Nieuws /
Zelf een kookboek uitgeven?
Het leuke van zelf kookboeken maken is dat kookboeken een heel breed spectrum van mogelijkheden bieden, je kan er letterlijk alle kanten op zowel qua inhoud, creativiteit, marketing en lekker eten natuurlijk! Het maken van een kookboek is een erg leuk maar ook zeer intensief proces en komt vaak voort uit verschillende motieven. Maar één ding heeft iedereen die op eigen initiatief een kookboek maakt gemeen en dat is een absolute liefde voor wat ze doen en het gevoel dat ze deze recepten/manier van eten met de rest van de wereld moeten delen!
Het uitgeven van een kookboek is nog weer een andere tak van sport dan het daadwerkelijk produceren van een kookboek. Als je een kookboek maakt met als doel om het te verkopen aan de lezers van je blog, de klanten in je restaurant, alle kookboekliefhebbers van Nederland of juist bezoekers van de boekhandel komen er ineens een heleboel factoren bij waar je rekening mee moet houden. Dat maakt dat ik het uitgeefproces zo leuk vind, maar ook dat veel mensen afhaken. Het wordt namelijk snel te ingewikkeld.
Maar stel je droomt nog steeds over het maken van dat kookboek en je wilt eigenlijk ook wel dat heel veel mensen jouw boek straks gaan kopen, wat komt er dan bij kijken, waar kun je beginnen?
Begin letterlijk bij het begin met vragen als:
Waarom wil ik dit kookboek maken?
Hoe ziet mijn kookboek eruit?
Wanneer is het voor mij een succes?
Wat wil ik met mijn kookboek overbrengen?
Voor wie is mijn kookboek bedoeld?
Kijk daarna naar:
Wat heb ik nodig om dit kookboek te maken? (recepten, tekst fotografie etc.)
Wat kan ik zelf, waar heb ik iemand voor nodig?
Wie kan mij helpen en met wie kan ik dit project oppakken?
Hoeveel tijd en geld heb ik tot mijn beschikking?
Als je dit op een rijtje voor jezelf hebt; kun je kijken wat je nodig hebt, om je droom te realiseren. En niet onbelangrijk: het formuleren van je volgende stap.
En die stap bestaat er vaak uit dat je met mensen gaat praten. Want een kookboek maken doe je niet alleen. Je hebt mensen nodig die je helpen, al is het maar als klankbord. Een kookboek is iets van mensen, samen eten doe je immers ook niet alleen …
En dan ga je gewoon beginnen met het op papier zetten van je idee, de eerste schetsen, recepten, een moodboard. Maak een plan van hoe jij vind dat jouw boek er uit moet komen te zien en waarom. Maar denk ook aan hoe jij de mensen denkt te kunnen bereiken die jouw boek wellicht willen kopen.
Test je plan bij vrienden, klanten, potentiele lezers, je kookclub, je boekenclub en pas het aan, maar zo dat jij je er goed bij voelt. Zoveel mensen zoveel meningen.
Als je plan rijp is en je weet wat je wilt, dan kun je gaan kijken naar het uitgeefproces. Past jouw plan in een fonds van een uitgever, wil je je boek ook in de boekhandel verkopen, wil je graag zelf je boek uitgeven of zoek je een oplossing er tussen in? Je plan is zover dat je jouw droomuitgever kan benaderen, maar ook zover om de stappen te zetten naar een eigen productieteam om je boek in eigen beheer uit te geven. Hoe dan ook, je zet dan de eerste stappen naar een voor jouw mooi en succesvol kookboek!
Elise de Bres haalt veel inspiratie uit kookboeken zowel om daadwerkelijk uit te koken en lekker te eten maar juist ook vakmatig als uitgever. Als uitgever van Van Lindonk & De Bres geeft zij regelmatig kookboeken uit en altijd met de bedenker/maker in plaats van voor.
www.vldb.nl