Rechercheren in de Achterhoek
En al went de geur van de dood nooit, ik word niet warm of koud van een openliggende hersenpan, van longen op een weegschaal. Natuurlijk zien we ze vaker flink toegetakeld; een lichaam bij een verkeersongeluk, verwrongen in autostaal, kan uiterst confronterend zijn, net als een lijk dat enkele dagen in het water heeft gelegen. Maar dit hebben we in de zeven jaar dat we samenwerken nog nooit gezien.
Enter Suzan de Winter; een rechercheur met pit, die in haar vrije tijd graag een crossmotor door de weilanden ranselt of stoom afblaast op de judomat. Een vrouw die niet meteen het achterste van haar tong laat zien, wat niet alleen komt omdat ze is opgekrabbeld na een schietincident onder diensttijd. Ook het verleden achtervolgt haar. Met de looks van een (voormalig) fotomodel laat ze de harten van mannelijke collega’s en verdachten wat sneller kloppen, maar Suzan is gedreven om een dader achter de tralies te zetten. Met de klanken van Kate Bush in haar oren, staat ze klaar om het onrecht te bestrijden. Soms met gevaar voor haar eigen leven.
Gevaarlijke vrouwen maken de laatste tijd hun opkomst in thrillers uit binnen- en buitenland. Maar in Groen licht is het niet alleen het vrouwelijke hoofdpersonage dat een scherp randje heeft. De moordenaar maakt slachtoffers die hij achterlaat op verschillende sportlocaties, waarbij duidelijk te merken is dat hij een afkeer van de Achterhoek heeft. Corine Hartman heeft een leuk bruggetje in dit boek gebouwd doordat Suzan de dochter is van Nelleke de Winter, het seriepersonage waar de auteur haar schrijverscarrière mee begon en een trilogie, bestaande uit Schone kunsten, Tweede adem en Open einde, over schreef. Lezers die bekend zijn met deze drie boeken weten dat Nelleke de Winter een afschuwelijke tijd doormaakte toen haar dochter Suzan werd ontvoerd.
'De onschuld van onze Achterhoek is verdwenen,' zegt een journalist.
'Flauwekul,' is mijn reactie. 'Die is allang verdwenen De Germaanse volken die hier rond het begin van onze jaartelling neerstreken, waren al berucht om hun strijdbaarheid, er is hier nooit sprake geweest van onschuld.'
Groen licht is een geslaagd voorbeeld om de regiothriller in Nederland op de kaart te zetten. Het concept, dat al jaren succesvol is in Duitsland met auteurs als Nele Neuhaus die de Taunus regio gebruikt als decor, wordt door Ambo Anthos uitgevers aangevlogen. Corine Hartman, zelf woonachtig in de Achterhoek, linkt een moordmysterie aan het decor van de Special Olympics. Een evenement dat afgelopen weekend plaatsvond in stadion de Vijverberg, de thuisbasis van voetbalclub de Graafschap.
De beslommeringen in de Achterhoek worden bijvoorbeeld geïllustreerd in de onvrede die bij bewoners ontstaat, zoals de aankondiging van een luxe nieuwbouwproject ‘het Havenkwartier’ in Doetinchem en de ontevredenheid die in de buurt van rechercheur Marc opgeroepen wordt als een woonhuis wordt omgebouwd tot B&B. Maar ook het vertrek van de jonge generatie die vleugels uitslaat naar de grote stad en het ‘platteland’ de rug toekeert. Een feest van herkenning voor lezers die in de regio Doetinchem wonen, of voor iedereen die de Achterhoek bezoekt als toerist in eigen land.
Voor de doorgewinterde thrillerlezer maakt Hartman het spannende aspect van het verhaal aantrekkelijk door puzzels en raadsels in het verhaal te verwerken. De moordenaar laat aanwijzingen achter bij de slachtoffers, die ook visueel zijn afgebeeld in het boek. Daarmee krijgt de lezer het gevoel onderdeel te zijn van het rechercheteam en wordt deze uitgedaagd actief mee te denken om de moordenaar te achterhalen. Het 'race tegen de klok'-effect wordt versterkt als duidelijk wordt dat de moordenaar de ontknoping van zijn spel op leven en dood rigoreus wil uitvoeren.
Met Suzan de Winter heeft Hartman een personage gecreëerd dat zich voor meerdere boeken kan lenen, aangezien de honger naar rechtvaardigheid bij De Winter nog lang niet gestild is. Daarnaast zijn er voldoende aanknopingspunten voor misdaad in de regio; een moord op de Zwarte Cross, fraude in de gemeente Bronkhorst of de opkomende drugscriminaliteit nu de dealers de sprong over de Maas wagen. Een geruststelling hebben we in ieder geval; de Achterhoek is in goede handen bij Suzan de Winter en haar team, dus criminelen zijn gewaarschuwd.
Groen licht is verschenen bij Ambo Anthos uitgevers. De ebooks van Schone kunsten, Tweede adem en Open einde zijn recent weer uitgebracht met nieuwe covers. Auteursfoto in header: verstrekt door Ambo Anthos uitgevers.
Meer Hebban Crew Reviews lezen? Je vindt ze allemaal hier terug.