Daarom Leeuwarden

Waarom Leeuwarden? Het is een vraag die mij vaak is gesteld nadat bekend werd dat ik burgemeester van Leeuwarden zou worden en werd. Ik heb een aantal persoonlijke redenen die mijn keuze voor Leeuwarden motiveren. Ik ben in Friesland geboren en mijn familie komt uit de provincie. Mijn vader en grootvader waren allebei burgemeester in de province Friesland en een voorvader van mij was burgemeester van Leeuwarden. Maar dat is allemaal historie. Er is meer. Ik leg dat graag uit. Leeuwarden is een dynamische, bruisende hoofdstad, de motor van de Friese economie en cultuur. In een prachtige groene, waterrijke regio, met legio toeristische bestemmingen. De Friese hoofdstad is een echte Hofstad, met een prachtig historisch centrum, een schat aan monumenten, verrassende winkels en gezellige eet- en drinkgelegenheden. Tegelijk biedt Leeuwarden onderdak aan ultramoderne voorzieningen voor inwoners, bezoekers, studenten en ondernemers. Leeuwarden werkt, voortbouwend op een bijzonder succesvol jaar als Culturele hoodstad van Europa, hard aan de toekomst. Duurzaamheid, water, kennis en cultuur zijn de speerpunten. Tegelijkertijd wordt er geïnvesteerd in het woon- en leefklimaat voor jong en oud. In 2018 waren niet alleen de honderdduizenden (inter)nationale bezoekers, maar ook de inwoners uit de eigen regio, verrast en trots op de hoofdstad. De wereld begint door te krijgen dat we hier in het mooiste stukje van het heelal wonen. De Lonely Planet zette Leeuwarden en de bijbehorende schitterende achtertuin Friesland op de derde plek van Europese bestemmingen en de Nederlandse vakantieganger heeft Leeuwarden verkozen tot Beste Stedentrip van Nederland 2019. Ik moedig iedereen van harte aan dit boek te lezen en te ontdekken wat onze stad zo speciaal maakt. Zodat iedereen, ook als je voorouders niet uit Friesland komen, direct weet 'Daarom, Leeuwarden'. Sybrand Buma Burgemeester van Leeuwarden

Recensies (1)

Is Daarom Leeuwarden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Daarom Leeuwarden