Tien vragen aan Thomas Acda
In Scenario volgen een liedjesschrijver en een acteur, die om hun eigen redenen Nederland achter zich hebben gelaten en in New York een cursus scenarioschrijven van de beroemde docent Seth Michael Donsky volgen. Per toeval ontdekken ze dat hun buurman wordt afgeperst, wat een geweldige kans lijkt op te leveren voor het schrijven van een script. Maar dat kan natuurlijk alleen maar verkeerd aflopen.
Welk boek ligt er nu op jouw nachtkastje?
De ark van Wanda Bommer. Ze is een vriendin en een geweldig schrijfster, en haar boek kwam drie weken eerder uit dan Scenario, dus ik heb het nog niet uit. Ik lees een paar bladzijden en dan krijg ik van mijn eigen uitgever de opdracht om nog even te kijken naar… vul maar in. En dan moet het weer aan de kant. Dus ik lees het zo snel mogelijk. Ik beloof het!
Welk boek kostte het meest je nachtrust?
Jarenlang stond Het parfum van Patrick Süskind op nummer 1. Mijn leraar Nederlands op De Witte Lelie, Ted van Lieshout, had het boek aangeraden. Of aangeraden, het was verplichte kost voor in de les. Ik kon het niet wegleggen, niet langer dan vijf minuten. Licht weer uit. Licht weer aan. Nog een paar bladzijden.
Het laatste jaar was het mijn eigen boek dat mij mijn nachtrust kostte. Ik schrijf veel in New York of Los Angeles, omdat ik dan gebruik maak van mijn jetlag. Ik ben om vier uur klaarwakker. Lekker eruit, koffie en een bagel en dan twee, drie uur schrijven. Daarna douchen en naar buiten, het werk is immers gedaan. Maar dan ’s middags toch weer even kijken wat ik geschreven heb, en dan schrijf ik nog wat door. Dan slaap ik en begint de hele cyclus opnieuw.
Wanneer heb je je schrijversdroom bereikt?
Eigenlijk is dat altijd geweest: ’s ochtends een wandeling, dan schrijven en dan ’s middags weer een wandeling – tot er gegeten en gedronken mag worden. En altijd in New York. Uiteindelijk ga ik voorgoed terug naar New York. Als de kinderen groot zijn. Of daar naar school willen, dat mag ook. Ik wandel gewoon erg graag door de stad. Zeker als ik mijn werk al gedaan heb. Een Calvinist in Manhattan. Je moet het wel verdienen.
Als je een fictief hoofdpersonage naar de echte wereld kon halen, welk zou dat dan zijn?
Het grote risico lopend dat ik me weer eens helemaal niet aan de regels houd, zou ik de vraag graag willen omdraaien. Met welk fictief personage zou je graag op zijn of haar pad willen? Dolf. Dolf? Dolf. Van Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman. Dat is een avontuur! Ik ben na drie bladzijden dood natuurlijk, tenzij Dolf een beetje helpt, maar die drie bladzijden zouden het mij al waard zijn. En als ik het niet mag omdraaien, dan de landloper Oskar uit Rasmus en de landloper van Astrid Lindgren. Ook al zo’n held!.
Met welke auteur zou je wel eens samen willen werken?
Samenwerken, samenwerken... ik zou graag een dag het New York zien van Arnon Grunberg. Maar daar is nu een televisieserie van, dus dat lukt al. Dan Salman Rushdie, omdat De verleidster van Florence het mooiste boek is dat ik ken. Dus een kop thee brengen is ook goed.
Wat is je eerste leesherinnering?
'De Kameleon': mijn broertjes en ik kregen zakgeld van verschillende hoogte, maar we legden het vaak bij elkaar. Als het niet regende, kochten we een bal want die was toch woensdag al lek. Maar als het regende kochten we in dezelfde zaak een Kameleon. Mooiste jeugdboeken dus: Rasmus en de landloper en Kruistocht in spijkerbroek, 'Wipneus en Pim' en Pornoy’s Complaint van Philip Roth.
Lees jij meerdere boeken tegelijkertijd, of houd je het bij een boek per keer?
Ik lees meerdere boeken tegelijk. Als ik niet zelf schrijf, dus. En ik schrijf vrij veel: liedjes, verhalen voor op het podium, theaterideeën, columns. Dan lees ik liever een artikel, en val in slaap. Maar stel dat ik niet schrijf, dan wissel ik het af. Omdat ik soms zin heb in een thriller, soms in literatuur en soms in een Donald Duck. Niet te zware kost op vakantie en op een strand, maar in de tourbus en in de file kan alles, ook het diepere, zwaardere werk. Gitarist David Middelhoff en ik ruilden moeiteloos boeken uit, in de file. Maar dat was voor het e-book. Daar zijn we nog niet uit, hoe dat moet.
Wat is kenmerkend voor jouw boek(en)?
Het kenmerkende voor mijn boeken is hopelijk: het plezier van het verzinnen en vertellen. En dat is het kennelijk, want dat zeggen mensen redelijk vaak tegen me. Bescheidenheid gebiedt dan nog steeds 'hopelijk' te zeggen, maar ik zie dat wel langzamerhand als mijn bijdrage aan de literatuur.
Wat is het mooiste compliment dat je ooit over jouw werk kreeg?
'Ik ken geen Nederlandse schrijver die zo schrijft.' Mijn uitgever, mijn editor en mijn vrouw zeiden dat. De kans bestaat natuurlijk dat ze gedrieën een meesterlijke uitweg hebben gevonden zonder te zeggen wat ze van mijn boeken vinden, maar waarom zou ik ze niet geloven? Daar valt niets te winnen.
Waar lees je het liefst?
In een gigantische suite uitkijkend over de East River, terwijl de roomservice een fles wijn en wat olijven brengt. Maar omdat dat maar één keer is gebeurd en iemand anders het toen betaalde, is mijn eigen appartementje op Lexington ook goed. Thee en de lichten aan en als het regent als een zondvloed buiten is dat het allerbeste!
Scenario van Thomas Acda
Singer-songwriter Oscar heeft Nederland achter zich gelaten om in New York een cursus scenarioschrijven te gaan volgen bij de vermaarde docent Seth Michael Donsky. Wanneer hij daar de flamboyante acteur Sam ontmoet, besluiten ze een appartement te delen. Per toeval ontdekken ze dat hun buurman 'Disco' afgeperst wordt, wat in eerste instantie een geweldig verhaal voor hun script lijkt op te leveren, maar hoe meer ze de afpersing naar hun hand proberen te zetten, hoe sneller de problemen zich opstapelen. Tot er geen weg meer terug is.
Thomas Acda (1967) is zanger, acteur en schrijver. Samen met Paul de Munnik verkocht hij meer dan 2 miljoen platen als duo Acda & De Munnik. Hij speelde in talloze tv-series en films, waaronder All Stars en Alles is liefde, waarvoor hij een Rembrandt kreeg. Hij volgde in New York een semester screenwriting aan de filmacademie en maakte zijn regiedebuut met de film Fake gevolgd door Oh Baby in 2017. Acda schreef en componeerde de muziek voor de musical De Marathon en ontving daarvoor een Musical Award voor Beste Muziek. Voor zijn rol van Tevye in Fiddler on the Roof nam hij de Musical Award voor Beste Mannelijke Hoofdrol in ontvangst. In 2018 en 2019 stond hij in theaters in heel Nederland met zijn eerte solo theatervoorstelling Motel.
In 2015 verscheen zijn debuutroman Onderweg met Roadie. Hier lees je het interview van hoofdredacteur Sander Verheijen met Thomas Acda ter gelegenheid van de verschijning van zijn debuut. Scenario is zijn tweede roman.
Foto's Instagram Thomas Acda (@acdathomas), auteursfoto artikel beschikbaar gesteld door uitgeverij Lebowski.
Speciaal voor Hebban heeft Thomas Acda gesigneerde pakketten samengesteld. Hebban organiseert een winactie waarbij je kans maakt een van deze pakketten te winnen. Kijk snel hoe je mee kunt doen: