Meer dan ooit schenen woorden mij uitgesloten, en toch zou de mogelijkheid zich dwingend van hen te bedienen, moeten bestaan.
1907, Salon d'Automne, Parijs. Rainer Maria Rilke staat voor Paul Cézannes schilderij Montagne Sainte-Victoire en weet: dit is kunst zoals zij bedoeld is. Zoals Cézanne vorm geeft aan het beeld, beseft Rilke, zo moet een schrijver vorm geven aan het woord. Een tegendraadse, moderne vorm van kunst die ons leert de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn.
In Brieven over Cézanne waagt Rilke zich op verbluffende wijze aan de opgave die hij zich in de Salon d'Automne heeft gesteld. Zijn woorden laten Cézannes schilderijen in hun volle, tegendraadse pracht zien en gunnen ons tegelijk een blik op de ware essentie van kunst.
1907, Salon d'Automne, Parijs. Rainer Maria Rilke staat voor Paul Cézannes schilderij Montagne Sainte-Victoire en weet: dit is kunst zoals zij bedoeld is. Zoals Cézanne vorm geeft aan het beeld, beseft Rilke, zo moet een schrijver vorm geven aan het woord. Een tegendraadse, moderne vorm van kunst die ons leert de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn.
In Brieven over Cézanne waagt Rilke zich op verbluffende wijze aan de opgave die hij zich in de Salon d'Automne heeft gesteld. Zijn woorden laten Cézannes schilderijen in hun volle, tegendraadse pracht zien en gunnen ons tegelijk een blik op de ware essentie van kunst.