Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Nieuws /

Spannend geschenkboek leeft niet bij het grote publiek

door Hebban Crew 2 reacties
Het geschenkboek voor de Maand van het Spannende Boek bestaat al sinds 1989, maar nog steeds is het bij het grote publiek geen bekend fenomeen. Dat stelt adjunct-directeur Gijs Schunselaar van boekpromotor CPNB in Boekblad. ''Veel boekenkopers zijn verrast dat ze bij aankoop van een boek een thriller cadeau krijgen. Dat moet breder gaan leven.''

Een analyse van de verkoopcijfers en een eigen enquête onder boekhandelaren over Juni - Maand van het Spannende Boek heeft de CPNB niet in een hosannastemming gebracht. De omzet van spannende boeken daalde in de afgelopen actieperiode met 32,1 procent.

Volgens adjunct-directeur Gijs Schunselaar van de CPNB is de dalende omzet het gevolg van diverse oorzaken. Zo was er in de Maand van het Spannende Boek geen sprake van een echte bestseller à la Inferno  van Dan Brown, die de verkoopcijfers kon opkrikken. Daarnaast was er enorme concurrentie in de vorm van voetbal- en andere sportboeken. Bovendien vielen het WK voetbal en de Hemelvaart en Pinksteren in de actieperiode en dat hielp de verkoop er ook niet echt bovenop.

Schunselaar is wel blij dat het geschenkboekje van Tess Gerritsen goed werd ontvangen in de pers. ''Daardoor kreeg de promotie een push.'' Overigens daalde voor het vierde achtereenvolgende jaar de oplage van het geschenkboekje. Werd in 2010 nog een recordaantal van 865.000 exemplaren van de cadeauthriller (Onmacht  van Charles den Tex) weggegeven, dit jaar waren er 'slechts' 513.000 stuks van Gerritsens Incendio  gedrukt. Bestsellerauteur Marion Pauw is gevraagd het geschenkboekje voor 2015 te schrijven. 

In een brainstormsessie die de CPNB voorafgaand aan de actiemaand hield met uitgevers, bibliotheken en boekverkopers, werden al kanttekeningen geplaatst. Zo werd aangegeven dat een maand een behoorlijk lange periode is om campagne te voeren. Bovendien leeft het spannende geschenkboekje niet echt onder het publiek, in tegenstelling tot het Boekenweekgeschenk. Volgens Schunselaar moet dat beter worden aangepakt.

In het eerste weekend van de Maand van het Spannende Boek organiseerden tientallen Nederlandse misdaadauteurs speciale evenementen om hun werk onder de aandacht te krijgen, een initiatief van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Dat gebeurde met lezingen, interviews, signeersessies, meet & greets en schrijverscafés. Voor dit thrillerweekend werd geen extra budget beschikbaar gesteld door de CPNB.  

(Bron: Boekblad)



Over de auteur

Hebban Crew

2587 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Spannend geschenkboek leeft niet bij het grote publiek

 

Gerelateerd