×

Recensie: Ontwikkelingen en zelfs details zijn bijzonder origineel

door Hebban Crew 13 reacties
Camilla Läckberg werd bekend met haar thrillerreeks over Erika Falck en Patrik Hedström, maar start nu iets heel nieuws samen met mentalist en auteur Henrik Fexeus. Hebban-recensent Greet las 'Box' en beoordeelde de thriller met de volle vijf sterren: '"Box" is de zeer sterke aftrap van een trilogie, een boek waarbij originaliteit, spanning en leesplezier hand in hand gaan.'

Box

Camilla Läckberg en Henrik Fexeus

Wanneer een vrouw dood wordt aangetroffen in een kist doorboord met zwaarden, vraagt de politie zich af of het een mislukte goocheltruc is of een brute moord. Inspecteur Mina Dabiri schakelt de hulp in van Vincent Walder, mentalist en expert in lichaamstaal en magie. Ze linken de dood met eerdere moordzaken en beseffen dat ze op jacht zijn naar een roekeloze seriemoordenaar die tegengehouden moet worden voordat er nog meer slachtoffers vallen. Maar zowel Mina als Vincent heeft een duister geheim. Hun verleden lijkt verband te houden met de zaak. Ze moeten de moordenaar een stap voor zijn. Maar hoe?

Verschenen bij uitgeverij The House of Books en vertaald door Elina van der Heijden en Sophie Kuiper.

Camilla Läckberg (1974) is een van de succesvolste Zweedse thrillerauteurs, met wereldwijd meer dan 29 miljoen verkochte boeken. Van haar populaire 'Fjällbacka'-serie met Patrik Hedström en Erica Falck zijn alleen in Nederland al meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht. Naast thrillers heeft Läckberg ook kinderboeken en kookboeken op haar naam staan.

Henrik Fexeus is een bekende Zweedse mentalist, auteur en tv-presentator. Van zijn boeken zijn inmiddels meer dan een miljoen exemplaren verkocht en ze worden vertaald in 30 landen.

Recensie: Veel beter kan een serie niet starten *****

Door Greet Braem

Sommige auteurs behoeven weinig of geen introductie. Lezers die nog nooit van Camilla Läckberg (1974) gehoord hebben, zijn vermoedelijk op de vingers van één hand te tellen. Haar personages Erica Falck en Patrik Hedström uit de 'Fjällbacka'-reeks zijn wereldberoemd in thrillerland. Nu is er de samenwerking met Henrik Fexeus (1971), in Zweden bekend als mentalist, auteur en tv-presentator. De twee zijn al jaren bevriend, maar hielden hun project in het begin geheim, ze wilden eerst weten of het samenschrijven überhaupt zou functioneren. En ja, dat deed het. Hun eersteling, die door het leven gaat onder de titel Box, is het eerste deel van een trilogie met de personages Mina Dabiri en Vincent Walder. De Nederlandse vertaling was in handen van Elina van der Heijden en Sophie Kuiper.

Een jonge vrouw wordt dood aangetroffen in een kist, ze is met zwaarden doorboord. Is het een fout gelopen goocheltruc of gaat het om moord? Inspecteur Mina Dabiri, die deel uitmaakt van een bijzonder team binnen de Stockholmse politie, zoekt iemand met verstand van de menselijke psyche én magie om hen bij te staan. Ze komt terecht bij Vincent Walder, mentalist en expert in lichaamstaal. Al snel ontdekken de twee een link met een eerdere moordzaak en vrezen ze dat er nog meer slachtoffers zullen volgen.

Ook de andere personages in het boek zijn om duimen en vingers bij af te likken. De meeste van hen zijn heerlijk herkenbaar; met een paar rake typeringen zijn ze neergezet, zonder dat het karikaturen worden.

Vincent en Mina, het moet zowat het meest originele speurdersduo ooit zijn. Allebei slepen ze een duister verleden met zich mee; dat van hem zal op het einde van het boek helemaal blootliggen, dat van haar blijft grotendeels een mysterie. Vincent, vader van drie kinderen, is thuis in de menselijke psychologie en een meester in het creëren van illusies. Orde en structuur zijn van levensbelang voor hem, net als even getallen. Toch is het vooral Mina, die geen familie of vrienden lijkt te hebben, die zo haar eigenaardigheden heeft. Ze lijdt aan een extreme vorm van smetvrees en zweert bij routines en procedures. Ook de andere personages in het boek zijn om duimen en vingers bij af te likken. De meeste van hen zijn heerlijk herkenbaar; met een paar rake typeringen zijn ze neergezet, zonder dat het karikaturen worden.

Box kent een typische opbouw, een verhaallijn in het heden wordt afgewisseld met een verhaallijn in het verleden. De moordzaken en het onderzoek spelen zich af in en rond Stockholm en beslaan een periode van negen maanden. Een hele reeks flashbacks neemt de lezer mee naar het Zweedse Kvibille van 1982, een plaats in het zuidwesten van het land. Doorheen het hele boek is een alwetende verteller aan het woord; het zal niemand verbazen dat de perspectieven van Vincent en Mina de meeste aandacht krijgen. De auteurs hebben niet gekozen voor een rustige aanloop, waarbij eerst alle personages netjes geïntroduceerd worden. Nee, de lezer bevindt zich meteen midden in het verhaal, actie is vanaf de eerste bladzijde het sleutelwoord.

De plot is ijzersterk, vele ontwikkelingen en zelfs details zijn bijzonder origineel. Bovendien kunnen Läckberg en Fexeus een stukje schrijven! Hun samenwerking lijkt van een leien dakje gegaan te zijn, zo vlot leest het boek.

Hoewel het tempo er goed in zit, is er ruimschoots aandacht voor een aantal maatschappelijke thema’s. Er zijn niet alleen de fobieën die Vincents en vooral Mia’s leven beheersen, ook het syndroom van Down, de opmars van extreemrechts, de falende jeugdzorg en Syrische migranten krijgen een plaats in deze thriller. Toch overheerst vrijwel altijd de spanning, de auteurs hebben duidelijk naar een climax toegewerkt. De plot is ijzersterk, vele ontwikkelingen en zelfs details zijn bijzonder origineel. Bovendien kunnen Läckberg en Fexeus een stukje schrijven! Hun samenwerking lijkt van een leien dakje gegaan te zijn, zo vlot leest het boek. Het is een perfecte mix van beschrijvingen en dialogen, van snelle en langzamere stukken; niets voelt overdreven of gekunsteld aan.

Box is de zeer sterke aftrap van een trilogie, een boek waarbij originaliteit, spanning en leesplezier hand in hand gaan. Het verhaal zelf is af, maar de openstaande vragen over Mina’s verleden zijn talrijk en wekken de nieuwsgierigheid naar een vervolg.

Greet Braem leest van alles, vooral thrillers, maar ook heel wat romans en af en toe een jeugdboek, non-fictie of YA. De klemtoon ligt op de Scandinavische en de Nederlandstalige auteurs. Ze recenseert voor Hebban in de genres literatuur, thriller en non-fictie. Ook neemt ze graag deel aan leesclubs en coördineert ze er regelmatig een.

Meer recensies van Greet:

2564 volgers

Reacties op: Recensie: Ontwikkelingen en zelfs details zijn bijzonder origineel