Een vergeten goudmijn - verhalenbundels bespreken in leesclubs
door Marlene Lunter
Om de volle rijkdom van een verhalenbundel te proeven, is een andere leeshouding nodig dan die waarmee je een roman leest. Als je de bundel in één ruk uitleest, verlies je je in een grote brij aan personages en gebeurtenissen. Daarom druk ik lezers altijd op het hart om na elk gelezen verhaal het boek weg te leggen en het te laten bezinken. Helemaal mooi is het als ze over elk verhaal iets noteren.
Keuzes maken
Je kunt niet alle verhalen in een bijeenkomst van twee uur bespreken, dus je moet keuzes maken. De deelnemers kunnen daarbij een inbreng hebben. Zo kan iedereen van tevoren twee verhalen uitkiezen. De meest gekozen verhalen bespreek je. De deelnemers kunnen ook bij elk gekozen verhaal twee discussievragen bedenken en een fragment van maximaal een halve pagina kiezen. De bespreking van het verhaal kun je starten vanuit het voorleesfragment, een uitstekende manier om in korte tijd het verhaal op te roepen. Eventueel koppel je er een luisteropdracht aan, bijvoorbeeld: 'Wat valt je op aan de stijl? Wat zegt dit fragment over het hoofdpersonage?'
Uitgaan van de titel van de bundel
De titel van de bundel komt vaak overeen met die van een van de verhalen. Je kunt met je leesclub nagaan waarom juist dat ene verhaal de titel van de bundel heeft opgeleverd. In hoeverre ‘dekt’ deze ook andere verhalen in het boek?
Uitgaan van de personages
Schrijf van tevoren de namen van de belangrijkste personages per verhaal op losse strookjes, vouw ze dubbel en gooi ze in een hoge hoed of iets wat daarvoor door kan gaan. Verdeel de deelnemers in groepjes en laat hen een (of twee) strookjes trekken. Geef ze de opdracht om na te gaan in hoeverre ‘hun’ personages een pendant vinden in andere verhalen.
Uitgaan van literaire aspecten
Vertrek vanuit een motief in een belangrijk verhaal (of het titelverhaal) en ga na in hoeverre dit een rol speelt in andere verhalen. In de bundel Te veel geluk van Alice Munro spelen bijvoorbeeld moeders een grote rol, een aansprekend motief om een discussie te starten, zeker in de aanstaande Boekenweek! Een andere optie is de verschillende verhalen te vergelijken op bijvoorbeeld de manier waarop de auteur met het aspect ‘tijd’ omgaat of na te gaan wat er over de locaties te zeggen valt.
Leestips
Een bescheiden keuze uit de vele bundels van Nederlandstalige auteurs die het bespreken waard zijn: Halleluja van Annelies Verbeke, Gezellige verhalen van Marente de Moor, Brood zout wijn van Vonne van der Meer en Herinneringen in aluminiumfolie van Jamal Ouariachi.
Meer weten over het lezen en bespreken van korte verhalen? Lidewijde Paris, ambassadeur van de Week van de Leesclub, schreef Hoe lees ik korte verhalen?.
Boekenpost. Voor serieuze boekenliefhebbers
Het magazine Boekenpost brengt elke twee maanden verrassende en sterke artikelen over de wereld van de literatuur: recente uitgaven of verborgen parels van weleer, terecht bejubeld of onterecht in de vergetelheid geraakt. Highlights uit de nieuwste Boekenpost: Marente de Moors Foon geanalyseerd, Marita Coppes debuteerde met De laatste verhalenweefster, Sander Verheijen leest de klassieker Advocaat van de duivel en nog een hoop andere artikelen om met uw leesclub te delen.
Neem nu een Boekenpost jaarabonnement voor slechts € 29,95. Gebruik hiervoor de actiecode WEEKVANDELEESCLUB.