Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Video /

Simone Atangana Bekono in gesprek met Ronald Giphart

door Hebban Crew
Tijdens Het voorwoord van de Boekenweek vond er deze zomer een groot online literair programma plaats waarin auteurs de hoofdrol speelden. Twee auteurs interviewen elkaar in De Kleine Komedie. In deze aflevering gaat aanstormend talent Simone Atangana Bekono in gesprek met oud-Boekenweekgeschenkauteur Ronald Giphart.

Kijk alle uitgezonden afleveringen van Het voorwoord Live hier terug. Beluister alle podcast-afleveringen hier.

Over de auteur

Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld Hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. Simone werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. In 2018 werd Hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en in 2019 ontving ze het Charlotte Köhler Stipendium voor haar poëzie. Simone zit in een talentontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin.

Wist je dat...

  • De dichter en schrijfster werd zowel in 2019 als 2020 door de Volkskrant uitgeroepen tot literair talent van het jaar.
  • Confrontaties staat op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2021.
  • In de eerste Nederlandse vertaling van Zora Neale Hurstons essay How It Feels to Be Colored Me (1928) is een bijdrage van Bekono te vinden. De Nederlandse titel is Hoe het voelt om van kleur te zijn.

De auteur in quotes

Over het leukste moment tijdens het schrijven van Confrontaties: 'Het moment dat ik de stijl van het schrijven te pakken had. Dat ik wist: "Zó wil ik het gaan doen". Maar ook dat ik het naar mijn redacteur opstuurde en dat het leek te werken. Een bepaald soort toon, staccato zinnen, het ritme waarin ik terechtkwam, de manier waarop ik een tekst kon construeren.' – De Groene

'Mensen denken vaak dat omdat het over een zwart meisje in een dorp gaat, het dan wel over mij zou moeten gaan. Maar dat is kortzichtig. Ik denk wel dat de thema’s in het boek thema’s zijn waar ik in geïnteresseerd ben omdat ik wel op eenzelfde soort plek ben opgegroeid als Salomé maar verder verschillen we enorm van elkaar.' – Boekenbijlage

Aldus de recensent

'De werkelijke motor van de roman, het echte drama van Confrontaties, is het woelige innerlijke leven van Salomé: de krenkingen, de zorgen, de angsten, de teleurstelling en de woede. De verfijnde weergave van deze gevoelens maken het boek intens en indringend. Vloeiend schakelt Atangana Bekono tussen beschrijvingen van handelingen en introspectieve passages. De gedeelten waarin Salomé haar gevoelens onderzoekt, zijn de sterkste van de roman.' – de Volkskrant over Confrontaties

'Confrontaties zou zo maar voeding kunnen geven aan de Black Lives Matter beweging, dat zou helemaal prima zijn, maar in de grond is het boek geen pamflet: het is een uiterst persoonlijk boek over uiterst persoonlijke ervaringen – precies dat wat literatuur moet zijn. Het gaat over deze jonge vrouw, en van haar wil je alles weten. Waarom wil je dat? Nou, omdat de vonken van de tekst afspringen.' Trouw over Confrontaties

'Confrontaties is geen boek voor wie van pageturners houdt. Het is eerder een roman die doet denken aan een bevroren rivier. Aan de oppervlakte is alles ijzig kalm, maar daaronder kolkt het. Wanneer je de moeite neemt om door de ijslaag heen te kijken, ontdekt je een aantal ontwikkelingen die je een boeiende leeservaring kunnen bezorgen.' Hebban over Confrontaties

Geschreven door de auteur



Over de auteur

Hebban Crew

2587 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Simone Atangana Bekono in gesprek met Ronald Giphart

 

Gerelateerd

Over

Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ me...