Opkomst en ondergang van een wereldmerk
Voor het eerst is de fascinerende bedrijfsgeschiedenis opgetekend van het voormalige Nederlandse wereldconcern uit Weesp. Met speciale aandacht voor de reclame-uitingen van Van Houten, waaraan het bedrijf mede zijn wereldreputatie te danken had. Van Houten is nog steeds een van de meest bekende merknamen ter wereld.
Casparus van Houten richtte het bedrijf op in 1815 en ontwikkelde een methode om een hoogwaardige kwaliteit cacaopoeder te vervaardigen. Zijn zoon Coenraad nam de leiding van het bedrijf over in 1836 en bracht technische verbeteringen aan in het productieproces. Dankzij het commerci?le instinct van Coenraads opvolger, zijn zoon Casparus Johannes, slaagde het bedrijf er rond 1870 in om met Van Houten's Cacao door te breken op de snel groeiende consumentenmarkten van Engeland, Duitsland en Frankrijk. In de laatste twee decennia van de negentiende eeuw nam de omzetontwikkeling andermaal een enorme vlucht. Van Houten ging een vooruitstrevend reclamebeleid voeren, waardoor het merk op de meest exotische plaatsen bekendheid kreeg.