en onbewust, dingen om uit dat keurslijf te breken. Dat dat niet vanzelf gaat, wordt bijvoorbeeld door de innerlijke tegenspraak van Elkes 'de vrouw die ik nooit werd' uitgedrukt: een half onderdrukt verlangen om toch te conformeren? Maar ze blijft zichzelf en blijft een tussenmens.

Het nieuwe thema in De mierenkaravaan is het omgaan met een chronische ziekte, het initiële verzet ertegen, de vergelijkingen met de natuur, waardoor de diagnose duidelijker en misschien draaglijker wordt en het delen ervan met de omgeving, hoe moeilijk dat ook is. Heitman zelf ontving de diagnose alweer jaren geleden en heeft daarmee intieme kennis over hoe het voelt, zowel fysiek als mentaal. In prachtige (natuur)metaforen weet ze Kieks – en haar eigen – worsteling duidelijk en invoelbaar te maken.

Korte boeken: roman of novelle?

Een boek wordt doorgaans een roman genoemd vanaf veertigduizend woorden. De wateraap telt zo’n tweeënveertigduizend woorden, Wormmaan rond de zevenenvijftigduizend woorden en De mierenkaravaan weer ongeveer tweeënveertigduizend woorden. Alle drie vallen ze dus (net) binnen de romanlengte, maar belangrijker nog: in deze relatief korte boeken worden dusdanig veel verschillende ideeën, perspectieven, vertelvormen en invalshoeken gebracht dat de term roman absoluut op z’n plek is.

Dus én romans én een oeuvre, hoe kort allebei – tot nu toe – ook zijn.

'Voor het Hebban Boek van de Maand lezen we natuurlijk veel meer dan alleen het boek dat we uiteindelijk kiezen. Zo kwam De mierenkaravaan van Mariken Heitman op mijn leespad. Ik wist natuurlijk dat ze de Libris Literatuur Prijs gewonnen had met Wormmaan, maar dat boek had me niet direct aangesproken qua premisse en buzz. Later zag ik een interview met Mariken in haar tuin en daarom klikte er iets toen ik de achterflap van De mierenkaravaan las. Lang verhaal kort: drie weken later had ik haar hele – zij het nog overzichtelijke – oeuvre gelezen, in omgekeerde volgorde: De mierenkaravaan, Wormmaan én De wateraap. En zoals je daar wellicht uit kunt opmaken: ik vind het briljante boeken.' – Redacteur Martijn



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

571 volgers
1119 boeken
34 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Natuurwonderen: het oeuvre van Mariken Heitman

 

Gerelateerd

Over

Mariken Heitman

Mariken Heitman

Mariken Heitman (1983) groeide op tussen de Veluwe en de IJssel. Zij studeerde b...