Autocratie bv

In Autocratie bv maakt Anne Applebaum duidelijk dat we een land als Rusland of China moeten zien als onderdeel van een wereldwijd netwerk van autocratieën, en dat democratische landen eveneens moeten samenwerken om weerstand te kunnen bieden. Wie denkt dat dictators alleen op hun eigen land gericht zijn, heeft het mis. Autocratieën wisselen onderling kennis en middelen uit. Corrupte bedrijven in het ene land doen zaken met corrupte bedrijven in het andere land en het ene nationale politiekorps traint en bewapent het andere. Bovendien verkondigen de autocratische regimes dezelfde boodschap over de gevaren van de westerse democratie. Deze groep landen functioneert als een concern van verschillende bedrijven: Autocratie bv. De autocratieën hangen verschillende ideologieën aan maar de leiders delen een onstilbare honger naar macht en welvaart die in veel gevallen voor het welzijn van de eigen bevolking gaat. Applebaum werpt licht op de prangendste geopolitieke kwestie van deze tijd en wijst ons op wat democratische landen te doen staat om deze nieuwe bedreiging te bestrijden.

Is Autocratie bv het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Autocratie bv