Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Blogpost: ramonvanhuffelen

Hoe schrijf je een thriller, deel 1

Heb jij er ook wel eens gedroomd om de nieuwe Nicci French of Charles den Tex te worden? Ik wel. Toen ik hun boeken las, verbaasde het me altijd hoe goed hun plots in elkaar zaten. Ze hielden me op het puntje van mijn stoel en het eindigde dikwijls met een slot dat ik totaal niet aan zag komen.

Nu ik mijn debuutthriller Portland geschreven heb, leek het me leuk om eens uit leggen hoe ik daartoe gekomen ben.

Eerst is het goed om uit te leggen dat er naar mijn idee een verschil is tussen thrillers en andere typen boeken. Bij een detective bijvoorbeeld, wijst de hoofdpersoon uiteindelijk de boef aan. Denk aan Agatha Christies detective, Hercule Poirot. Na uitvoerig onderzoek door de rechercheur blijkt aan het einde van het boek dat de butler de moord heeft gepleegd 😊

Bij een thriller daarentegen zijn de hoofdpersoon en de crimineel vaak al bekend. De spanning zit er meer in wie er uiteindelijk het beste vanaf komt. De schurk of de hoofdpersoon? Denk hierbij aan de film The silence of the lambs. De vrouwelijke detective, in dit geval detective Clarice, komt al snel in contact komt met Hannibal Lecter de gevaarlijkste moordenaar van Amerika. De spanning is hier wie ten onder gaat of niet.

Naar mijn idee zijn voor een thriller drie belangrijke pijlers nodig. Het plot, de personage en de locatie. Het plot beschrijf ik vandaag en het personage en de locatie behandel ik in mijn volgende Blog.

Het plot is de structuur van het verhaal van begin tot einde met alle gebeurtenissen, twists en verbanden daarbinnen. Er zijn meerdere manieren om een script of plot te schrijven. Je kunt beginnen uit het niets, gewoon starten met je thriller en maar zien waar het schip strandt. Bij een thriller met allerlei verbanden binnen het verhaal is dat heel lastig werken. Je kunt daarbij vastlopen en alles voor niets hebben gedaan.

Ik kies er zelf voor om een grove schets te maken van de gebeurtenissen van begin tot eind. Het is wat meer gestructureerd en ik hoef minder na te denken of het wel of niet past binnen de lijn van het verhaal. Daardoor kan ik mij meer focussen op de dialogen, de karakters en de conflicten tijdens het schrijven.

Een paar dingen zijn min of meer verplicht in een thriller plot. Een hoofdpersoon heeft een doel en er is een conflict, want zonder conflict is er geen verhaal. Daarnaast is er vaak sprake van tijdsdruk,  zijn er cliffhangers en geef je zo af en toe tipjes van de sluier weg die nieuwsgierig maken. De hoofpersoon heeft vaak een doel waarbij dat conflict ontstaat. Verder is het van belang dat een thriller onvoorspelbaar is. Niets is wat het lijkt. Mits geloofwaardig mag een plot 180 graden draaien. En er moeten dilemma’s zijn. In Portland bijvoorbeeld, lopen door een actie van undercoveragent Erik, zijn gescheiden undercoverwereld en privéwereld ineens dwars door elkaar heen. Hoe beschermt hij zijn gezin? Tot slot vind ik het van belang dat de lezer er iets van bij blijft. In Portland gaat het bijvoorbeeld over de ziekte van Batten, een dodelijke erfelijke kinderziekte die alleen voorkomt als twee ouders een bepaald afwijking in hun gen hebben. De afloop voor het kind is altijd dodelijk.

ad299388b980d08cc9a05595ecbe739a.jpgVolgende keer vertel ik je hoe je je personages tot stand kunt laten komen.  

Lees verder op mijn site

Reacties op: Hoe schrijf je een thriller, deel 1

Portland - Ramon Van Huffelen Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie
? Onze partners