Esteban had zich als jonge man een ander leven voorgesteld, maar is uiteindelijk toch in de meubelmakerij van zijn vader blijven hangen. Een klein familiebedrijf, zoals er vele zijn. Te laat investeert Esteban het verdiende geld in een bouwonderneming om zo een beetje te profiteren van de immense onroerendgoedhausse die al jaren aan de gang is. Maar de onderneming gaat failliet en daarmee ook de meubelmakerij.Het personeel komt op straat te staan. De verpleegster kan hij niet meer betalen, dus hij verzorgt zijn stokoude, dementerende vader zelf. Hoewel Esteban nog een vitale man is, is hij ook realistisch: hij is zeventig en heeft alles verloren wat in decennia was opgebouwd. Wat voor toekomst heeft hij nog?
'Aan de oever is verpletterend in zijn meedogenloze scherpzinnigheid.' - Der Spiegel
'Duizend keer voortreffelijk.' - ABC
'De beste Spaanse roman over de crisis, en een van de belangrijkste boeken van de afgelopen vijf jaar.' - El País
'Chirbes' talent om de werkelijkheid weer te geven in zijn roerigste en ongemakkelijkste facetten is bewonderenswaardig. Een boek als dit maakt duidelijk dat het juist in deze tijd belangrijk is literatuur te scheppen.' - El Periódico
'Chirbes heeft dé grote realistische roman over de Europese crisis geschreven: kleine luiden, grote kunst.' - DLR
'Aan de oever heet de bittere en in zijn bitterheid grandioze nieuwe roman van Rafael Chirbes. Het lijkt of hij dé roman over de Spaanse crisis heeft geschreven. Maar gelukkig gaat het boek over zoveel méér, zoals over zijn grote thema's dood en vergankelijkheid, die hij bij elke nieuwe roman verder uitdiept.'
- Süddeutsche Zeitung
'Aan de oever is grote, overweldigende literatuur.' - Tages-Anzeiger
'Krachtig, ijzingwekkend, meeslepend.' - Stern
'Meedogenloze analyse van adembenemend inzicht en virtuositeit.' - Frankfurter Allgemeine Zeitung