Sander & Patz vinden er wat van #1: Boektrailers
'Precies.'
'Maar we gaan wel eerlijk zijn.'
'Vanzelfsprekend.'
'En dan gaan we filmpjes kijken?'
'Onder andere.'
'En daar vinden we wat van.'
'Daar vinden we wat van.'
Welkom bij aflevering 1 van Sander & Patz vinden er wat van.
Sander & Patz
Na 15 jaar als reclamebedenker in de reclame te hebben rondgelopen was het de hoogste tijd om op zoek te gaan naar de aller-aller-leukste baan die Patz maar kon bedenken. Iedereen verklaarde hem voor gek toen hij besloot om in 2007 verhalenmaker te worden. Inmiddels is Patz oprichter van het verhalenmerk CircusPatz (online, instore en pop-up avonturen*winkels met jeugd- en kinderboeken en avonturenspeelgoed uit eigen verhalen*laboratorium) en werkt hij onder zijn eigen naam ook aan verhaalconcepten voor games, boeken, televisie en film. www.patzvandersloot.com
Sander verdiende een paar sporen in de PR/marketing van consumentenproducten (Siemens, ANWB), voordat hij de overstap maakte naar het boekenvak waar hij een aantal jaren als acquirerend redacteur en marketing manager werkte. Uit zijn creatieve koker onsproten o.a. thrillersite Crimezone.nl, de eerste versie van Leesditboek.nl en een tienercommunity rondom de succesvolle Carry Slee-serie 'Dat heb ik weer'. Sinds 2014 is hij chef Hebban en verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de grootste boekensite en lezerscommunity van Nederland en Vlaanderen. In zijn vrije tijd ontwerpt Sander - onder de naam twelph - boekomslagen. En af en toe schrijft hij.
Handig om te weten: je vindt alle filmpjes in z'n geheel terug in het Youtube-carrousel boven het artikel.
Sirenen - Joseph Knox
De boektrailer van Sirenen van Joseph Knox is een grote knipoog naar de filmindustrie. Ik vind ‘Van de makers van Ik ben Pelgrim’ wel grappig bedacht maar behoorlijk gewaagd. Ik heb er misschien zelfs een klein beetje moeite mee. De belangrijkste ‘maker’ van een boek is tenslotte de schrijver ervan. En dit is niet het nieuwe boek van Terry Hayes en daarmee dus ver gezocht. Maar goed, in Engeland zitten ze bij dezelfde uitgeverij en draagt waarschijnlijk hetzelfde team zorg voor het succes van beide boeken. Inhoudelijk lijken de boeken helemaal niet op elkaar, dus het is wel een klein beetje de vraag wat er met deze ‘name dropping’ bereikt moet worden. Het is wat dat betreft echt op het randje. De beelden zijn sfeervol, maar niet bijzonder. De stem is het nét niet qua klank en het plichtmatig oplepelen van de tekst maakt bij mij in ieder geval niet heel veel los.
Natuurlijk, het ziet er prima uit. Het vertelt de fans dat Joseph Knox met een nieuw boek komt. Ik vraag me wel hardop af of het sfeertje, de recensie-zinnen en ‘in de onderwereld van Manchester heeft alles en iedereen zijn prijs’ een niet-fan kan overhalen dit boek te kopen…
Concept/Idee ** | Uitvoering *** | Originaliteit ** | Boodschap (wat doet het met de kijker) ** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) **
Iedereen leest Ragdoll
Stiekem ben ik gek op dit soort boektrailers. Leuk gemaakt in de traditie van Youtube rages als Mannequin challenge en libdubs. Leer ik wat over het boek? Eigenlijk niet echt. In ieder geval leest iedereen het bij de uitgeverij (zelfs de directie!!). Dikke kans dat fans na het zien van dit filmpje wel naar de boekhandel rennen om het ook te lezen…
Ik vind het niet echt een boektrailer maar wel een originele manier om een boek onder de aandacht te brengen. Eenvoud is troef en de muziek maakt het nog spannend ook. Ik denk dat het vooral een leuk filmpje is als je de mensen herkent. Jammer dat er niet iets meer aandacht voor de aankleding is geweest. Dan bedoel ik een nette intro (typografisch) en een goed doordachte afsluiter. Dit is echt een enorm gemiste kans. ‘Vandaag bij Luitingh-Sijthoff… dinsdag 21 februari bij jou thuis op de bank?’ is knulligheid ten top en het is me nog steeds een groot raadsel wat er van me verwacht wordt bij de oproep ‘doe ook mee’. Een doorverwijzing naar een actiesite met uitleg zou een goede aanvulling zijn geweest.
Concept/Idee *** | Uitvoering *** | Originaliteit **** | Boodschap (wat doet het met de kijker) ** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) *
Verwoest van Margje Woodrow
Kijk dit is een boektrailer! Het vertelt een verhaal of eigenlijk vooral de flaptekst in bewegend beeld. Ik begrijp niet waarom het filmpje opent met een afbeelding van het boek. Dat neemt toch een beetje het mysterieuze weg. Voor de kijker is niet direct te begrijpen waarom ‘Doen + Durven = Waarheid’ zo’n schokkend effect heeft op de hoofdpersoon. Misschien had een voice-over daar iets aan kunnen toevoegen. Ik mis zelf een call-to-action, maar dat lijkt meer standaard dan uitzondering bij booktrailers. Waarom verleid je de kijker niet tot iets. ‘Lees een exclusief fragment op…’ of ‘Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 2,50 korting’. Ik zeg maar wat.
Dat klopt, maar hier hebben de makers wel duidelijk moeite in het filmpje gestoken. Geen stockfoto’s of stockfilmpjes (dat zijn mooie duur uitziende foto’s en filmpjes die je voor weinig kunt inkopen), maar echt filmwerk. Hulde natuurlijk. Dan is het wel jammer dat ik geen touw kan vastknopen aan het verhaal. Ik zie alleen maar mysterie, een kerkhof, een man met een fototoestel en een brief met ‘Juul’ er op. Niets wat mij een idee geeft waar het verhaal over gaat. Verhalen vertellen is toch best een ingewikkeld ding.
Concept/Idee *** | Uitvoering *** | Originaliteit ** | Boodschap (wat doet het met de kijker) ** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) *
Een plek om te schuilen van Lidewij Martens
Als je het hebt over een filmische aanpak, dan is dit een heel goed voorbeeld. Dit zou de trailer kunnen zijn van een waargebeurde filmsavond op Net5. Het gaat op je huid zitten. Het lijnenspel van de cover wordt goed gebruikt als herkenbaar element. Dat is top gedaan. Een voice-over zou het nóg net een slag beter maken, maar als je weet dat 80% van de filmpjes op Facebook zonder geluid worden bekeken, is het waarschijnlijk geen groot gemis. Ook hier had meer aandacht aan de afsluiting besteed moeten worden. Drie keer HarperCollins is iets te veel van het goede. ‘het boek is vanaf 7 maart in de (online) boekhandel verkrijgbaar’ zijn veel woorden voor een eenvoudige boodschap.
Weer een eigen productie met echt mensen. Wederom hulde! En dit keer ‘Hulde’ met hoofdletters. Ik begrijp namelijk na het zien van het filmpje waar het verhaal over gaat. Eigenlijk heb ik maar één minpuntje, ik zou hebben geprobeerd om de vormgeving van het boek (de omslag) iets beter te laten aansluiten bij de vormgeving van het filmpje. Verder dik applaus!!
Concept/Idee *** | Uitvoering *** | Originaliteit ** | Boodschap (wat doet het met de kijker) *** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) ***
Het hedendaagse heldenboek van Rachel van der Pol
Leuk gemaakt. Applausje voor alle moeite. Snap ik waar het boek over gaat? Eigenlijk al na een seconde of twintig. Dat is precies waar het misgaat. Het is wat mij betreft iets te veel herhaling. Dus ik haak een beetje af en duw de angst een beetje weg dat het boek ook van de uitleg en herhaling zal zijn. Dus even opnieuw monteren als het aan mij zou liggen.
Twee minuten voor een boektrailer is lang, maar door het vrolijke muziekje en de grappige effectjes blijf je wel kijken. De trailer is met zorg gemaakt. Leuk dat de auteur zelf ook een rolletje speelt. Ik denk wel dat de de boodschap misschien nog iets beter kan worden aangezet. Bijvoorbeeld door iets met de ondertitel te doen (die is nu bijna onleesbaar, maar zou de juiste uitsmijter zijn voor mijn gevoel): 365 manieren om de wereld te redden (of in elk geval een beetje).
Concept/Idee **** | Uitvoering *** | Originaliteit *** | Boodschap (wat doet het met de kijker) *** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) **
Het Brussel-syndroom
Dit filmpje zit goed in elkaar. Ik snap waar het verhaal over gaat, ook als niet fan van de auteur zou ik als genre-liefhebber het boek wel willen kopen. Fancy geanimeerde teksten en -als ik mij niet vergis- ingekochte stockfilmpjes. Dikke kans dat er budget is uitgetrokken voor dit filmpje of dat de uitgever toevallig een neefje had die dit soort dingen wel vaker doet. Volgens mij is dit wel een goede booktrailer, ik mis wel een beetje een ruw randje.
Hier word ik echt enthousiast van! Een productie die de concurrentie eenvoudig aan kan met dure trailers voor televisieseries en -films en waarschijnlijk een fractie daarvan gekost heeft. Het is opzwepend spannend, trekt je in de setting van het verhaal en zorgt ervoor dat je in 39 seconden zin krijgt om alles los te laten en dát boek te lezen. Het moet natuurlijk wel je genre zijn, maar de professionaliteit hiervan knettert van het scherm af. Petje af.
Concept/Idee *** | Uitvoering **** | Originaliteit *** | Boodschap (wat doet het met de kijker) *** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) ****
Mijn leven in de wildernis
Soms moet eenvoud troef blijven. Als je de luxe hebt dat een auteur van een dergelijk bijzonder verhaal het zelf kan vertellen op beeld, dan moet dat de focus hebben. Alles wat niet nodig is leidt af van het verhaal dat op zichzelf interessant genoeg is. Het onnodig geblader door het boek irriteert mateloos. De montage wint geen hoofdprijs (geluid). Meer storytelling zou wonderen verrichten. De laatste zin ‘Ons leven is heel erg simpel’ is nu niet direct de beste uitnodiging om mij naar het boek toe te trekken. Een gemiddelde trailer van Ivo Niehe’s TV Show zou een goed uitgangspunt kunnen zijn.
Exact. Wat vormgeving betreft is het ook niet mijn kopje thee. Ik begrijp na het zien van de trailer wel waar het boek over gaat en dat is mooi meegenomen. Simpel en duidelijk, de auteur vertelt over haar boek. Punt.
Concept/Idee * | Uitvoering * | Originaliteit * | Boodschap (wat doet het met de kijker) *** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) ***
Alles verloren van Roel Janssen
Eigenlijk een herhaling van wat ik zei over de boektrailer van Het Brussel-syndroom, maar dan de wat minder mooie versie. Stockfoto’s met teksten, het voelt aan of ik naar een Powerpoint-presentatie zit te kijken. Wel weer een goede uitleg van het boek. Het zou een liefhebber zomaar over de streep kunnen trekken (ook al voelt het soms wat makkelijk aan allemaal).
Dat vind ik ook. Deze trailer voor het nieuwe boek van Roel Janssen is conceptueel vergelijkbaar met die van Het Brussel-syndroom, maar dan in een low-budget uitvoering. Toch weet de maker het verhaal goed te brengen en wordt het - ondanks gebrek aan echt bewegend beeld en een voice-over - toch nog best spannend. De sleutel is de versnelling in de muziek. Typografisch had het allemaal best iets spannender gekund, bijvoorbeeld door de kijker naar woorden toe te trekken (fade in, fade out, scherp, onscherp). Een voice-over zou nog beter werken omdat je daarmee de lange zinnen in beeld kunt reduceren tot sleutelwoorden.
Concept/Idee *** | Uitvoering ** | Originaliteit ** | Boodschap (wat doet het met de kijker) *** | Overtuiging (ja, ik moet dat boek lezen) ****
De tip van Patz
Natuurlijk, de meeste filmpjes worden nagenoeg zonder budget gemaakt. Maar dat geeft ook helemaal niet. Ik geloof persoonlijk dat het maken van een goede ‘teaser’ (dus weinig vertellen) veel ingewikkelder is dan het vertellen van een soort synopsis in een zin of 6. Zeker als je er boeken door moet verkopen. Misschien moeten de boektrailermakers meer leren van hun filmcollega’s: vertel waarom je dit boek moet lezen zonder de mensen het te moeilijk te maken. Vergeet dwaalsporen, tongue in cheeks en wees voorzichtig want voor dat je het weet ziet je boektrailer er uit als een amateur toneelstukje waar niemand wat van begrijpt. Laat staan dat je er een boek door verkoopt.
Wil je dat de Sander & Patz ook naar jouw boektrailer kijken? Mail dan de redactie via dit formulier.
Foto Patz (c) Nathalie de Vilder
Foto Sander (c) Frank Ruiter