Als correspondent voor de Volkskrant reisde Frank Westerman van 1992 tot 1994 de frontlinies af. In de indringende stijl die ook zijn latere werk kenmerkt, voert hij de lezer mee van het omsingelde Srebrenica naar de werkkamer van mevrouw Milosevic - die onder het portret van Tito dagdroomt van het Joegoslavi at niet meer bestaat.
Ideologen van de Servische zaak bezweren hem in naam van het christendom te strijden tegen 'het zwaard van de islam', dat via Kosovo en Bosni teeds dieper in het hart van Europa zou doordringen. In een nieuw toegevoegde beschouwing houdt Frank Westerman deze en andere claims nog eens kritisch tegen het licht. Zodoende gaat deze geactualiseerde en vermeerderde editie van De brug over de Tara in op de naschokken van een voorbije oorlog en de doorwerking daarvan in het actuele debat over de multiculturele samenleving.
'Frank Westerman is niet alleen journalist, maar ook een schrijver, en wel een hele goeie.' INTERMEDIAIR
'De details en anekdotes die Westerman (...) optekent, zijn zo treffend gekozen dat ze verrassen en uiteindelijk de lezer met de indruk achterlaten dat hij begrijpt waarom er in het vroegere Joegoslavi o'n beestachtigheden werden uitgehaald.' KNACK
'Indrukwekkend.' VRIJ NEDERLAND