Blogpost:
Patricia Verlinde
Slagzin
De laatste tijd zie ik steeds een advertentie voorbij komen op Facebook:
Het engste boek dat je dit jaar zult lezen
Het veroorzaakt meteen een kort denkproces in mijn hoofd. Dat maak ik zelf wel uit, is mijn eerste gedachte. Daarna bedenk ik me dat het toch wel een heel eng boek moet zijn als ze dit durven te beweren. En zo is onbewust mijn interesse gewekt in een boek waarvan ik nog geen flauw benul heb waarover het gaat.
Geniaal vind ik, maar ik ben misschien nogal vlug enthousiast, promoten is niet mijn sterkste kant. Ik ben te langdradig van stof. Als lezers op beurzen aan mij vragen waar mijn boek overgaat moet ik mijn best doen om niet het plot te verraden. Op de flyers en advertenties die ik zelf heb gemaakt staat meer tekst dan afbeelding.
En daar ga ik dus de fout in, ik geef mensen de keuze om mijn advertentie te lezen. Met een slagzin of tagline ontneem je hen die keuze, voor ze het beseffen hebben ze al gelezen wat er staat. Nu moet het natuurlijk wel een pakkende zin zijn, één die je nieuwsgierig maakt, je dingen laat afvragen zodat je gedwongen wordt erover na te denken. En ik denk dat ik er één heb gevonden:
Hij dacht zijn geheim mee het graf in te nemen om zo zijn dochter te beschermen,
nu is het enkel dit geheim dat haar leven kan redden...
Hij is niet zo kort en krachtig als Het engste boek dat je dit jaar zult lezen, maar ik denk dat ik voor mijn doen aardig op weg ben. Wat denken jullie? Geheimzinnig genoeg of nog steeds te langdradig?
Lees verder op mijn site