We zitten in een aandachtscrisis. We worden constant afgeleid door nieuwe mails, onze telefoon, reclames, pushberichten en oneindig veel andere vormen van informatie. Daardoor hebben veel mensen moeite zich te concentreren, vinden leraren het steeds moeilijker om leerlingen te bereiken en concurreren ouders met de mobiele telefoon om de aandacht van hun kind (en andersom). Kortom: het wordt steeds lastiger om ons te concentreren, en dat terwijl concentratie nu juist zo’n belangrijke voorwaarde is voor innovatie en creativiteit. Tijd voor de wetenschap om met oplossingen te komen. Aandachtsexpert en cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel laat zien hoe we als winnaar uit deze strijd om aandacht kunnen komen. Hij duidt de nieuwste wetenschappelijke inzichten, laat zien waar de beperkingen van ons brein ons parten spelen, hoe we ons werkgeheugen soms op een verkeerde manier gebruiken en waarom goede concentratie zo belangrijk is. Hij reikt ook oplossingen aan: dit boek geeft verschillende technieken om je concentratie langer vast te houden, waardoor je productiever en creatiever wordt, en laat zien hoe je informatie efficiënt over kunt brengen in tijden van afleiding. Oftewel: met Concentratie kies je zelf wat je van de wereld om je heen meekrijgt! Stefan van der Stigchel is universitair hoofddocent experimentele psychologie aan de Universiteit Utrecht en hoofd van het AttentionLab, waarmee hij onderzoekt hoe aandacht en visueel bewustzijn samen onze perceptie van de wereld creëren. Hij is een veelgevraagd spreker, zowel voor lezingen als in de media (o.a. het NOS Nieuws, EenVandaag, Spijkers met Koppen, Het Klokhuis, Galileo, de Universiteit van Nederland, NTR Focus en Met het Oog op Morgen). Hij is daarnaast lid van De Jonge Akademie.