Thriller Tiendaagse 2020 | Hiermee begonnen zij hun carrière als thrillerschrijver
De eerste van Charles den Tex
Dump (1995)
'Den Tex laveert in zijn debuut verstandig en soepel binnen de eenvoudige wetten van het genre. Zijn onwetende speurder, hevig schrikkend van het handvol doden dat er valt, beschikt gelukkig niet plotseling over bovenmenselijke krachten als zijn rechtvaardigheidsgevoel hem tot onbezonnen daden dwingt. Klappen doen gewoon pijn en verdwaald in Mombassa wordt hij gewoon verliefd op een blonde Nederlandse. Ook de intrige is tegelijk verrassend en aannemelijk. Net als bijvoorbeeld Michael Crighton weet Den Tex een actueel maatschappelijk probleem knap te verpakken in een spannend verhaal zonder dat de technische informatie ook maar één moment storend wordt,' aldus NRC in 1995.
Den Tex' nieuwste boek, Verloren vrouw, verscheen in oktober 2019 en ontving 4 sterren van Hebban en De Volkskrant. Het is alweer zijn 20ste boek.
'Dat is natuurlijk fijn speelgoed voor een schrijver als Den Tex, die in zijn eerdere boeken technologie, digitalisering, identiteitsfraude en het duistere handelen van multinationals ook al prima met elkaar wist te verweven.' - Hebban-recensent Rolf Bos over Verloren vrouw
De eerste van Esther Verhoef
Onrust (2003)
'‘De hoofdpersoon doet dingen waar ik absoluut geen verstand van heb. Ik kan wel schrijven dat de held een deur intrapt en dan zijn wapens in de lucht steekt, maar elke militair of politieagent rolt dan over de grond van het lachen. Hij zou meteen omver worden geknald. Dat soort dingen wist ik niet, dus moest ik me inlezen. Mijn kast staat nu vol met boeken die geschreven zijn door militairen, het SAS-handboek, boeken over survival, seriemoordenaars,' zegt Esther Verhoef over Onrust.
In 2019 verscheen Facade, dat een gemiddelde van 4 sterren heeft onder lezers op Hebban. Ook werd in februari 2020 haar de spannende verhalenbundel Labyrint gelanceerd. Verhoef maakte tussen 2013 en 2015 ook nog een uitstapje naar een erotische trilogie onder het pseudoniem Marique Maas.
'Het is een goed geschreven verhaal, waarin de spanning langzaam wordt opgebouwd en steeds meer beklemmend wordt, mede doordat de lezer meer weet dan hoofdpersoon Iris. En al lijkt de lezer te weten hoe het verhaal zal aflopen, zal de ontknoping net even anders blijken te zijn.' - Hebban-recensent Onno over Facade
De eerste van Loes den Hollander
Vrijdag (2006)
‘Dat wordt mij vaker gevraagd. Ik zou denk ik toch bij Vrijdag, mijn eerste thriller, beginnen. Ik denk namelijk zelf dat er een stijgende schrijflijn zit in mijn boeken. Oefening baart echt kunst. Het lijkt me dan juist leuk als de lezer het proces dat ik heb doorgemaakt kan volgen. En Vrijdag is een stout boek. Het gaat over een moeder die een relatie aangaat met de vriend van haar dochter. Dat is natuurlijk vrij heftig en dat vinden veel mensen leuk om te lezen,' antwoordt Loes den Hollander op de vraag met welk boek lezers het beste kunnen beginnen om kennis te maken met haar werk.
Na meer dan 10 jaar bij uitgeverij Karakter stapte Den Hollander enkele jaren geleden over op De Crime Compagnie. Haar nieuwste boek, Toen ik dood was, verscheen in november 2019. Het is alweer haar 25ste thriller.
'De schrijfster blinkt uit door haar soepele, plezierige schrijfstijl, die direct herkend zal worden als men al meerdere boeken van Loes den Hollander heeft gelezen.' - Hebban-recensent Onno over Toen ik dood was
De eerste van Marion Pauw
Villa Serena (2005)
'Debuutroman die op vele manieren de bocht uitvliegt, maar nog steeds het lezen waard is voor de echte Pauw-liefhebber. Al is het maar om te zien hoe alles is begonnen,' aldus Marion Pauw op haar eigen site over Villa Serena.
Hoewel Pauw in 2015 haar laatste thriller en zelfs het einde van haar schrijverscarrière aankondigde, kon ze het toch niet laten. In 2017 kwam er een samenwerking met Susan Smit, Hotel Hartzeer, en daarna pakte ze de pen definitief weer op. In 2019 verschenen zowel de YA thrillernovelle Stief als de roman De experimenten. Voor die laatste kreeg ze 4 sterren van Hebban.
'Geïnspireerd door een waargebeurd verhaal, zet Marion Pauw in De experimenten een doortastende roman neer. Stoutmoedig neergeschreven met een eigen draai aan het geheel. De gebeurtenissen en hoofdpersonages blijven evenwel authentiek.' - Hebban-recensent Guy over De experimenten
De eerste van Isa Maron
Passiespel (2008)
'Het was overigens enig om de research te doen voor dit boek. Ik heb me heel erg vermaakt. Kijk de wereld van erotiek is natuurlijk gigantisch. Waanzinnig wat er allemaal gebeurt, in alle opzichten. Of het nu om romantische dineetjes gaat of om wurgseks of wat voor seks dan ook, alles is te vinden, tot het meest bizarre toe. Het intrigeert me waarom mensen dat soort dingen doen. Het is leuk dat mensen in hun seksleven een bepaald soort creativiteit hebben. Maar soms is het moeilijk om de extremen te begrijpen. Waarom ga je in hemelsnaam in een volledig afsluitbaar rubberen pak liggen met alleen een rietje door een minuscuul gat ter hoogte van je mond waardoor je adem kunt halen. Waarom doe je dat? Dat boeit mij,’ zegt Isa Maron over de research voor Passiespel.
Maron schreef een aantal jaar aan haar vierluik 'De Noordzeemoorden' en nam daarna de tijd voor wat anders. In 2017 verscheen bij uitgeverij Quasis het kortverhaal Spiegeling en in 2018 kwam het boek Wraakengel uit als exclusief audio- en ebook bij Storytel.
'Qua schrijfstijl blijft ook dit laatste deel erg toegankelijk, waarbij de dialogen rechttoe rechtaan zijn neergezet. Maron gaat voluit af op haar doel, zonder enige gêne. Rauw, ruw en gruwelijk waar het moet; emotioneel en diep menselijk om haar lezers vast te grijpen.' - Hebban-recensent Guy over Eindspel (De Noordzeemoorden #4)
De eerste van Willem Asman
De Cassandra Paradox (2006)
'Als je klaar bent met het manuscript, moet je het naar tien mensen opsturen, stond er (in On Writing, het schrijvershandboek van Stephen King, red.). Dat heb ik gedaan. En dan blijkt hoe klein de wereld is. Ik had het naar mijn vader, zuster en anderen gestuurd. En iemand kende iemand die iemand kende die bij De Bezige Bij werkte. Vandaar dat ik daar terecht ben gekomen,’ aldus Willem Asman, die in 2018 de Gouden Strop ontving voor Enter.
Asman warmde op met een aantal op zichzelf staande thrillers voor hij zich aan zijn beroemde 'Rebound'-trilogie waagde. Meer dan 50.000 exemplaren werden verkocht. Toch kon Asman het ook na de afronding niet laten: twee jaar later verscheen alsnog een vierde deel, Return. Het boek heeft een gemiddelde lezerswaardering van 4,5 sterren op Hebban.
'Geen enkel woord over de inrichting, maar door kort te beschrijven wat de bankier doet en zegt, zie je gelijk het hele kantoor voor je. Daar zouden heel wat (beginnende) auteurs die een lawine van bijvoeglijke naamwoorden over de lezer uitstorten een voorbeeld aan kunnen nemen. Enter is uitzonderlijk zorgvuldig geplot.' - Hebban-recensent Anne over Enter
De eerste van Michael Berg
Twee zomers (2008)
'Ik had wel eerst de hele verhaallijn uitgeschreven, maar ik heb nooit gedacht aan de punten waar ik het spannend moest gaan maken. Dat was de naïviteit van een eerste boek. Later ben ik met delen uit het verhaal gaan schuiven en heb ze op een hele andere plek gezet om daardoor de spanning te krijgen. Zo heb ik de dagboekaantekeningen van het 17-jarige meisje Christine, dat in het dorp woont, later toegevoegd,' zo vertelt Michael Berg over het schrijven van Twee zomers.
Berg werkte vier jaar aan zijn debuut, nadat hij in 2004 naar Frankrijk verhuisde om thrillerauteur te worden. Nu verschijnen er met regelmaat thrillers van zijn hand, waar Ik zie je uit 2019 de laatste van is. Het boek kreeg 4 sterren van onze recensent en in 2019 schreef Berg een exclusief kortverhaal voor de Hebban Adventskalender.
'De auteur heeft het verhaal dusdanig opgebouwd dat de spanning gedurende de plot steeds meer wordt opgevoerd. Toch is er vanaf het allereerste moment al een zeker spanningsveld, als lezer voel je dat er op een gegeven moment wel wat móet gebeuren, alleen wanneer is onbekend.' - Hebban-recensent Kees over Ik zie je