Recensie: Buiten de lijntjes van het feelgoodgenre
Het gerecenseerde boek
Drie dates
Auteur: Beth O'Leary
Vertaler: Anne Livestro
Uitgeverij: De Fontein
8.52 uur. Siobhan kijkt uit naar haar ontbijtdate met Joseph. Ze was verrast toen hij het voorstelde, ontbijten op Valentijnsdag betekent toch wel iets... Maar waar is hij dan?
14.43 uur. Miranda hoopt dat haar Valentijnslunch met Carter een teken is dat na vijf maanden hun relatie serieuzer wordt. Maar waarom is hij niet komen opdagen?
18.30 uur. Joseph Carter had Jane beloofd haar nepdate te zijn op een verlovingsfeest op Valentijnsdag. Ze kennen elkaar nog niet lang, maar hun vriendschap lijkt voorzichtig méér te worden dan dat. Tot hij haar laat zitten …
Joseph Carter zou ideaal relatiemateriaal kunnen zijn. Tenminste, als hij ooit komt opdagen …
Over de auteur
Beth O'Leary (1992) woont en werkt in Londen. Net als Tiffy (de hoofdpersoon in haar debuutroman Veel liefs) werkte zij bij een uitgeverij, maar inmiddels is ze fulltimeschrijver.
Een trage vertelling van een hartverscheurende openbaring ****
Door: Yvonne Boogaard
Voordat Beth O'Leary begon met schrijven, werkte ze bij een uitgeverij van kinderboeken. Haar debuutroman, The Flat Share (in het Nederlands uitgegeven als Veel liefs), schreef ze in de trein tijdens het reizen tussen huis en werk. De roman werd door meerdere boeken in het feelgoodgenre opgevolgd, maar met The No-Show duikt ze een serieuzere kant op. Anne Livestro vertaalde het werk, waardoor het in de Nederlandse boekhandels te vinden is onder de titel Drie dates.
Op Valentijnsdag hebben drie verschillende dames een date. Siobhan heeft zich opgedirkt en zit op een vroege ochtend ongeduldig in een restaurant te wachten tot Joseph verschijnt, Miranda zit met smart te wachten op Carter om tijdens de lunch over hun toekomst te praten en Joseph Carter had aan Jane beloofd om als vriend haar nep-date op het verlovingsfeest van een collega van haar werk te zijn. Drie totaal verschillende vrouwen die een ding gemeen hebben: hun date komt niet opdagen.
'Hun karakters en levens zijn heel divers, maar ze worden verbonden doordat dezelfde man een grote rol in hun leven speelt.' – Recensent Yvonne
Afwisselend vertellen Siobhan, Miranda en Jane hoe hun date rampzalig verliep. Siobhan is een drukbezette dame die weet wat ze wil, Miranda is een boomchirurg die voornamelijk door stoere mannen wordt omringd en Jane is het schuchtere meisje dat een nieuwe start zoekt na een nare gebeurtenis. Hun karakters en levens zijn heel divers, maar ze worden verbonden doordat dezelfde man een grote rol in hun leven speelt. Al kort na de start van het verhaal wordt duidelijk dat deze man in kwestie Joseph Carter is. De vloeiende schrijfstijl van O'Leary wordt vanuit vrouwelijke gezichtspunten verteld en voert het verhaal een bepaalde kant op waardoor er een mening over Joseph wordt gevormd: de charmante en knappe man die met zijn prachtige glimlach en vlotte babbel moeiteloos dames om zijn vinger weet te winden. Maar is dat wat er daadwerkelijk achter dit mannelijke personage schuilt?
Doordat de dames afwisselend hun mening verkondigen, kost het enige tijd voordat je ze leert kennen. Telkens wanneer er een opening wordt gecreëerd om dieper op de personages in te gaan, wordt er van visie en vertelwijze gewisseld. De hoofdstukken zijn eigenlijk net te kort voor een aangename kennismaking. De hoeveelheid informatie is royaal, wat de voortgang vertraagt en soms taaie kost oplevert. Geef echter niet op, want het wachten wordt beloond! De personages tonen mondjesmaat hun geheimen en hoewel de vertelling traag voortkabbelt door een overdaad aan details, geven ze de personages ook gestalte. De schrijfstijl is simpel en toegankelijk en juist daarom is het fijn dat de indringende levens van de dames zo gedetailleerd worden beschreven. Zonder deze extra laag zou het boek blijven hangen in het gros van de boeken in het romantische genre.
'Zonder deze extra laag zou het boek blijven hangen in het gros van de boeken in het romantische genre.' – Recensent Yvonne
Het trage tempo van Drie dates heeft tot gevolg dat er wat doorzettingsvermogen nodig is om tot het eind te komen, maar O 'Leary toont met dit boek dat ze buiten de lijntjes van het feelgoodgenre kan schrijven. Niet alles is wat het lijkt. Hoewel de eerste helft op het zoveelste afgezaagde liefdesverhaaltje afstuurt, blijkt er veel meer achter te steken. Ga zitten en laat je verrassen!
Yvonne Boogaard leest vrijwel alles wat los en vast zit. Haar favoriete genres waren altijd thrillers en YA, en ze was ze wat huiverig voor literatuur, fantasy en non-fictie. Maar het enthousiasme dat ze op Hebban tegenkwam, heeft ervoor gezorgd dat ze die genres nu regelmatig en met veel plezier leest.
Meer recensies van Yvonne:
- De grote cirkel - Maggie Shipstead
- Anna V. - Arjan Alberts
- Welkom thuis in Love Heart Lane - Christie Barlow
- Het atelier - Sarah Hall