Het boek handelt over de 'genen' van het familiebedrijf De Gruyter. Deze 'genen' zijn de bouwstenen voor succes, maar ze leiden ook naar de valkuilen en ondergang. De geschiedenis van De Gruyter is een verhaal over uitgekiende reclamecampagnes en innovatie, over de fabriek die voor de winkel ging, over onstuitbare groei en een smadelijke ondergang, over trots en koppigheid.
De Gruyter, een familiebedrijf...? Nee dus. Het was een bedrijf met twee eigenaren: de familie De Gruijter en Unilever en haar rechtsvoorgangers. In 1968 belandt het concern in de rode cijfers. Oorzaak? Het onvermogen van de conservatieve familie om de koers te wijzigen, stellen de schrijvers. De Gruyter ging ten onder terwijl andere bedrijven overleefden. De fabriek aan de Veemarktkade in 's-Hertogenbosch bleef echter fier overeind en biedt vandaag de dag ruimte aan een nieuwe generatie postindustrieel ondernemers.
Inhoudsopgave:
Stamboom familie De Gruijter * Woord vooraf * Inleiding
- Voor de eeuwigheid geschapen - Vastgoed: groeifactor en belemmeraar voor De Gruyter
- Eerst de fabriek, dan de winkel - Hoe de fabriek bepaalde wat de winkels verkochten
- Een industrialiserende kracht - Een groot levensmiddelenbedrijf, haar openbaar optreden en 's-Hertogenbosch
- Met twee benen in één broekspijp - Een familiebedrijf met twee eigenaren
- Waar het bij ons om draait - Over personeelsverhoudingen en bedrijfscultuur
- Als de klant eenmaal in de winkel is, dan... - De winkel als huisstijldrager van de Gruyter
- Klantenbinding, buispost en oploskoffie - De fabrieken van De Gruyter als motor voor innovatie
- De Gruyter wikt, Unilever beschikt - De Gruyter wil niet kiezen voor de supermarkt
- Een gebouw met jaarringen - Over de De Gruyterfabriek, ruimte voor postindustrieel ondernemen
Literatuur/bronnen *Over de auteurs *Een korte bedrijfsgeschiedenis
Deze uitgave is een initiatief van de Bossche Investerings Maatschappij naar een idee van Frans van Gaal.