Dossier /
Pitchevaluatie: Bart Wessels (uitgever bij uitgeverij Q)
Hier wat opmerkingen in algemene zin. Het is heel moeilijk om je boek te pitchen in zo’n kort stukje tekst. Dus ik heb respect voor iedereen die het heeft gedaan. Een pitch moet kort en krachtig zijn. Dat ligt niet aan de omvang, die weliswaar beperkt is, maar aan de intentie. Je wilt de lezer direct voor je winnen. Wat mij is opgevallen:
Veel pitches zijn niet gericht tot de lezer. Ze gaan over de schrijver
Als ik kijk naar de laatste pitch van Ravenzwart dan krijgen we vooral te lezen over de liefde van de auteur voor andere boeken. Ook bij Marc Lommert is dat zo. Hoe sympathiek ook: als lezer voel ik geen noodzaak om naar zijn boek te gaan. Dat doet P.A. Milani al net zo. Ik begrijp best dat het vaak moeilijk was naast een studie of baan, maar dat is geen argument om iemands boek te lezen.
Een citaat/fragment zou alles moeten zeggen
Dat kan, maar het is heel moeilijk, zelfs bij erkende auteurs. Een alinea is meestal te kort, want je hebt ook ruimte nodig om context te geven. In mijn ogen kan je een fragment dan beter achterwege laten. Ik vind dat Eline Gielen het trouwens wel goed doet. Want zo kom je in het verhaal.
Omschrijven wat je boek niet is of hele algemene termen gebruiken
In theorie kan dat wel, maar dat betekent dat je net zo origineel moet zijn in die beschrijving, want anders weet ik als lezer nog weinig. Dan kun je in mijn ogen toch beter die energie gebruiken om te vertellen wat je boek wel is. Zie bijvoorbeeld De negen cirkels. Niet verwijzen naar een flaptekst die niemand kent en die nader toelichten. Of Hay van den Munckhof, die onbedoeld waarschijnlijk, het genre een beetje als een cliché beschrijft.
Het heeft ook weinig zin om te vermelden dat het in een fantasywereld speelt, of dat het over het individu gaat of over verantwoordelijkheid. Dat geldt voor alle boeken.
Tips in het algemeen
- Probeer het unieke van je boek te benadrukken. En blijf bij je boek. De auteur doet er hier nog niet toe.
- Ik vind het wel goed om nominaties en longlistvermeldingen te gebruiken. Het geeft aan dat anderen, zelfs professionals of kenners, het al veelbelovend vinden.
- Gebruik korte zinnen, zeker op internet. Probeer niet, omdat je weinig ruimte hebt, alle informatie in één zin te stoppen. Het kan soms ook helpen om enigszins negatieve woorden (niet, geen) te vermijden in zo’n kort stukje.
Ik vond de pitch van Jasper Polane het sterkste. To the point.
Bekijk het volledige Proza Pitch-project