Nieuws /
Puur & Eerlijk: een culinaire talkshow met Teun van de Keuken
Tijdens de presentatie van zijn nieuwe boek 'Puur & Eerlijk' 16 september jl., speelde hij het gesprek na. Tot grote hilariteit bij de aanwezigen bleek dat niemand bij AH hem een duidelijk en overtuigend antwoord kon geven. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw en bleek Puur & Eerlijk vooral een merknaam te zijn, bedoeld om consumenten duidelijkheid te geven in het verwarrende woud van keurmerken.
Puur & Eerlijk waren de woorden die centraal stonden tijdens de culinaire talkshow in Paradiso, Amsterdam. Fotograaf Hans Aarsman liet zien hoe voedselfabrikanten alles behalve eerlijk zijn met de foto’s op de verpakkingen van voorverpakte maaltijden. De foto’s die lieten zien hoe het eten op je bord eruitziet, waren toch een stuk minder aantrekkelijk, maar wel eerlijk.
Hiske Versprille, culinair recensente bij het Parool, vertelde dat je niets moet op eetgebied. Ze las een column voor die ze vorig jaar schreef na een stuk of wat voedselschandalen op rij. Volgens haar hebben we nog nooit zoveel te kiezen gehad op voedselgebied. En het maakt niet uit of je bij de Lidl of Marqt koopt. Geniet van de mogelijkheden en maak je niet te druk. Enerzijds is voedsel superhip, maar aan de andere kant zijn mensen bang voor bepaalde levensmiddelen. Veel mensen voelen momenteel de dwang om een bepaalde eetlifestyle te kiezen. Het belangrijkste is om relaxed om te gaan met eten.
Ondertussen hadden Karin Luiten en Lisanne Buik ieder een soep klaargemaakt. Karin, zoals we van haar gewend zijn, zonder pakjes en zakjes en Lisanne had een pakje soep opengetrokken. Alle aanwezigen mochten beide soepen proeven, zonder te weten of de soep uit een pakje kwam of zelfgemaakt was. Gelukkig voor Karin gaf iedereen de voorkeur aan haar heerlijke soep. Teun voegde er aan toe dat er niets mis is met soep uit een pakje mits de soep wel lekker is. En dat was in dit geval beslist niet het geval.
Wim Daniels zorgde voor een komische noot met zijn column over Blue Band goede startbrood met houtvezels en hoe mensen bedonderd worden met eten. Zelfs taal is niet altijd te vertrouwen.
Daarna was het tijd voor de toastjes met pesto en mozzarella. De pesto uit het potje werd onmiddellijk ontmaskerd door Samuel Levie, de sidekick van Teun van de Keuken en tevens de man achter de Brandt & Levie worsten en de Youth Food Movement. Hij biechtte op dat hij in zijn jonge jaren pesto uit een potje duimendik op tosti’s smeerde en daarom de smaak uit duizenden zou herkennen.
Teun van de Keuken kreeg uit handen van Erik de Bruin, zijn redacteur bij uitgeverij Thomas Rap, een ingelijste foto die gemaakt was voor het binnenwerk van Puur & Eerlijk.
Ten slotte biecht Teun van de Keuken op dat hij zelf ook niet helemaal Puur & Eerlijk is. Zo is het eerste exemplaar dat hij geeft aan Barbara van Beukering, hoofdredacteur van het Parool, niet het echte eerste exemplaar maar het 3.000ste. En zijn boek 'Puur & Eerlijk' is niet helemaal nieuw, want het is een bundel columns die deels eerder zijn gepubliceerd in het Parool.