×

Terug

Recensie: Qua spanning zit het helemaal goed

door Hebban Crew 4 reacties
Thrillerauteur Jo Nesbø schrijft dit jaar het geschenk dat van 1 tot en met 10 november wordt uitgedeeld ter ere van de campagne 'Geef meer met een boek'. Hebban-recensent Guy las de novelle en beoordeelde het met vier sterren: 'Een aantal jaren geleden begon Nesbø het verhaal te schrijven, tijdens een klimvakantie op het eiland Kalymnos. Pas veel later heeft hij het voltooid.'

De jaloezieman

Jo Nesbø

Als een Duitse toerist op een Grieks eiland spoorloos verdwijnt, wordt de hulp ingeroepen van De Jaloezieman, een inspecteur die gespecialiseerd is in het oplossen van misdaden waarbij jaloezie het hoofdmotief lijkt te zijn.

In 2021 verschenen als speciale uitgave van de CPNB en vertaald door Annelies de Vroom.

Jo Nesbø (Oslo, 1960) is de succesvolste thrillerauteur van Noorwegen en won al vele prijzen voor zijn boeken. Zijn werk wordt in meer dan vijftig landen uitgegeven. Wereldwijd verkocht hij meer dan 50 miljoen exemplaren.

Recensie: Aangenaam spannend en onderhoudend ****

Door Guy Doms

Dit jaar hebben de coronamaatregelen en de lockdown roet in het eten gegooid. Hierdoor verschijnt het traditionele 'Zomerlezengeschenk' – met enige vertraging – pas op 1 november. De actie met het gratis boekje betekent nu het startsein van de cadeaucampagne 'Geef meer met een boek'. Stichting CPNB heeft hiervoor een van de beste Scandinavische thrillerauteurs vastgelegd: Jo Nesbø (1960).

De Noorse schrijver van misdaadverhalen en kinderboeken is eveneens popmuzikant, componist, wereldreiziger en hij houdt van rotsklimmen. Met meer dan vijftig miljoen verkochte boeken op de teller, betekent De jaloezieman voor hem toch een nieuw 'debuut'. Jazeker; nooit eerder heeft Nesbø een novelle uitgebracht. Een aantal jaren geleden begon hij het verhaal te schrijven, tijdens een klimvakantie op het eiland Kalymnos. Pas veel later heeft hij het voltooid.

De negenenvijftigjarige legendarische inspecteur Nikos Balli is uitgegroeid tot een expert op het gebied van misdaden, waarbij afgunst het hoofdmotief lijkt te zijn. Hij vliegt van Athene naar het Griekse vakantie-eiland Kalymnos. Ginds krijgt hij van de plaatselijke politie een zaak van een mysterieuze verdwijning toegewezen. Julian Schmid, een Duits-Amerikaanse toerist op klimvakantie, is na een ochtendlijke zwempartij in zee spoorloos verdwenen. Er is geen lijk. Balli moet meteen volop aan de bak, van hogerhand zijn budgetbeperkingen opgelegd. Tijd kost immers geld. Julians tweelingbroer Franz, eveneens aanwezig op Kalymnos, werpt zich onbewust op als verdachte nummer één. Een eerste ondervraging levert weinig of niets op. De klok tikt genadeloos verder.

'Ik tors misschien meer bagage mee dan anderen, maar die is van het type dat je alleen moet dragen.'

Een novelle brengt heel wat beperkingen met zich mee, zeker voor een auteur die meestal dikke pillen aflevert. Vakbekwaam als hij is, weet hij op een beknopte wijze – en met een razende vaart - enkele verhaallijnen uit te werken en de belangrijkste personages uit te diepen. Vooral de karakters van de ik-verteller Nikos Balli (beladen met een loodzware rugzak uit het verleden), alsook de broers Franz en Julian Schmid komen helemaal tot leven.

De trouwe fans herkennen wel enkele typische gewoontes en thema’s uit zijn vorige boeken. Zo verhaalt hij ook nu weer over alcoholgebruik; denk maar aan de enorm succesrijke serie met politiecommissaris Harry Hole, zijn geesteskind. Tevens schenkt hij veel aandacht aan de setting, aan muziek et cetera. De gebruikelijke rauwe en ruwe taal, bruut geweld en gruwelijke toestanden, komen slechts in beperkte mate voor; of helemaal niet.

'Ik ging terug naar mijn hotel in Massouri en bestelde een fles ouzo op mijn kamer. Ik drink alle merken behalve het commerciële en waterige Ouzo 12 en ik was blij te horen dat ze mijn favoriete merk Pitsiladi hadden.'

Qua spanning zit het helemaal goed; die is vanaf het begin aanwezig en ebt op geen enkel moment weg. De onafwendbare plotwendingen geven geen duidelijke richting aan; bepaalde ontwikkelingen zullen ervaren Nesbø-lezers evenwel als voorspelbaar beschouwen. In het boekje van nog geen honderd paginas krijg je nog een schriftelijke kennismakingscursus rotsklimmen cadeau.

De jaloezieman, excellent vertaald door de vaste vertaler Annelies de Vroom, is een aangenaam spannende en onderhoudende korte thriller. Deze missie is geslaagd, zoals het hoort.

Guy Doms is een leesfanaat uit Vlaanderen. Boeken lezen doet hij sinds het boek dat hij op zijn zevende verjaardag cadeau kreeg. Van zijn vader, met de opdracht: 'Je moet niet alleen sporten, je gaat ook elke dag lezen.' Meer dan een halve eeuw en ontelbare boeken later heeft het leesvirus hem nog steeds flink te pakken.

Meer recensies van Guy:

2560 volgers