×

Recensie: prequels kunnen wel degelijk wat toevoegen

door Hebban Crew 3 reacties
Met het verschijnen van de prequel 'Het mes en de sluipmoordenaar', een bundeling van vijf novellen, is de 'De glazen troon'-reeks van Sarah J. Maas eindelijk in zijn volledigheid vertaald naar het Nederlands. Hebban-recensent Demi las het boek en beoordeelde het met vier sterren: 'het bevat actie, liefde en een karakterontwikkeling die je allemaal doen smachten naar meer.'

In 2020 verschenen bij uitgeverij De Boekerij en vertaald door Valérie Janssen.

Het mes en de sluipmoordenaar van Sarah J. Maas

Celaena Sardothien is Adarlans meest gevreesde sluipmoordenaar. Officieel ligt haar loyaliteit bij Arobynn Hamel, meester van het Sluipmoordenaarsgilde, maar in werkelijkheid vertrouwt ze alleen haar collega Sam. In deze vijf verhalen, die zich afspelen vóór De glazen troon, volgen we Celaena op vijf gevaarlijke missies, van afgelegen eilanden tot woestijnen vol vijanden, waar ze vecht om slaven te bevrijden en zich te wreken op tirannieke heersers. Maar er is één probleem: deze missies gaan recht in tegen het beleid van Arobynn Hamel. En op verraad staat de allerhoogste straf…

Sarah J. Maas maakte als zestienjarige blogger al furore op FictionPress, waar ze met haar in eigen beheer uitgegeven vroege versie van De glazen troon tienduizenden lezers trok. Inmiddels is ze een New York Times-bestsellerauteur van drie series die in 35 talen worden uitgegeven en wereldwijd een miljoenenpubliek hebben.

Recensie: Een geslaagde prequel met diepgang voor Celaena ****

Door Demi Schoonenberg

Tijdens het schrijven van haar zeer succesvolle zevendelige 'De glazen troon'-reeks heeft Sarah J. Maas (1986) ook een prequel geschreven met daarin vijf korte verhalen met Celaena Sardothien in de hoofdrol. Elk verhaal volgt bijna direct op de vorige, waarbij het laatste verhaal bijna naadloos aansluit op het begin van het officiële eerste deel van de reeks. Celaena is (naar eigen zeggen) de beste sluipmoordenaar die er is in Adarlan en misschien ook wel de hele wereld. Haar opvliegende en arrogante karakter zorgt er echter voor dat ze regelmatig in de problemen komt bij de verkeerde mensen, maar haar hart zit – zoals blijkt in deze verhalen – op de goede plek.

Bij prequels is het vaak maar de vraag of het verhaal (of in dit geval de korte verhalen) echt iets bijdraagt aan de reeks in het geheel. Maas slaagt er grotendeels in om elk kort verhaal relevantie te geven. Soms is dat in de vorm van een ontmoeting met een ogenschijnlijk onbelangrijk personage dat later in de reeks op verrassende wijze terugkeert in een belangrijke rol, en andere keren in de vorm van een reeks gebeurtenissen die beetje bij beetje onthullen waarom Celaena zo arrogant en verbitterd is aan het begin van De glazen troon.

Met een ontknoping in de laatste tientallen pagina’s die ervoor zorgen dat je meteen De glazen troon wilt oppakken om te zien hoe het verder zal gaan.

De verhalen 'De sluipmoordenaar en de piratenheer' en 'De sluipmoordenaar en de genezer' geven nuance aan Celaena en tonen aan dat ze niet het ogenschijnlijk oppervlakkige, hooghartige meisje is dat ze steevast aan de buitenwereld toont. Onder haar harde laagje geeft ze om mensen en dan vooral degenen die zichzelf niet kunnen verdedigen. In het derde verhaal, 'De sluipmoordenaar en de woestijn', heeft Celaena te maken met veel ontberingen en leert ze daarnaast ook belangrijke lessen in de vechtkunst en de menselijke aard. In de laatste twee, 'De sluipmoordenaar en de onderwereld' en 'De sluipmoordenaar en het koninkrijk', wordt de onderhuidse spanning langzaam maar zeker opgebouwd – met een ontknoping in de laatste tientallen pagina’s die ervoor zorgen dat je meteen De glazen troon wilt oppakken om te zien hoe het verder zal gaan. Voor zowel de nieuwkomer als een bekende van de reeks zal de karakterstudie van Celaena in deze korte verhalen veel opbrengen.

Het lezen van de prequel vóór de zeven delen van het hoofdverhaal is niet alleen chronologisch kloppend, maar helpt dus ook om Celaena beter te begrijpen. Haar soms onuitstaanbare gedrag in het eerste deel kan namelijk aanleiding zijn voor menig lezer om het boek aan de kant te leggen, terwijl het absoluut aan te raden is om door te bijten. Bijna elk deel dat volgt op het eerste boek is beter dan de voorganger. Het lezen van deze prequel voor de hoofdreeks vergroot dus wellicht de kans dat je door blijft lezen wanneer je dat anders misschien niet zou doen.

Het lezen van deze prequel voor de hoofdreeks vergroot dus wellicht de kans dat je door blijft lezen wanneer je dat anders misschien niet zou doen.

Voor iemand die de hele reeks al gelezen heeft, kan deze prequel een beetje aanvoelen als mosterd na de maaltijd, maar toch is er voor iedere lezer – of deze nu nieuw is, midden in de serie zit of dit boek na de reeks er pas bijpakt – genoeg te vinden in deze verhalen om ervan te kunnen genieten. Wel is het, als het mogelijk is, het beste om deze prequel vóór de reeks te lezen om de chronologie te volgen óf na deel 3 te lezen, omdat je na dat deel situaties gaat tegenkomen die uit de prequel stammen.

Dit boek toont aan dat prequels wel degelijk wat kunnen toevoegen aan het hoofdverhaal en bevat actie, liefde en een karakterontwikkeling die je allemaal doen smachten naar meer.

Meer YA-fantasyreeksen met sterke, jonge vrouwen

Demi Schoonenberg studeerde Engelse Taal en Cultuur op de Radboud universiteit in Nijmegen en volgt nu de master Letterkunde (specialisatie: Literair Bedrijf). Na haar studie zou ze in het boekenvak willen werken en/of als ondertitelaar. Haar favoriete genres zijn fantasy, horror en YA.

2560 volgers

Reacties op: Recensie: prequels kunnen wel degelijk wat toevoegen