Nieuws /
Vrij Nederland maakt shortlist 'Thriller van het Jaar' bekend
Isabel Allende, Ripper
Is alleen al de moeite waard om de schilderachtige personages die je dankzij Allendes bekende vertelkwaliteiten lang bijblijven: de masseuse en alleenstaande moeder Indiana Jackson; haar ex, de politie-inspecteur; haar minnaar, de rijke excentriekeling; de ex-Navy Seal die verliefd op haar is, en haar dochter Amanda, die met het internetspel Ripper een reeks moorden probeert op te lossen. Een boek dat net zoveel over moord als over liefde gaat.
Harlan Coben, Ik mis je
Ook in de nieuwste Coben speelt de liefde een hoofdrol, op verrassende manieren. NYPD-inspecteur Kat Donovan vindt bij toeval haar ex-verloofde terug op internet – of toch niet? Er zijn meer mensen verdwenen – of toch niet? Haar overleden vader was een trouwe echtgenoot – of toch niet? Dit boek begint met een Sex and the City-achtige flair en daarom komen de gruwelijke scènes later des te harder aan. Zeer meeslepend.
Arne Dahl, Hebzucht
In deze wereldomspannende thriller speelt één enkele zin, die als in het spel Chinese Whispers van persoon naar persoon springt, de hoofdrol – een hoogst origineel idee. De Europol-unit OpCop moet erachteraan. Poëtische taal, veel actie: niet voor niets de Zweedse misdaadroman van het jaar.
David Ellis, De verkeerde man
Ellis is advocaat en dat is aan De verkeerde man af te lezen: zelden legde een thriller zo helder de subtiliteiten en dilemma’s bloot die een advocaat tegenkomt bij een gecompliceerde moordzaak. Jason Kolarich probeert een verwarde ex-marinier en Irak-veteraan vrij te pleiten van de moord op een jonge vrouw en stuit, in de beste traditie van de legal thriller, op een heel andere zaak. Ellis kan zich meten met John Grisham.
Thomas Erikson, Illusies
Een originele hoofdpersoon in Eriksons debuut Illusies: een managementconsultant en gedragswetenschapper, Alex King. En ook een originele huurmoordenaar, hoewel we niet verklappen waarom. Én een verrassende dader. Kortom, genoeg redenen om te gaan lezen wie er miljonairs afperst en neerknalt in deze psychologische thriller waarin iedereen een kleur krijgt toebedeeld.
Robert Harris, De officier
Een briljante reconstructie in romanvorm van de Dreyfus-affaire. Niet de Frans-Joodse Alfred Dreyfus, ten onrechte in 1896 veroordeeld wegens spionage, noch de schrijver Émile Zola, auteur van de beroemde aanklacht ‘J’Accuse’, staat ditmaal centraal, maar de onbekende Jacques Picquart, toenmalig chef van de militaire geheime dienst. Hij is de eerste die ontdekt wie de echte spion is en probeert daarmee in de openbaarheid te treden.
Stephen King, Mr. Mercedes
De horrormeester heeft zich net als Isabel Allende voor het eerst op een detective gestort en ook met veel succes. Een gepensioneerde agent en zijn jonge hulpje jagen op een seriemoordenaar c.q. ijscoman die ook het internetpesten goed onder de knie heeft. En dan weet u wel genoeg.
Chris Pavone, Het ongeluk
Wie op de hoogte wil raken van het decadente, afbladderende uitgeverswereldje in New York, moet Het ongeluk lezen. Pavone was redacteur en hij weet het afmattende leven van zijn oud-collega’s trefzeker en met flair neer te zetten. Het draait allemaal om hét manuscript, een boek dat de mediawereld op zijn kop gaat zetten. Als niet iedereen die het kent voor die tijd al vermoord is. Bloedstollend tot het verrassende einde.
De jury (Frits van Exter, Marijn van der Jagt, Sander Pleij, Henk van Renssen, Jeroen Vullings en Kelli van der Waals) beoordeelden de acht vijfsterrenboeken. Volgende week, donderdag vijf juni, verschijnt de gids en wordt de winnaar bekend gemaakt.