Wat is het belangrijkste in een thriller? Juist! De plot en de daarbij behorende wendingen, natuurlijk. Zij laten de lezer raden, beven, verafschuwen en puzzelen. Hebban vroeg 10 Nederlandse thrillerauteurs naar hun ervaringen met plots & twists. Vandaag een blog van Eva Burgers.
Eva Burgers (1969) was vijftien jaar lang rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Eerder werkte ze als journalist bij verschillende kranten en was ze redactiemedewerker bij een uitgeverij. Ze begon haar carrière als auteur in 2011 met de 'Spotlight'-trilogie voor jongeren, en in 2014 verscheen haar eerste jeugdthriller, Stille getuige. Na een aantal succesvolle boeken besloot ze ook voor volwassenen te gaan schrijven. Stil verscheen in november 2019. Ze werkt hard door, want in april 2020 wordt haar tweede thriller voor volwassenen verwacht, Alias. Het laatste uur.
Plots en twists
Als jong meisje schreef ik over alles wat indruk op me had gemaakt een verhaaltje. Als het niet spannend of verrassend genoeg was, verzon ik er gewoon wat bij. De processen-verbaal spannender maken, dat kon ik in mijn jaren bij de politie als rechercheur natuurlijk niet doen. Dus liet ik mijn fantasie de vrije loop in de avonduren als ik aan een boek werkte.
Ik was een kind dat graag buiten speelde, want daar gebeurde het. Als ik iemand door ‘mijn’ straat zag lopen die er niet thuishoorde, dan snelde ik erop af en volgde deze mysterieuze indringer. Eigenlijk had ik toen al kunnen weten dat ik óf spannende fictieverhalen moest gaan schrijven óf een baan bij de politie moest zoeken. Het is me allebei gelukt.
Nog altijd zijn plot twists belangrijk in mijn boeken. Een goede twist zorgt ervoor dat een verhaal niet voorspelbaar is. Dat dit niet altijd te bedenken is voor je aan een verhaal begint, merkte ik bij mijn laatst verschenen misdaadroman Stil. Drie weken voor de deadline bouwde ik een plot twist in, waardoor ik het verhaal gedeeltelijk moest herschrijven. Een immense klus, maar het boek is er zonder meer krachtiger door geworden.
Ik ben een schrijver die gestructureerd werkt. Ik maak een hoofdstukindeling en zorg dat het plot duidelijk is, voor ik überhaupt begin. Tijdens het schrijven van mijn eerste boeken had ik die structuur hard nodig om de juiste lijn te volgen, maar na een aantal boeken merkte ik dat de starheid van die structuur me in de weg zat. Ruimte voor andere, misschien wel betere plot twists, was er door deze werkwijze niet meer.
Misschien dat je als schrijver na een aantal boeken leert vertrouwen op je creatief vermogen en dat daardoor een interessante plot twist zich tijdens het schrijven openbaart. Ik vind het in ieder geval een interessante ontwikkeling. Waar ik nu vooral mee bezig ben tijdens het schrijven, is de balans vinden tussen gestructureerd werken, maar die lijn ook soms even loslaten. Zo nu en dan improviseren blijft belangrijk om het creatieve brein optimaal te laten functioneren.
'The best stories are the ones with the unexpected plot twist that no one would have guessed, even the writer.' - Shannon L. Alder
Tijdens de Thriller Tiendaagse 2020 trakteren we je op 10 verschillende blogs van Nederlandse thrillerauteurs over plots & twists. Lees ze allemaal op het Hebban Thriller Tiendaagse-kanaal:
Naar het Thriller Tiendaagse kanaal