° The searching deer riep met
De Nieuwjaarslezingen een
bijzondere traditie in het
leven: rond de jaarwisseling
reflecteert telkens een
bijzondere denker, schrijver
of andere kunstenaar uit
de Lage Landen over het
jaar dat komt en alles wat
hem of haar prikkelt. In het
jaar één van het lopende
decennium opende dichter
en columnist Bernard Dewulf
met Trekvogels in de mist. In
2012 reflecteerde Yves Petry,
schrijver, wiskundige en
academisch filosoof over De
zorgen van een schrijver. Schrijfster
Anne Provoost hield in 2013
een bevlogen pleidooi voor de
waardering van literaire fictie,
met als titel Eerlijk waar? Over
het desavoueren van het verzonnen
verhaal.
Bij de komst van 2014 oriënteert
schrijver en columnist
Oscar van den Boogaard zich
op de tattoo for reflection die hij in
1996 verwierf van de kunstenaar
Douglas Gordon. Van den
Boogaard buigt zich over het
thema schuld en onschuld.
Net als de vorige drie Nieuwjaarslezingen
wordt zijn tekst
uitgegeven in een handzaam
formaat, met zwartlinnen
kaft, goudopdruk, leeslint,
hoogwaardig papier en een afdruk
van het handschrift van
de meester of meesteres.
Oscar van den Boogaard
(1964) schrijft romans,
toneelteksten en essays.
Hij groeide op in Suriname
en Nederland maar woont
in België. Na Dentz, zijn
debuut in 1990, publiceerde
hij romans die veel bijval
oogstten. De heerlijkheid van
Julia (1995) werd voor de
Gouden Uil Literatuurprijs
en voor de Libris Literatuur
Prijs genomineerd. Liefdesdood
(1999) en Meer dan een minnaar
(2010) stonden op de shortlist
van de AKO Literatuurprijs,
Het verticale strand (2005) op de
longlist van Libris. Van den
Boogaard schrijft toneelstukken
voor tg stan,
Toneelgroep Amsterdam
en ro-theater. Elke vrijdag
verschijnt zijn column in De Standaard.