De binnenplaats

Een Moskouse binnenplaats begin jaren negentig. Een roerige en verwarrende tijd op de grens tussen Sovjet-Unie en Rusland. Het leven verandert, maar niet voor iedereen even snel of even ingrijpend. En niet alles wat verandert, wordt toegejuicht. Veel gaat langs gewone Russen heen, die liever als vanouds hun best doen zo min mogelijk op te vallen.

We maken kennis met oom Kolja en de mannen van de kaartclub, met Svetlana die dagen bezig geweest is haar

verjaardagsmaal bij elkaar te versieren. We ontmoeten een dakloze die zijn intrek heeft genomen in het stookhok en

Serjozja die van het Tsjetsjeense front in het ziekenhuis is beland. We horen de verhalen van de vrouwen in het badhuis en de overpeinzingen van baboesjka Masja die overal zo het hare van denkt. Al deze karakters zijn volkomen fictief, maar stuk voor stuk had de auteur ze in de jaren dat zij in Moskou werkte tegen het lijf kunnen

lopen. En de meesten van hen zouden, tot haar ongenoegen, geloven in de Kremlinpropaganda van nu en Poetins oorlog in Oekraïne steunen. Alleen oom Kolja had wellicht de moed gehad om te protesteren.

Sjifra Herschberg is journaliste, schrijfster en vertaalster. Zij studeerde Russische Letterkunde bij Karel van het Reve. Als journaliste was zij werkzaam in de Sovjet-Unie, Rusland en Israël en de Palestijnse gebieden voor onder meer de Volkskrant, Vrij Nederland en de NOS.

De Binnenplaats is haar prozadebuut, waarvoor zij putte uit haar ervaringen als correspondent in de jaren negentig in Rusland. Tot 2022 was zij nog regelmatig in Rusland.

Recensies (1)

Is De binnenplaats het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De binnenplaats