Ontworteld en alleen: lees een sneak preview van 'Naschokken' van Nadia Owusu
Nadia Owusu is auteur en stedenbouwkundige. Sinds kort is ze 'director of storytelling' bij Frontline Solutions, zij adviseren organisaties voor sociale veranderingen over doelstellingen. Daarvoor werkte ze bij Living Cities, dat zich inzet voor economische raciale gelijkheid. Haar stukken werden al veelvuldig gepubliceerd, onder andere in The New York Times, Literary Review en The Washington Post.
In 2019 won Owusu de Whiting Award, een Amerikaanse prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan tien aanstormende talenten in de categorieën fictie, non-fictie, toneelstukken en poëzie. Dit deed ze met het manuscript voor Naschokken, en inmiddels ligt de memoir, haar debuut, in de boekhandel.
'Een vurige ondervraging van de verhalen die we in ons lichaam dragen en de kracht die ze hebben om ons uit elkaar te scheuren.' – Jessica Andrews, auteur van Saltwater
Owusu is van Armeens-Amerikaanse en Ghanese afkomst en zwierf de hele wereld over. Daardoor heeft ze veel plekken om thuis te noemen, maar tegelijkertijd wellicht ook geen. Ze gebruikt aardbevingen als metafoor om de impact van deze jeugd op papier te zetten in Naschokken, een memoir over identiteit, familie en verbondenheid die doet denken aan het werk van Zadie Smith en Maggie Nelson. Het boek is naar het Nederlands vertaald door Anne Jongeling.
Naschokken
Als Nadia twee is, laat haar Armeens-Amerikaanse moeder hun gezin in de steek. Nadia blijft achter met haar kleine zusje en hun Ghanese vader, die als ambtenaar bij de Verenigde Naties werkt. Ze bewonen plekken over de hele wereld: Rome, Dar es Salaam, Kumasi en Londen. Nadia spreekt meerdere talen en heeft meerdere thuislanden. Ze vraagt zich af of ze Europees, Afrikaans of Amerikaans is. Of niets van dat alles? Als haar vader overlijdt, voelt Nadia zich meer dan ooit ontworteld en alleen.
Naschokken is het ontroerende verhaal van Nadia’s zoektocht naar haar identiteit, dat laat zien welke naschokken een trauma kan hebben op persoonlijk vlak, en ook hoe dat doorwerkt van generatie op generatie.
'A gorgeous and unsettling memoir.' – New York Times
Over de auteur
Owusu vertelt in een interview met The Guardian dat het gebruik van de aardbeving als metafoor zijn wortels heeft in haar verleden. Op haar zevende, toen ze met haar vader in Rome woonde, kwam haar moeder kort op bezoek. Ze nam Owusu en haar zus mee voor een wandeling en was daarna weer verdwenen. 'When she left it really shook me. My own private earthquake,' vertelt Owusu. Dat gebeurde op dezelfde dag als een aardbeving in Armenië, waar haar moeder vandaan komt, die een hele stad verwoestte.
'I remember later asking my father what aftershocks were and he told me they were the "Earth's delayed reaction to stress". [In the book] I wanted to show how our private disasters happen in the midst of larger forces that shape our lives without us realising – from natural disasters to war and genocide and terrorism.'
Momenteel werkt Owusu aan een roman. Opnieuw is ze van plan identiteit, familie en de betekenis van een thuis te onderzoeken, maar dit keer is het hoofdpersonage iemand anders. Ze vertelt The Guardian dat er verschillende auteurs zijn die haar inspireren, zoals Audre Lorde, Toni Morrison en Tsitsi Dangarembga. Momenteel leest ze The African Lookbook van Catherine McKinley en binnenkort gaat ze beginnen aan The Prophets van Robert Jones Jr.
'Deze prachtig geschreven memoir zal lezers ontroeren.' – Publishers Weekly
Over het boek
Tijdens de Simon & Schuster Rep Night introduceert John Muse Naschokken en gaat erover in gesprek met Owusu. Ze vertelt over trauma, depressie, de geschiedenis van haar familie en identiteit.
Leesfragment
Lees je graag non-fictie en spreekt het persoonlijke, diepgaande verhaal van Nadia Owusu je aan? Lees hieronder een sneak preview van Naschokken om te kijken of ook de schrijfstijl je ligt. Wil je meer? Het boek ligt vanaf vandaag in de boekhandel.
Houd Hebban goed in de gaten, want binnenkort verschijnt er een interview met Nadia Owusu!