Thriller Tiendaagse 2020 | Boekverkoperspanel over Nederlandstalige thrillers
Even voorstellen: ons boekhandelaarspanel
Eric Herni is een boekverkoper die ook graag columns en recensies schrijft. Hij werkt zijn hele leven al tussen de boeken en heeft sinds 2013 zijn eigen boekwinkel in Almere-Haven.
Ellis Gielen is sinds twee jaar werkzaam bij boekhandel Stevens in Hoofddorp. Ze is al jaren fan van Dean Koontz en Jonathan Kellerman. Ze smult vooral van echt gruwelijke thrillers.
Marja Salomé is sinds 2008 bedrijfsleider bij Bruna Hesseplaats. Ze leest in principe alles, maar haar favoriete auteurs zijn toch wel John Boyne, Stephen King en Leon de Winter.
Tip ons jouw favoriet
Nadat we van 10 schrijvers in Het Grote Thrillerauteurs Interview te horen kregen welke oorspronkelijk Nederlandstalige thriller iedereen gelezen zou moeten hebben, is het de beurt aan de boekhandelaren. Wat is hun favoriet en waarom?
Eric Herni noemt er drie die grote indruk op hem hebben gemaakt. 'Bovenaan staat De voeder van Peter de Zwaan. Het is een onvergetelijk boek met spanning, een onvoorstelbare portie humor en met waanzinnige personages. Een hypnotiserend verhaal dat een wereldwijde bestseller was geworden als het was geschreven door Dennis Lehane of George Pelecanos. In Nederland werd het slechts een zeer bescheiden succes en is het ondertussen een cultroman geworden.'
Dat geldt volgens hem ook voor Groene vrijdag van Elvin Post. Post won de Gouden Strop met zijn debuut, voor Eric zeer terecht. 'Zijn latere boeken zijn ook uitstekend, maar niemand vergeet de eerste keer.' Marja Salomé sluit zich daar geheel bij aan en noemt Posts Roomservice. 'Deze man schrijft heel entertainend. Vlot, spannend en humoristisch.'
Als laatste noemt Eric De macht van meneer Miller. 'Een klassieker en het begin van een uitmuntende en beangstigende trilogie.' Tot slot vertelt Ellis Gielen dat Stille wateren van Eva Nagelkerke haar haar nagels heeft gekost. 'Wat hebben die zusjes een beklemmend, benauwend tafereel neergezet. Hoewel het plot eerst best voorspelbaar leek, zat er toch nog een onverwacht staartje in het verhaal.' Verder mag ook Thomas Olde Heuvelt van haar niet ontbreken.
De 'thrillers van eigen bodem'-discussie
De eerste discussievraag is dezelfde als die de thrillerauteurs kregen. Er zijn lezers die het aanbod van Nederlandse en Vlaamse misdaadauteurs links laten liggen, omdat ze niet kunnen concurreren met het Amerikaanse, Engelse of Scandinavische aanbod. Wat zou je tegen deze lezers willen zeggen?
Eric: 'De lezers hebben gedeeltelijk gelijk. Nederlandstalige misdaadauteurs kunnen qua verkoopcijfers en bekendheid niet concurreren met veel buitenlandse thrillers. Het aanbod uit die andere landen is dusdanig groot dat niemand zit te wachten op kwaliteit vanuit Nederland. Tenzij het in Nederland de top van de boekenlijsten weet te halen. Maar dat zijn ironisch genoeg vaak weer niet de thrillers die zich kunnen meten met de beste thrillers uit het buitenland.'
Marja: 'De Nederlandse thriller wordt vaak ten onrechte beschouwd als slecht. Ja, er zitten er een paar tussen die wel wat beter hadden gekund, maar ja, die zijn er ook uit andere landen. Omdat wij niet zoveel verschillende thrillerschrijvers hebben, wordt het al snel als matig ervaren als er een of twee tussen zitten die niet goed zijn.'
Eric: 'Kwalitatief kunnen de Nederlandstalige thrillers zich inderdaad vaak heel goed meten met hun collega's uit het buitenland. Lees de al genoemde auteurs en je ontdekt het snel genoeg. Of Thomas Ross, Willem Asman, Jeroen Windmeijer en Esther Verhoef, om er slechts een paar te noemen.'
Marja: 'Ik zou zeggen, probeer eens van iedere schrijver één boek te lezen en kijk dan of Nederlandse thrillerschrijvers echt zo onder doen voor de buitenlandse collega's.'
Ellis: 'Mensen beseffen vaak niet hoe goed we het hebben in Nederland. Vergeleken met Amerika gebeurt hier niet veel raars, zoals seriemoordenaars en andere idioten. Daarom lijken thrillers in Hollandse setting misschien wat ongeloofwaardig. Als Nederlandse schrijver moet je dus van goede huize komen om iets spannends te creëeren, zonder af te doen aan het Hollandse gevoel. Maar juist daarom zijn Nederlandse boeken erg goed. Er is echt goed nagedacht om niet te vervallen in het Amerikaanse concept.'
Wat is er volgens jullie voor nodig om de Nederlandse thriller weer uit het slop te krijgen?
Marja: 'Ik heb niet heel erg het idee dat die in het slop zitten eigenlijk. Maar als het zo is met meer promotie.'
Eric: 'Betere promotie vanuit de uitgeverijen zou fijn zijn. Nu gaat het budget op aan auteurs als David Baldacci, John Grisham, Nicci French en Karin Slaughter. Begrijpelijk, want daarmee verdienen de uitgeverijen hun geld en mogelijk zijn ze het verplicht om die grote auteurs aan zich te blijven binden. Maar met een minder groot budget verkopen ze ook wel.'
Ellis: 'Het begint al bij de uitgever. Geef de schrijvers een kans, een goede redacteur en goede promotie. En ga als auteur bevlogen de boekhandel in. Spreek mensen aan, zet je schroom opzij en verkoop je boek met een spannend praatje en handtekening.'
Eric: 'Thrillerauteurs zijn op zich al veel toegankelijker in vergelijking met auteurs van van romans, maar je mag jezelf wel wat meer in het spotlicht zetten. Probeer met je gezicht op de televisie te komen. Waarom hoor je bij DWDD alleen iets over literatuur? Sla de handen ineen en zorg dat je ook aan tafel komt. Is het niet bij Matthijs dan bij een ander programma waar veel mensen naar kijken. Kom met een eigen programma op televisie of YouTube. Waarom lukt het Suzanne Vermeer, Simone van der Vlugt en Saskia Noort wel om in Nederland in grote aantallen te verkopen?'
Ellis: 'Ga ook als lezer weer de boekhandel in, in plaats van online te winkelen. Echte boekverkopers weten welke boeken goed zijn, ongeacht welk genre.'
Eric: 'Daarin is er ook een rol weggelegd voor de boekhandelaren zelf. Leg thrillers in je winkel, creëer ruimte, maak afspraken met de uitgevers en laat je klanten kennismaken met kwaliteit uit eigen land.'
Jullie hebben het over meer promotie vanuit alle hoeken: uitgevers, auteurs, boekhandelaren, lezers en landelijk promotieplatform CPNB. Hoe belangrijk is de Gouden Strop (nog) voor de verkoop van spannende boeken?
Ellis: 'Er zal meer promotiemateriaal beschikbaar moeten komen. Maak een lijst met thrillerverkopers die je actief betrekt bij de uitreiking, stemming en verkoop. Nu krijg je alleen een backcard en een sticker. Leesexemplaren doen het ook erg goed, maar daar zal de uitgeverij zelf actief in moeten ageren.'
Eric: 'Een boekenprijs heeft alleen bestaansrecht als de winnaar de prijs promoot door in de top 10 van Nederland terecht te komen. Dat heeft hij of zij niet zelf in de hand, maar nu zijn de winnaars van de Gouden Strop vaak niet meer dan een berichtje op pagina 34 in de krant van zaterdag. Het Boek van de Maand bij DWDD verkoopt denk ik honderd keer beter dan de laatste tien winnaars van de Gouden Strop bij elkaar.'
Marja: 'Ik vind de Gouden Strop zeker nog van toegevoegde waarde voor de boekhandel. Bij ons in elk geval wel. Wij verkopen de winnaar vele meer in die periode.'
Eric: 'Mensen moeten de dag na de uitreiking naar de boekwinkel rennen om dat boek te kopen. Ze moeten de indruk krijgen dat ze iets geweldigs missen als ze dat niet doen. Bij literaire romans lukt dat wel, bij thrillers duidelijk niet. Stap af van termen als 'literaire thrillers'. Je hoort ook niets over 'spannende romans' – sta voor wat je hebt geschreven: een spannend boek. Breng de uitreiking onder bij een televisieprogramma waar veel mensen naar kijken en dat bewezen heeft invloed te hebben. Zorg dat er een bekende sponsor komt. Het zijn open deuren, maar het is absolute noodzaak om welke prijs dan ook uit de anonimiteit te trekken.'
Tot slot: naar welke nieuwe thriller kijken ze zelf uit?
Ellis: 'Jeroen Windmeijer heeft me echt betoverd met zijn persoonlijke aanpak, tijdens zijn bezoek in mijn winkel.
Eric: 'Ik kijk uit naar ieder nieuw boek van Michael Connelly. Een geweldige auteur.'
Marja: 'Ik kijk nooit echt uit naar boeken. Ik laat het op me af komen. Ik heb bijna alles van Stephen King. Maar dat boek is net uit.'