Distel Nooitgedacht is een jonge vrouw van begin dertig, geheel onopmerkelijk, met een leven dat voorbijglijdt zonder bijzondere ijkpunten: er zijn geen kinderen, er is geen partner en haar carrière komt niet van de grond. Ze handhaaft zich in het dagelijks leven dankzij de erfenis van haar vader. Op zoek naar waar het misliep in haar leven, welke afslag ze klaarblijkelijk heeft gemist, stuit ze op een collectie vergeten zelfportretten uit haar jeugd, en de schoonheid die ze in haar jongere zelf ziet, treft haar diep.
Voor Distel bevatten deze oude zelfportretten de sleutel tot haar zoektocht naar contact – met de buitenwereld, met zichzelf, de verklaring van het gat dat op de een of andere manier is ontstaan tussen haar heden en verleden. Iedereen moet haar zien. En dus zet ze de portretten in een vlaag van verstandsverbijstering online. En dat blijft niet zonder gevolgen.
De bakvis is een aangrijpend, ontregelend boek dat afrekent met de romantisering van het onschuldige meisje in de westerse verbeelding, en de idealisering van ons zelfbeeld. De Vries schuwt taboe noch controverse, en getuigt van durf in dit krachtige, rauwe romandebuut.
Voor Distel bevatten deze oude zelfportretten de sleutel tot haar zoektocht naar contact – met de buitenwereld, met zichzelf, de verklaring van het gat dat op de een of andere manier is ontstaan tussen haar heden en verleden. Iedereen moet haar zien. En dus zet ze de portretten in een vlaag van verstandsverbijstering online. En dat blijft niet zonder gevolgen.
De bakvis is een aangrijpend, ontregelend boek dat afrekent met de romantisering van het onschuldige meisje in de westerse verbeelding, en de idealisering van ons zelfbeeld. De Vries schuwt taboe noch controverse, en getuigt van durf in dit krachtige, rauwe romandebuut.