×

Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #2

door Hebban Crew 19 reacties
Bij de start van de Recensieweken, die lopen van 24 juni tot en met 31 augustus, riepen we Hebbanners op hun recensies in te sturen. Elke week redigeren we een ingestuurde lezersrecensies en geven we jullie volop tips en trucs. Wil jij ook mooiere en betere recensies schrijven? Doe inspiratie op tijdens de Recensieweken.

Lysbeth, een daadkrachtige vrouw met doorzettingsvermogen.

LEZERSRECENSIE ★★★☆☆

Door Maddy

Dit is het verhaal van een rijke Amsterdamse koopmansvrouw met karakter en durf, zich afspelend in een religieuze mannenwereld aan het begin van de gouden eeuw.

Je valt meteen je recensie binnen met een heldere uiteenzetting van wat dit boek nu precies is in het kort. Maar ... wat is 'dit', je allereerste woord in de recensie? Het is hier fijner om even concreet aan te geven wat die 'dit' is, bijvoorbeeld: 'Lysbeth, de historische roman van Marlies Medema, is ...'. Je noemt die informatie aan het eind van je recensie wel, maar je lezer heeft het nu nodig. Ook al staat de cover naast je recensie, het is tóch fijn om het helder in de lopende tekst op te nemen. Zie het als een soort service naar je lezer toe.

Je mag de punt in een recensietitel wel weglaten.

Lysbeth wordt op 7 jarige leeftijd wees en vanaf dan woont ze bij familie in. Familie is belangrijk en daar moet ze in zekere zin offers voor brengen. Als ze de liefde van haar leven ontmoet dan moet ze voor zichzelf opkomen.
Het is een hectische tijd, een tijd van de religieuze twisten waar door haar man Rem actief aan wordt deelgenomen, en dat brengt tweedeling in familie en vriendenkring. Een tijd waarin Lysbeth haar mannetje moet staan om huis en haard te beschermen.

Wie vindt dat familie belangrijk is? Lysbeth, anderen in het boek of jij? Net dat stukje informatie lijkt voor de sfeer in deze roman vrij essentieel, want er lijkt spanning te zitten tussen wat Lysbeth wil en wat ze moet en dat is een mooi thema om te noemen. Je neemt in deze alinea enorme stappen, waardoor je er wat minder in slaagt de lezer van je recensie het verhaalverloop helder voor te leggen. In de ene zin ontmoet ze de liefde van haar leven en in de zin daar meteen na heeft ze een man? Een tikje meer kleur aan de 'twisten' en de 'tweedeling' geeft een beter beeld van de roman. Zo zie je maar dat jij als lezer van het boek dit allemaal uitstekend weet, maar om het weer te geven in een paar zinnen met voldoende, maar niet te veel, informatie, is nog een hele klus! Bedenk wat jij belangrijk vond tijdens het lezen van de roman en probeer exact dat over te brengen in je recensie.

Medema schrijft met veel humor, veel beeldende omschrijvingen: “de menigte die zich bij het pakhuis had verzameld als hongerige maden op het karkas van een dood dier.”
Geen moment treedt er verveling op, het verhaal is continue in beweging, voortdurend is er actie.
Een hartverscheurend verhaal, een boek vol spanning, geloof, hoop en liefde.

Hier noem je voor het eerst de naam van de auteur, maar alleen de achternaam. Dat is een tikje gek, maar daar hebben we bij de eerste alinea al de oplossing voor gegeven. Probeer niet elke zin op een nieuwe regel te beginnen. Dat hoort niet in een alinea en leest storend. De zinnen lijken immers minder bij elkaar te horen. In deze alinea zou het leuk zijn om wat meer te horen over de actie die er is. Wat voor soort actie is er dan? Gevechten, achtervolgingen?

De laatste zin in deze alinea is een 'korte kreet' die niet zou misstaan in een reclamefolder voor dit boek, maar het is geen volledige zin. Heel geschikt als titel wellicht, want de daadwerkelijke titel van je recensie zien we wat minder terug. De roman gaat over Lysbeth en een stevige alinea over het personage en haar ontwikkeling door het verhaal heen, zou zeker relevant zijn in een recensie.

Uitgeverij Mozaïek heeft dit boek uitgegeven in paperback vorm. De cover is van een foto van Marie Cecile Thijs.
Het boek is verdeeld in genummerde hoofdstukken met de plaats en datum als titel, dat is fijn omdat er heen en weer gereisd wordt tussen heden en verleden.
Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm vanuit het perspectief van Lysbeth.
Het boek telt 351 pagina’s en is voorzien van een woordenlijst, afbeeldingen van personen en een bronnenlijst.

Dit is een klassieke alinea uit een boekverslag, maar in een recensie is dit soort informatie niet relevant. Je kunt dit soort elementen wel aanstippen, maar alleen als het relevant is in je recensie. Voegt de woordenlijst bijvoorbeeld echt iets toe of is het juist te summier? Dan kan je daarover iets zeggen. Het feit alleen dat er een woordenlijst is, voegt niet veel toe aan je recensie. Een opmerking over de cover kan je ook absoluut plaatsen, maar alleen als het zinvol is in jouw recensie. Bijvoorbeeld als extra onderstreping van jouw beschrijving van het personage. Dan voegt het echt iets toe aan je bespreking van het boek.

Heel verrassend hier is je opmerking bij de genummerde hoofdstukken, omdat je niet eerder vermeld hebt dat er twee tijdlijnen bestaan in het boek. Dat is essentiële informatie, die hier een beetje weggestopt staat in de droge informatie over de uitvoering van het boek. Sommige lezers hebben een hekel aan twee tijdlijnen en anderen zijn er dol op, dus dit is onmisbare informatie. Het mag meer ruimte krijgen dan hier.

De ik-vorm kan zeker relevant zijn om te noemen, maar dan vooral in een korte alinea over de schrijfstijl als geheel, bijvoorbeeld aangesloten bij de eerste helft van de derde alinea, over haar beeldende omschrijvingen.

Dit is het tweede boek van Marlies Medema. Zij is eindredacteur en crossmediaal redacteur bij het vrouwenmagazine Eva. Marlies is getrouwd en moeder van twee opgroeiende kinderen.
In 2021 verscheen haar debuutroman “Papieren paradijs “.

Dit soort informatie adviseren we altijd volledig weg te laten. Waar een auteur vandaan komt kan relevant zijn, of een boek vertaald is, welke boeken ze nog meer schreef, maar informatie anders dan dat wordt al snel oninteressant. In een interview of dossier over een boek of auteur kun je er wel weer voor kiezen om dit soort informatie te noemen, want je gebruikt dan meer achtergrondinformatie, maar een recensie gaat over een boek en daarvoor doet het niet ter zake.

Je zegt mooie dingen over het boek, waaruit zeker inzicht blijkt, maar je geeft je eigen duiding te weinig ruimte. Gooi de irrelevante informatie uit je recensie, denk goed na over wat jij heel belangrijk vindt om te noemen en geef dat meer ruimte. Bedenk ook goed of de informatie die je biedt helder is voor de lezer van jouw recensie, waarvan je de aanname mag doen dat die nog nooit gehoord heeft van deze auteur en dit boek.

In een recensie over een historische roman mag setting zeker een rol spelen, want dat is een van de grote kunsten van een auteur van historische romans. Zou het er werkelijk zo hebben uitgezien zoals Medema schrijft? Praten ze zo, gaan ze zo met elkaar om? Denk je dat ze goed research heeft gedaan? Zijn de gebruikte thema's inderdaad van die tijd? Is het leven van een vrouw zoals dat van Lysbeth in die periode? Word jij als lezer door Medema die eeuw ingezogen? Bij een historische roman willen we dát graag weten.

De Hebban Crew

Ook geredigeerd worden?

Denk jij nog niet de recensie te kunnen plaatsen die je een boekenbon oplevert, maar wil je wel graag beter worden in het recenseren van boeken en eens feedback ontvangen op je recensies? Meld dan een recente recensie van je aan! De recensie moet op Hebban staan (dus geen externe recensies) en minimaal 200 woorden bevatten.

We kiezen elke week een recensie uit om in een redactioneel artikel uitgebreid te redigeren. Je krijgt dus publiekelijk feedback op je recensie, maar wel op een vriendelijke manier en met opbouwende kritiek, geen afbrekende. Wil je meedoen? Plak je recensielink in een reactie onder het startartikel en roep: 'redigeer mij!'. Wie durft?

Meer Recensieweken

2564 volgers

Reacties op: Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #2