Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Dossier /

Tips voor boekbloggers

Je houdt van lezen, van schrijven en praat graag met anderen over boeken. En dus werd je boekblogger. En velen met jou. Hoe zorg je er nu voor dat jij opvalt in het boekbloggerlandschap? Hoe zet je jouw kwaliteiten in om een uniek, persoonlijk blog neer te zetten dat ook interessant is voor anderen? Hebban geeft tips om het beste te halen uit jouw eigen domein op het wereldwijde web.

Kies je invalshoek

Je bent blogger en je leest allerlei boeken in allerlei genres. Ok, zo ken ik er nog honderd. Waarom moeten lezers naar jouw blog komen? Wat bied jij dat die honderd anderen niet hebben? Waar weet jij het meest over en waar voel je het meest voor? Kies dat en durf andere boeken weg te laten.

Gratis boeken krijgen is superleuk, maar lees je dan wel wat je écht geweldig vindt? Geef ruimte aan wat je hart wil lezen. Het is te zien, voelen en merken aan je blog. Laat zien wie je bent, via je blog. Het gaat niet om die boeken, het gaat om jou. Je lezers kunnen overal lezen over die boeken, maar ze kunnen maar op één plek lezen wat jíj van die boeken vindt. Dus beken kleur, kies je grote liefdes en dump alle anderen.

Navigatie

Je hebt een blog en je plaatst daar artikelen op, simpel toch? Wacht, even in de achteruit. Laten we dit even opnieuw bekijken. Een eerste artikel is nog wel te vinden op je Bloghome, een tweede ook. Ho, maar na de derde vallen ze van de eerste pagina af. Heb jij een button naar oudere blogposts? En een zoekfunctie? Wat denk je van een menu of een archief? En heb je een menu, wat zet je daar dan allemaal in en, vooral ook, wat niet? De navigatie van een blog zal wellicht niet je eerste zorg zijn als je met het fantastische idee komt over boeken te gaan schrijven. En dat is logisch, want je denkt aan boeken. En aan boeken. En nog meer aan boeken. Maar om je schrijfsels vindbaar te maken én houden, moet je er even over nadenken.

Tips:

  • Hou het simpel
  • Maak je boekenblog niet te druk
  • Klik zelf door je blog heen en kijk of alles logisch is
  • Vergeet niet iets te vertellen over het allerbelangrijkste van je blog: dat ben jij!

 

De preview of introductiealinea

Op de homepage van een boekenblog staan de blogposts meestal onder elkaar. We zien een titel, een afbeelding en dan ‘Lees meer…’. Huh, wat? Waar ga ik meer over lezen dan? Wat is hier te vinden?

Precies, er mist een introductiealinea of een preview. Een paar regels tekst waarmee je je artikel inleidt en de lezer vertelt wat hier te verwachten is. Je lokt hiermee de lezer naar binnen en geeft ze wat houvast. Ze hoeven niet meer op goed geluk rond moeten klikken, op zoek naar tekst… over iets.

Nog een tip: schrap je heel sympathieke, maar standaard dankzinnetje aan de uitgeverij in de introductie. De uitgeverij of auteur bedanken moet en mag wel, maar doe het in eigen woorden en niet in de openingsalinea. Na een drietal blogposts hangt dat zinnetje al je bezoekers de strot uit (en zullen ze wellicht niet verder klikken of lezen).

Wees creatief

Schrijf je naast recensies ook graag andere artikelen op je blog? Leuk! Maar: wil je opvallen tussen de honderden andere boekenblogs, probeer dan zo origineel mogelijk te zijn. Wrap-ups, hauls en tags zijn prima vulling en laten jouw (lees)persoonlijkheid doorschemeren, maar echt verrassend zijn ze niet. Trakteer je lezers dus op bijzondere blogposts: tip jouw favoriete boeken aller tijden, schrijf een brief aan jouw lievelingsauteur, lees een boek zonder de flaptekst te hebben gelezen en beschrijf je ervaring, schrijf een gedicht bestaande uit boektitels… De rest verzin je vast zelf wel!

De flaptekst

In een bespreking of recensie van een boek gebeurt het vaak dat een blogger de flaptekst kopieert, auteursinformatie eventueel ook en vervolgens een alinea toevoegt over de eigen mening. Het in eigen woorden vertellen van het verhaal (zonder spoilers natuurlijk) is echter onmisbaar in een recensie. Het kan lastig zijn en dan is dat heldere stukje flaptekst heel verleidelijk. Maar het doet je blog echt goed als je zelf vertelt waar het boek over gaat. Dat hoort namelijk bij een goede bespreking. Jou zullen andere dingen opvallen aan het verhaal dan een andere lezer. Jij kiest wat je wilt vertellen over het verhaal, wat je eruit meegenomen hebt. En uiteindelijk baseer je daar ook grotendeels je beoordeling op.

Ga dieper

Voor een (beginnende) blogger is het nog best lastig om iets te zeggen over een boek. Ja, je vond het boek leuk. En goed. En spannend. En het las zo vlot door. Echt, als een trein! Maar dat kunnen jouw lezers ook op twintig andere blogs lezen. Lees voor de lol eens een handvol andere blogs over het boek dat jij bespreekt en kijk eens welke bewoordingen heel vaak langskomen. Schrijf ze op. Onthoud ze. Verbrand het lijstje. En gebruik ze nooit weer.

Jij bent je eigen persoon. Jij hebt eigen gedachten over een boek. Schrijf dat op. En vertel niet alleen wat je vindt, maar ook waarom je dat vindt. Onderbouw je oordeel. Vermijd clichés. Wees creatief, kies je eigen invalshoek en ga dieper dan ‘het was een leuk boek’.

Balans

Je lezers wachten op je en jij hebt al een week niets gepost. Je wordt zenuwachtig van die wachtende blogbezoekers, dus je gooit snel even een toffe quote op je blog of roept snel iets over een boek dat bijna verschijnt. Zo, zijn je lezers ook weer tevreden.

Ja, dat kan, als ze je lief vinden. Of ze komen niet terug. Een artikel aanklikken met de verwachting een stuk tekst te lezen te krijgen en dan met een troostprijs naar huis worden gestuurd is vervelend. Heb je te vaak van die oneliners of miniberichten, dan ga je traffic verliezen. Een idee is om te kijken of er in je blogontwerp of -provider een optie zit voor een klein tekstvak aan de zijkant. Dan kun je toch kleine berichten, tipboeken en aforismen kwijt, maar creëer je geen teleurstelling bij je lezers.

De instagramgeneratie

De instagramgeneratie maakt prachtige foto’s en collages, die er bijna professioneel uitzien. Een genot voor het oog. En soms staat daar dan een heel klein tekstje bij of een heel luchtig, niet al te diepgaan tekstje. Leuk, mooi, maar je kunt een hele hoop winnen als je net zo veel energie en tijd besteedt aan je tekst als aan je opmaak. Je wilt natuurlijk niet op den duur op je tien buurblogs die allemaal hetzelfde doen lijken, toch?

Wat doe jij om je te onderscheiden van andere boekenblogs? Laat jouw tips achter onder dit artikel.

Boekenblogs ontdekken? Bekijk hier het Hebban Boekbloggersoverzicht 2018.



Over de auteur

Hebban Crew

2587 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Tips voor boekbloggers

 

Hebban Spots

Het Boekbloggers Café

246 volgers

Ben jij boekblogger, bezoek je graag boekenblogs, wil je graag boekblogger worden? Ontdek hier de Hebban Boekenblogs, start er zelf eentje (samen of alleen) en laat je inspireren. Uitbaters van...