Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Review /

Recensie: Taboes en machtsrelaties komen genadeloos snel naar de oppervlakte

door Hebban Crew 1 reactie
Ons team van Hebban-recensenten leest en beoordeelt een groot aantal recent verschenen boeken in verschillende genres. Regelmatig lichten we een van deze recensies uit om het boek extra onder de aandacht te brengen. Zo beoordeelde Hebban-recensent Sigried 'Wij zijn vrij' van Emily Reekers.

Het gerecenseerde boek

Wij zijn vrij

Auteur: Emily Reekers
Uitgeverij: Lebowski

Ze zijn anders dan andere gezinnen. Dit voelen ze wanneer ze tegen de wind in door de rivierduinen rennen. Wanneer ze als een magische eenheid in de woonkamer dansen tot ze zweten. Of wanneer ze in de badkamer elkaars lichamen insmeren met diepzeeklei.

Nadat Alexa een paar jaar met haar moeder in het buitenland heeft gewoond, wordt ze herenigd met haar vader Willem en zijn gezin. Terwijl Alexa en haar stiefzus om de aandacht van hun (stief)vader vechten, beseft Alexa's stiefmoeder dat zijzelf nog niet zo lang geleden zijn muze was. Willem probeert hun twijfels weg te nemen en hen ervan te overtuigen dat ze bij elkaar horen. Want samen zijn ze open en onbegrensd. Vrij.

Over de auteur
Emily Reekers (1992) is schrijver, scenarist en regisseur. Ze studeerde Scenario aan de Nederlandse Filmacademie. Het mede door haar geschreven scenario Beenlampman ging in première op het Nederlands Filmfestival, net als haar regiedebuut Hannah's Dream. Voorjaar 2022 verscheen haar debuutroman Wij zijn vrij. Daarnaast is Emily co-auteur van Wat zij elkaar vertelden.

Seksuele onschuld, op een alledaagse dag ****

Door: Sigried Lievens

Dat Emily Reekers werkt als regisseur en scenarioschrijver merk je aan de schrijfstijl en de opbouw van haar debuutroman Wij zijn vrij. Het verhaal gaat over vier hoofdpersonages die binnen een nieuw samengesteld gezin om elkaar heen draaien in de hoop verbinding en liefde te vinden. Aanvankelijk lijken ze een duidelijk afgelijnde rol te hebben, maar Reekers krabt al snel het laagje schone schijn weg. Daaronder zitten complexe personages die zich afwisselend afstotelijk, liefdevol, onbegrijpelijk en menselijk gedragen. Bereid je als lezer voor op een rollercoaster waar je behoorlijk misselijk uitkomt.

Willem woont bij Marion en haar twaalfjarige dochter Claire. Zijn eigen dochter, Alexa, komt na twee jaar afwezigheid opnieuw bij hen wonen. Hoewel Claire en Alexa even oud zijn, slaat bij Claire de puberteit heviger toe. Haar vrouwelijke vormen trekken de aandacht van Willem en wekken onzekerheid op bij Alexa. Marion kijkt toe en kiest haar eigen waarheid, wat aardig wat voer voor discussie kan opleveren bij lezers.

'Wat het boek zo sterk maakt is dat Reekers zich niet verstopt achter de fantasie van bloemrijk taalgebruik.' - recensent Sigried

Alexa is aanvankelijk de kameleon die zich aan iedereen aanpast: 'Er is niets op Alexa aan te merken en juist daarom twijfelt Marion aan haar oprechtheid. Alsof ze geen eigen identiteit heeft, en aanhoudend op zoek is naar de betere manier om haar rol te spelen.' Dat kan niet gezegd worden over Claire, die haar seksualiteit ontdekt met een uitbundigheid waar haar vriendinnen van schrikken. Maar ook deze rollen liggen niet vast. Zo duikt Claire weg in de schaduw wanneer ze te hard tegen haar eigen grenzen is aangebotst, terwijl Alexa tot het uiterste gaat in de strijd om de aandacht voor haar vader. Gaandeweg gaan beide personages in elkaar op, waardoor een bizar spiegelbeeld ontstaat.

Wat het boek zo sterk maakt is dat Reekers zich niet verstopt achter de fantasie van bloemrijk taalgebruik. Met eenvoudige woorden en korte zinnen ontleedt ze messcherp de toxische sfeer. Ze focust daarbij eerder op het zichtbare, zoals de lichaamstaal van de personages, dan op hun gevoelens. Dat valt vooral op in de vele seksscènes, die door de aandacht voor bewegingen en blikken een rauwe kant hebben.

'Een bijzonder beklemmende leeservaring, prachtig maar tegelijk erg ongemakkelijk.' - recensent Sigried

Het wisselende vertelperspectief toont dat iedereen tegelijk prooi en roofdier is. Grenzen worden hertekend en opnieuw verkend. Als lezer is het slikken bij de stijgende spanning. Wanneer alles op scherp komt te staan, kan de boel enkel ontploffen. Interessant genoeg is dit niet waar het verhaal eindigt; wat erna komt geeft pas echt de genadeslag. De weg daarnaartoe wordt feilloos georkestreerd door een auteur die weet hoe ze met taal en verhaalopbouw het effect kan maximaliseren. De lezer laveert tussen weerstand en nieuwsgierigheid, maar kan niet anders dan zich laten meesleuren in de neerwaartse spiraal.

Emily Reekers’ duidelijke beelden brengen taboes en machtsrelaties genadeloos snel naar de oppervlakte. Als lezer kan je je niet verstoppen, de ogen sluiten is een luxe die enkel voor de personages is weggelegd. Dit maakt Wij zijn vrij een bijzonder beklemmende leeservaring, prachtig maar tegelijk erg ongemakkelijk.

Sigried Lievens besteedt een groot deel van haar vrije tijd aan lezen en het schrijven over haar leeservaringen. Ze houdt het meest van literatuur en feelgood, maar voor een goede tip leest ze ook buiten die genres. Ze neemt graag deel aan de Hebban Leesclubs en heeft een eigen boekenblog.

profiel

Meer recensies van Sigried:



Over de auteur

Hebban Crew

2587 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Recensie: Taboes en machtsrelaties komen genadeloos snel naar de oppervlakte

 

Gerelateerd

Over

Emily Reekers

Emily Reekers

Emily Reekers (1992) is schrijver, scenarist en regisseur. Ze studeerde Scenario...