Dagen van lazarus, de

Aleksandar Hemon

De dagen van Lazarus

Een even briljante als verontrustende roman

oorspr. titel The Lazarus Project

vertaling Peter Abelsen

ontwerp Roald Triebels

nur 302

Paperback, 13,5 x 21 cm

ca. 320 blz.

ca. € 19,95

November 2008

Op 2 maart 1908 meldt de negentienjarige Lazarus Averbuch, een Russische jood die vanwege de pogroms zijn vaderland is ontvlucht, zich bij

het huis van George Shippy, hoofd van de politie in Chicago. Als Lazarus hem een brief overhandigt, wordt hij door Shippy zonder pardon doodgeschoten

omdat hij een staatsgevaarlijke anarchist zou zijn. Het incident laat Lazarus" zus Olga ontredderd achter in een stad die gebukt gaat onder

etnische en politieke spanningen.

Honderd jaar later raakt een Amerikaanse schrijver van Bosnische afkomst geobsedeerd door deze waargebeurde geschiedenis. Samen met

zijn vriend Rora, een fotograaf uit Sarajevo, reist Brik in de voetsporen van Lazarus Averbuch naar Oost-Europa. En daar raken de verhalen van

Lazarus en Olga, Brik en Rora onvermijdelijk met elkaar verweven.

In De dagen van Lazarus, zijn beste roman tot nu toe, smeedt Aleksandar Hemon het schijnbaar onbeduidende verhaal van een voetnoot in de

geschiedenis en dat van een hedendaagse immigrant om tot een scherp portret van onze tijd en de wereld waarin we leven.

"Magistraal." David Leavitt in The Washington Post "Een meesterlijk literair avontuur dat erin slaagt zowel caleidoscopisch

als intiem te zijn en dat doet denken aan Alles is verlicht." Amazon Best of the Month May 2008

"Magnifiek. Als je je ogen sluit, blijft de kracht van dit boek, van Hemons grandioze talent fonkelen." Junot Diaz, auteur van Het korte maar wonder -

bare leven van Oscar Wao, winnaar van de Pulitzerprijs

Aleksandar Hemon (Sarajevo, 1964) geldt als een van de origineelste schrijvers van deze tijd. Hij woont sinds 1998 in

Chicago. In 2000 verscheen zijn uitstekend ontvangen debuut Wat is er toch met Bruno? Zijn roman De Pronek-fantasieën

werd genomineerd voor de National Book Critics Circle Awards. Zijn werk verschijnt in ruim twintig talen. Momenteel

legt hij de laatste hand aan zijn nieuwe boek, Love and other obstacles, dat in 2009 bij Meulenhoff zal verschijnen

Is Dagen van lazarus, de het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dagen van lazarus, de