In Blokken (1931) leidt F. Bordewijk ons rond door een rechtlijnige, op efficiëntie ingerichte stadstaat en omschrijft in zijn kenmerkende ‘gewapend beton’-stijl zijn trage maar onvermijdelijke ondergang. Hoofdpersoon in dit verhaal is de hoekige stad met zijn strenge architectuur; de inwoners van deze ‘samenleving der onpersoonlijkheid’ zijn simpele figuranten in een tragedie van enorme proporties.
Blokken is een van de vroegste voorbeelden van dystopische sciencefiction – zo werd deze novelle maar een jaar vóór Aldous Huxleys Brave New World uitgebracht. Zoals alle goede sciencefiction is ook dit verhaal een spiegel van het tijdsklimaat; Bordewijk voorvoelt de opkomst van dubieuze politieke bewegingen en voorspelt in huiveringwekkend detail de aanstaande dictaturen en hun hang naar massarituelen en -symbolen.
Toch blijft Blokken tijdloos door de koele afstandelijkheid, meedogenloze abstractie en morele ambiguïteit. Bovendien voorspelt Blokken actuele zaken als de surveillancestaat en beschrijft het de invloed van het gebrek aan privacy op haar burgers.
De nachtmerrieachtige droombeelden van Blokken zijn nu voor het eerst verbeeld door illustrator Viktor Hachmang in deze graphic novel.