Nieuws /
Saskia Noort in top 3 van auteurs met sterkste reputatie
Iedere twee jaar doet Hendrik Beerda Brand Consultancy onderzoek naar de bekendheid en reputatie van Nederlandse schrijvers, boekillustrators, boekwinkels, boekevenementen, boekenclubs, literaire prijzen en uitgeverijen. De resultaten van dit onderzoek zijn deze week bekendgemaakt.
Carry Slee heeft van alle schrijvers de meeste fans onder de Nederlandse bevolking. De kinderboekenschrijfster heeft de koppositie overgenomen van collega Jan Terlouw, die vier jaar lang op nummer één stond.
''Het kinderboek scoort goed onder het Nederlandse publiek'', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ''Het is daarom niet verwonderlijk dat Carry Slee als favoriet uit de bus komt. Verder begrijpt de auteur goed dat het schrijven van goede boeken niet genoeg is om als auteur succesvol te zijn. Met de verfilming van haar boeken en de sterke aanwezigheid in de media bouwt ze continu aan de kracht van haar merk.''
Top 10 van schrijvers met de sterkste reputatie (+ positie in 2012):
1. Carry Slee (2)
2. Jan Terlouw (1)
3. Saskia Noort (6)
4. Kluun (4)
5. Heleen van Royen (5)
6. Adriaan van Dis (7)
7. Paul van Loon (9)
8. Ronald Giphart (11)
9. Yvonne Keuls (8)
10. Renate Dorrestein (10)
Een groot aantal nieuwe namen siert in 2014 de lijst van 50 sterkste merken in het boekenvak, stelt het adviesbureau. Het internationale succes van zijn boek Het Diner heeft ervoor gezorgd dat schrijver Herman Koch de sterkste nieuwkomer is op deze ranglijst. Ook de schrijvers A.F.Th. van der Heijden, van het veel bekroonde boek Tonio, en Jan Siebelink behoren sinds dit jaar tot de publiekslievelingen. Een aantal schrijvers is ook uit het zicht verdwenen bij het grote publiek. Terwijl Maarten ’t Hart in 2012 nog de derde plaats innam op de ranglijst van populairste schrijvers komt hij nu niet meer op deze lijst voor. Ook de schrijfsters Tessa de Loo en Connie Palmen verloren in twee jaar tijd hun sterke positie.
Voor de derde keer op rij is bol.com het sterkste merk van de Nederlandse boekensector. ''Dankzij het steeds bredere assortiment is bol.com voor een toenemend aantal Nederlanders relevant. Hiermee versterkt de online winkel zijn positie ook in de boekensector.''
Sinds het vorige onderzoek is de lijst van literaire prijzen die een belangrijk effect hebben op de boekverkoop flink gegroeid. Naast de Gouden Griffel heeft nu ook de Zilveren Griffel een sterke positie verworven als prijs voor het best geschreven kinderboek. De invloed van de prijs voor het best geïllustreerde kinderboek, het Gouden Penseel, blijkt tevens fors te zijn gegroeid. De thrillerprijs Gouden Strop wordt wat minder belangrijk geacht.
Boekenprijzen met de sterkste reputatie (+ positie in 2012)
1. Gouden Griffel (1)
2. AKO Literatuurprijs (3)
3. P.C. Hooftprijs (2)
4. NS Publieksprijs (4)
5. Zilveren Griffel (-)
6. Libris Literatuur Prijs (5)
7. Gouden Penseel (-)
8. Gouden Strop (6)
Van de 4500 Nederlandse uitgeverijen hebben slechts negen een sterke naam bij de consument. Het beursgenoteerde Wolters Kluwer heeft van deze negen de beste reputatie. De Bezige Bij is echter de naam die boekenkopers het sterkst beïnvloedt bij het doen van aankopen.
Uitgeverijen met de sterkste reputatie (+ positie in 2012)
1. Wolters Kluwer (1)
2. De Bezige Bij (2)
3. A.W. Bruna (3)
4. Meulenhoff (6)
5. Kluitman (7)
6. Querido (9)
7. De Arbeiderspers (10)
8. Lemniscaat (-)
9. Prometheus (-)