Sofie Sarenbrant gaat op zoek naar de geheimen achter het perfecte plaatje
Berouw: dat is de titel van de eerste 'Emma Sköld'-thriller van de Zweedse auteur Sofie Sarenbrant die in het Nederlands verschijnt. Rechercheur Emma Sköld onderzoekt in Berouw de mysterieuze moord op een vader in een dure wijk van Stockholm: er zijn geen sporen van inbraak en alles lijkt te wijzen op de vrouw des huizes die wraak wilde nemen op haar gewelddadige man. Maar dan vallen er meer slachtoffers en raakt ook Emma’s zus betrokken bij het onderzoek…
De Nederlandse lezer maakt in Berouw kennis met Emma Sköld. Kun je wat meer over haar vertellen?
'Ik wilde dat mijn hoofdpersoon een jonge, carrièregerichte vrouw was, iemand van mijn eigen leeftijd. Zo bedacht ik Emma Sköld, die in de voetsporen van haar vader treedt als rechercheur. Hij is het daar overigens niet mee eens, want hij is van mening dat er te veel risico’s kleven aan politiewerk. Hij blijkt uiteindelijk gelijk te hebben… Het probleem is vooral dat Emma iets slimmer is dan goed voor haar is. Dat krijgt een grote weerslag op haar als ze in een onderzoek duikt dat eigenlijk al is afgesloten.'
Op Wikipedia valt te lezen dat je op zoek ging naar een personage dat ambitieus is, in tegenstelling tot het stereotype van een depressieve en alcoholistische agent.
'Klopt, vroeger was het een veelgebruikt stereotype in detectives. Maar ik ken geen enkele agent in Zweden die zich in dat beeld herkent. Daarom koos ik liever voor een jonge, ambitieuze vrouw als hoofdpersoon.'
Het bleef niet bij één thriller waarin deze jonge, ambitieuze vrouw de hoofdrol speelt. Wat zijn de voordelen van schrijven over hetzelfde personage in meerdere boeken?
'Zowel ik als de lezers leren Emma kennen en worden nieuwsgierig naar hoe het haar zal vergaan in de toekomst. Voor mij is het spannend om die hele wereld om haar heen te creëren. Het moeilijkste is om je alle details over een personage te herinneren. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat Emma in boek vijf niet haar oma gaat bellen, als zij in boek één al is overleden.'
In Berouw is Emma in verwachting van haar eerste kindje, na talloze pogingen. Je eerste boek had ook een zwangere vrouw als hoofdpersoon. Is moederschap een belangrijk thema voor je?
'Zwangerschap en moederschap spelen een rol in mijn eerste boek en in dit boek, maar het zijn niet de enige en niet de belangrijkste thema’s. Mijn boeken gaan meer over leugens, verraad, vervreemding en hoe ver iemand gaat om dierbaren te beschermen. Mijn eerste boek, Week 36, gaat over een zwangere vrouw die wordt gekidnapt en wordt gedwongen om haar kind af te staan. Ik schreef het toen ik zelf in verwachting was. Ik dacht erg veel na over de enorme verantwoordelijkheid die me te wachten stond, wat leidde tot dit boek. In Berouw stelt Emma zich eerder de vraag hoe ze rechercheur én moeder kan zijn. Is dat überhaupt mogelijk in haar geval? Ze weet namelijk van zichzelf dat het haar niet altijd lukt om de juiste prioriteiten te stellen, werk gaat vaak voor. Toch besluit ze moeder te willen worden, maar dan lukt het heel lang niet. Je kan niet altijd goed plannen of en wanneer je een kind krijgt, daarom wilde ik schrijven over haar dilemma. Het maakt duidelijk hoe klein we zijn in deze grote wereld, hoe nederig je moet zijn en dat je je ervan bewust moet zijn dat je niet de macht hebt om alles zelf te bepalen.'
In je thriller spelen scènes uit het dagelijks leven een grote rol: kinderen naar school brengen, iemand uit de brand helpen met oppassen, partners die te weinig tijd hebben voor het gezin. Hoe belangrijk is het om het dagelijks leven in je boeken op te nemen?
'Heel belangrijk. Ik wil dat mijn verhalen dicht bij de werkelijkheid staan en gemakkelijk te volgen en te begrijpen zijn. Ook vind ik het leuk om met contrasten te spelen. Als de plaats delict zich in een idyllische voorstad van Stockholm bevindt, dan verwachten mensen dat niet en wordt het spannend. Wat kan er allemaal schuilgaan achter dat zogenaamde ‘perfecte plaatje’ van zo’n gezin in een mooi en groot huis?'
In Berouw lijken persoonlijke relaties tussen de personages net zo belangrijk als spanning. Hoe vind je de juiste balans tussen die twee?
'De misdaad is het belangrijkste onderdeel van het boek, maar het zijn de personages die je het verhaal vertellen. De spanningsopbouw is erg belangrijk, maar de relaties en gevoelens van personages hebben invloed op hoe zij het gebeurde beleven en hoe ze handelen. Samenvattend: het is een mix van alles. Wel ben ik van mening dat alles wat in het boek staat er met een reden in moet staan. Dat maakt het einde van het boek het moeilijkste, maar ook belangrijkste, onderdeel. Ik wil mijn lezers natuurlijk wel verrassen.'
Dat lijkt iedere keer goed te lukken, want je hebt inmiddels een internationaal miljoenenpubliek. Je bent zelfs uitgeroepen tot Crime Writer van 2019. Wat betekent dit voor je carrière?
'Het is fantastisch om zo’n prestigieuze award te winnen, terwijl er zoveel geweldige thrillerschrijvers zijn in Zweden. Het betekent erg veel voor me, vooral omdat de stemprocedure is veranderd. Eerst werd gestemd via social media, maar nu baseren ze zich op data en statistieken. De auteur die het vaakst in bestsellerlijsten voorkomt en de beste beoordelingen krijgt, die wint.'
Net als in alle andere landen, heeft de coronacrisis het openbare leven in Zweden verstoord. Heeft het erg veel invloed gehad op je werk?
'Als schrijver ben ik gelukkig getraind om veel tijd alleen door te brengen met mijn manuscripten. De pandemie heeft dus niet veel invloed gehad op mijn werk. Ik denk dat ik dit voorjaar zelfs productiever ben geweest dan normaal. In Zweden is net een nieuw boek verschenen en ik was bang dat het lastig zou worden om te promoten vanwege de pandemie. Maar gelukkig gaat het boven verwachting goed.'
Net een nieuw boek uit dus, in Zweden. Ben je wel al aan een opvolger bezig?
'Ja, mijn volgende project wordt een nieuwe Emma Sköld-thriller. Ik was simpelweg zelf veel te nieuwsgierig naar hoe het haar vergaat, dus ik kon niet wachten om de follow-up te schrijven. Maar eerst ben ik aan vakantie toe en ga ik veel lezen.'
Net als veel lezers op Hebban.nl! Welk boek zou je hen aanraden?
'Ik ben Pelgrim, van Terry Hayes.'
Auteursfoto © B. Rimer, via uitgeverij Luitingh Sijthoff
Hebban Giveaway
Ben je nieuwsgierig geworden? Hebban mag vijf exemplaren weggeven van Berouw.