Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Blogpost: LeenRaats

Ga voor totale wereldheerschappij: 8 voordelen van publiceren in buitenlandse tijdschriften

Kijk, als schrijvers zijn we natuurlijk allemaal verknocht aan onze wondermooie, Nederlandse taal. Maar dat er zo weinig mensen die taal met ons delen, beperkt onze afzetmarkt en publicatiemogelijkheden. Toen ik zelf begon met publiceren in buitenlandse magazines en op websites uit de Verenigde Staten, Engeland, Ierland en zelfs Afrika en Azië, ging er – letterlijk – een hele wereld voor me open. Dit zijn enkele voordelen die het voor mij absoluut de moeite maken om mijn werk te vertalen.

fdba4dded26e4544adda9169fe814718.jpg




1. Spanning


Nee, echt. Jouw verhaal, gedicht, essay of artikel gepubliceerd aan de andere kant van de wereld. Hoe cool is dat eigenlijk?!


2. Een groot bereik


Het (potentieel) bereik van buitenlandse, Engelstalige publicaties ligt vele malen hoger. Zo heeft het Amerikaanse poëzietijdschrift Rattle een slordige achtduizend abonnees. Niet slecht voor een magazine dat uitsluitend gedichten publiceert. En er zijn andere literaire magazines en websites met een veelvoud aan (betalende) lezers.

Bovendien heb je ook algemene tijdschriften die naast nieuws, cartoons en eigen artikelen in elke editie poëzie en/of proza publiceren en waar jij als onbekend schrijver naar kan inzenden. Denk maar aan het Amerikaanse The Sun Magazine (70.000 lezers), The Atlantic (meer dan 900.000 lezers) of The New Yorker (1,2 miljoen lezers). Deze tijdschriften betalen doorgaans (zèèr) goed, maar uiteraard is de concurrentie soms even dodelijk als de gemiddelde seriemoordenaar in een Amerikaanse misdaadserie.


Mede door het grotere aantal lezers, beschikken veel publicaties over (veel) middelen. En dat merk je aan alles: de kwaliteit van de uitgave, de vormgeving, het feit dat veel tijdschriften hun schrijvers betalen.

Natuurlijk zijn er ook heel ‘amateuristische’ magazines en zines, gemaakt door één of een handvol mensen, op kleine oplage. Die hebben doorgaans hun eigen charme en vaak zit er veel passie en gedrevenheid achter. Ook in deze uitgaven publiceren kan een bijzondere ervaring zijn.

3. Een hip imago

Dit geldt natuurlijk niet voor alle buitenlandse magazines, maar er zijn er veel die jong en hip zijn, waar een gedreven ploeg achter zit die niet vies is van experimenteren met genres, vormgeving en dergelijke, met een groot aantal volgers op sociale media. En zeg nu zelf: hoe vaak krijg je als schrijver de kans om hip te zijn? ;-)

4. Schaamteloze gold digging

Hoewel er in België en Nederland enkele mooie initiatieven zijn, zie ik nog veel te vaak tijdschriften en wedstrijden waarbij je het moet doen met de ‘eeuwige roem’ – die doorgaans zo goed als niets voorstelt – of een boekenbon van 20 euro, waar je niet eens een nieuwe roman voor kan kopen zonder zelf nog in je geldbeugel te schieten. In het buitenland zijn er veel meer betalende publicaties en wedstrijden. De bedragen variëren van enkele euro’s (ponden/dollar/…) tot honderden of uitzonderlijk zelfs duizenden euro’s.


Lees verder op mijn site

Reacties op: Ga voor totale wereldheerschappij: 8 voordelen van publiceren in buitenlandse tijdschriften