Lezen /
Sneak Preview: Gewetenloos van Patricia Cornwell
In de nieuwe thriller krijgt Kay Scarpetta in vreemd filmpje binnen op haar smartphone dat opgenomen lijkt te zijn door een oude bewakingscamera. De beelden van een kleine twintig jaar geleden, zijn compromitterend voor haar nicht, computerspecialiste Lucy, een oude bekende onder de liefhebbers van Cornwells thrillers. Snel daarna volgen er meer verontrustende video's, die vreselijke juridische gevolgen kunnen hebben voor Scarpetta's nicht. Er hangt Lucy levenslang boven het hoofd. De patholoog-anatoom gaat op zoek naar de waarheid. Tijdens haar zoektocht krijgt ze te maken met een mysterieuze dood binnen de filmwereld, een vliegtuigwrak in de Bermuda-driehoek, een gruwelijk pakje in een vrachtwagen en nog meer angstaanjagende video's uit het verleden.
Van forensische wetenschap naar technologie
Patricia Cornwell verlegt in deze thriller haar aandacht van forensische wetenschap naar techonologie. De gevaren van dataverkeer staan centraal in Gewetenloos. 'Wat ons nu angst aanjaagt, verschilt wezenlijk met waar we twintig jaar geleden bang voor waren', zei Cornwell onlangs in een interview met The Huffington Post. 'Dat heeft voornamelijk te maken met terrorisme en technologische ontwikkelingen. Jaren geleden waren we bevreesd dat de Ted Bundy's van deze wereld wel eens door de ramen zouden kunnen klauteren.'
'Maar dat is nu allemaal veranderd. Met de opkomst van internet en social media - die uitwassen als identiteitsdiefstal en het leegtrekken van iemands bankrekening een stuk makkelijker hebben gemaakt - weten we tegenwoordig niet meer wat waar is en wat niet. Alles is digitaal. Het is niet tastbaar meer, we kunnen het niet aanraken. Hoe weten we of iets waar is? Als iemand ons wil manipuleren, hoe kunnen we dat voorkomen? Ik heb de term datafictie verzonnen om dit fenomeen te beschrijven.' Volgens de schrijfster zal de lezer later in het boek ontdekken dat er malware bestaat dat datafictie kan produceren. Een virus dat in computersystemen en datagegevens, bijvoorbeeld DNA-informatie kan veranderen.
'Schrijven jaagt me soms angst aan'
Cornwell heeft enkele tientallen bestsellers op haar naam staan. Maar, zo benadrukt ze, de lezer moet absoluut niet denken dat het haar allemaal komt aanwaaien. Fenomenen als uitstelgedrag en een writer's block zijn haar niet vreemd. 'Er zijn absoluut dagen dat ik elk excuus aangrijp om niet achter mijn bureau te hoeven zitten en te schrijven. Schrijven jaagt me soms angst aan. En het is zwaar. Als karakters niet willen meewerken, zit ik soms dagen achtereen woorden nutteloos heen en weer te schuiven. Op sommige momenten vraag ik me af wie mijn personages heeft gestolen. Of zijn ze soms met z'n allen op vakantie?'
'Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik die 'wereld' beheers', vervolgt ze. 'Maar ik denk ook niet dat dat je creativiteit ten goede komt als je probeert onder controle te brengen wat je aan het doen bent. Je moet wat psychologische ruimte in je brein openlaten, waardoor dingen naar de oppervlakte kunnen komen. Het is veel makkelijker om andere dingen te doen dan te schrijven.'
'De meest belangrijke les die ik over schrijven heb geleerd, is het vermogen te kweken om zaken te laten gaan zoals ze gaan. Je moet leren om niet de macht proberen uit te oefenen op het schrijfproces. Je moet een vrije val maken, maar wij volwassenen houden daar niet van. Hoe meer je probeert jouw creativiteit te 'beteugelen', hoe minder succesvol je zult zijn.'
Haar favoriete dag is een die rustig verloopt. 'Ik sta op, zet me achter mijn bureau en schrijf. Als het mooi weer is, ga ik een flink eind wandelen. Tijdens het lopen heb ik geen koptelefoon op - ik wil niet geraakt worden door een auto. Ik gebruik de stilte om mijn gedachten de vrije loop te laten. In onze drukke, hedendaagse wereld, waarin we constant bereikbaar willen zijn, hebben we 'het plezier van de eenzaamheid' uitgebannen.'
Gewetenloos (Kay Scarpetta #23) verschijnt rond 27 januari 2016.
Benieuwd geworden naar Gewetenloos? Op Hebban lees je exclusief de eerste twee hoofdstukken uit de nieuwe thriller van Patricia Cornwell.